Kétség kívül a katamaránok a világ leggyorsabb, leglátványosabb és legizgalmasabb vitorlásai, irányításuk viszont stabil háttértudást, és higgadt kezelést kíván. Lassan szerintünk a Kékszalagon is átveszik a vezető szerepet a gyönyörű liberáktól, azonban nem elég élvezni velük a száguldást, de még a vérprofiknak is vigyázni kell az oldalról jövő “pöffel”. Különben ez lesz belőle:
A nagyobb tókerülő versenyek ma már egyre inkább a sebességről és az időeredményről szólnak, így van ez a július 10-12-i Kékszalag esetében is. Valószínűleg éppen ezért veszik át egy évtized múlva az uralmat a katamaránok, ami egyelőre csak az extrem.hu jóslata, de nagyon is elképzelhető forgatókönyvnek tűnik.
A Balaton-kerülő verseny jelenlegi sebességrekordját is egy katamarán tartja, 2012-ben a nemcsak kéttestű, hanem kétvitorlás Fitfy-fifty 10 óra 36 perc alatt teljesítette a távot, amivel patinás verseny 1955-es – kicsit azért vitatott, legalábbis homályos – rekordját döntötte meg négy perccel.
Litkey Farkas, 11-szeres Kékszalag-győztes, soling-világbajnok vitorlázó szerint ennek az időnek ma már akár a fele (!) is elérhető. Könyvében, az “Amerre a szél fúj”-ban azt írja, hogy az említett Fifty-fifty akár öt óra alatt is teljesíteni tudná a távot, sőt, ha bejönnek az Amerika Kupáján használt ún. T-idomok is a magyar vizekre, akkor a négy órán belüli időeredmény sem lesz lehetetlen.
Mivel a balatoni vitorlázás az ezredforduló óta elépesztő fejlődésnek indult, mind technika, mind presztízs, mind népszerűség tekintetében, könnyen lehet, hogy tíz év múlva tele lesz a tó a gyenge szélben is száguldó katamaránokkal. De jöhetnek bármilyen idomok, akkor is vigyázni kell majd a “pöffel”…
2 hozzászólás