Mit tanulhatunk a Cheeki Rafiki tragédiájából?

A Cheeki Rafiki hajójának és legénységének szomorú tragédiájának híre napok alatt bejárta a világot. Az Antigua Sailing Week versenyről hazafelé tartó négy brit tengerész halála utáni  sokkhatás és bánat után az ember feje előbb-utóbb kitisztul, és több kérdés is felmerül benne. Például az, hogy “hogyan, és miért történt ez az egész?” De ami talán még fontosabb: mit tudunk az esetből tanulni, hogy megakadályozhassuk az ehhez hasonló tragédiákat?

Szomorú emlék – a Cheeki Rafiki az Antigua Sailing Week-en, még mielőtt problémájuk adódott  (Fotó: MailOnline)

Szomorú emlék – a Cheeki Rafiki az Antigua Sailing Week-en, még mielőtt problémájuk adódott (Fotó: MailOnline)

A Cheeki Rafiki eltűnése hetében egy hasonló méretű francia hajó (Tao Alliage 42) is felborult az Atlanti-óceánon, szinte ugyanúgy, mint a britek járműve – azzal a különbséggel, hogy a francia legénységet ki tudták menteni.

Vannak bizonyos hasonlóságok: mindkét jármű azonosan borzasztó időjárásban hajózott; mindkettő leadta a vészjelzést azért, mert léket kaptak; az Amerikai Parti Őrség pedig minden esetben válaszolt. Egyik hajón sem használtak mentőcsónakot, bár a Tao-n eljutottak odáig, hogy kibontsák. Egyes források szerint hiába, mert “az is megtelt vízzel”. A Cheeki Rafiki-n viszont teljesen érintetlenül maradt a csónak.

Itt véget is ér a hasonlóságok sora. A Tao csak öt percig volt fejjel lefelé, aztán valahogy korrigálta magát, mire visszafordult eredeti állapotába. Tudni kell róla, hogy visszahúzható hajógerince van, így az is lehet, hogy ezen “korcsolyázhatott” a hullámokon. A személyzet öt órán át volt még a még mindig lyukas hajó fedélzetén, amíg megjött a segítség.

A Cheeki Rafiki azután fordult fejjel lefelé, miután elvesztette a hajógerincét. A legénységnek semmi esélye nem volt a túlélésre, mert a mentőcsónak el volt zárva.

Két lényeges dolgot emelhetünk ki. Egy: egy olyan hajót, amelynek gerince nincs tokkal védve, rendkívül nehéz egyben tartani. A hosszú távot bejáró tengerészek pont ezért ragaszkodnak a tokkal védett hajógerinchez. A Tao mentőcsónakját még így sem tudták működésbe hozni, viszont a sérült, de hajógerinccel még rendelkező hajó magától is vissza tudott fordulni.

Kettő: az a fontos tényező, hogy a mentőcsónak a Cheeki Rafiki-n el volt zárva, nagyban hozzájárult a tragédiához. Manapság már a legtöbb hajón önmagától is működő mentőcsónak van, elérhetőbb helyen, pont az ilyen esetek végett.

Persze a szerencsétlenség után könnyű okosnak lenni, de ha ez az elemzés egy kicsit is elővigyázatosabbá tesz minket, az már önmagában sok életet menthet meg.

Forrás: Sailing-news.com

Comments

comments

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.