Mahagóni fából, műanyagból, vagy luxus belső térrel felszerelt elektromos motorcsónakokat, jachtokat is készítenek hazánkban. Szemléztük a környezetbarát hajók piacát.
Magyarországon még érdekességnek számít az elektromos motorcsónak, míg az ausztriai tavaknál már sok éve megszokott, hogy ilyen meghajtású vízi járművekkel lehet bebarangolni a tavakat. Ugyanis, a 4 kW alatti meghajtású vízi járművekhez még jogosítvány sem kell.
A Balatonon tiltott belsőégésű motorral meghajtott motorcsónakkal szelni a habokat, az elektromos motorcsónak azonban engedélyezett, környezetbarát mivolta miatt.
Körbenéztünk, országunkban mennyire népszerűek az elektromos meghajtású hajók, és milyen piaca van ezeknek a vízi járműveknek.
A jövő az alternatív hajtásé
Hazánkban öt cég, vállalkozás foglalkozik különböző elektromos motorcsónakokkal. A szeptember 5-6-i, balatonkenesei hajókiállítás- és vásáron több cég is bemutatta
Műanyag test, kényelmes hajóbelső |
alternatív meghajtású motorcsónakjait, melyeket az extrem.hu is megnézett.
Van vállalkozás, amely fényűző luxusjachtokat készít, van, amely műanyag hajótestekbe, és van, amely fa hajótestbe tesz elektromos hajtást. Az elektromos, új hajók ára 10-15 millió Ft között mozog.
Műanyag hajótestű flotta
Az egyik cégnél az elektromos meghajtás műanyag hajótestekbe kerül. Belépek a hajóba, igényes kajütben állomagasság fogad, szép mellékhelyiség, a hajóorr alatt pedig tágas fekhely. – Teljesen környezetbarát a hajónk, semmi nem megy ki a vízbe. Két szennyvíztartálya is van a motorcsónakon, a WC tartályon kívül – mutatta be elektromos motorcsónakját Somogyi József. A hajóépítéssel (is) foglalkozó vállalkozó elmondta azt is, hazánkban kicsit még idegenkednek az emberek az elektromos hajóktól, azonban ezeké a jövő. Cége több hajót is készített már a Dunára, jelenleg három elektromos hajóra van rendelésük.
Mahagóni berakás, csendes megsiklás
A Bódis Testvérek a műanyaggal ellentétben a fára, és kézi munkával készített siklóhajókra esküsznek. Elektromos hajóik fenyő lécezést, és mahagóni borítást kaptak, gyönyörű látványt nyújtanak. Dr. Bódis Istvánnak kihajózunk, hogy működés közben is teszteljük hajóját. A siklóhajóban vajszínű, igényes bőrborításba süppedünk, és megtudjuk, hogy 2500 munkaóra alatt készült el, és a GPS-en kívül minden magyar
Dr. Bódis István a Classic Hajógyár Kft. „PEurope” márkanevű modellcsaládjának az Elektro-21 Sundeck hajójában |
gyártmány benne.
István beindítja a hajót, amely teljesen csendben siklik ki a kikötőből. Mondja, nagyobb gázra is lehet kapcsolni, akkor úgy csinál a hajó, mintha nagyon tudna menni.
– Tegnap tettük vízre, az első úton 25 km/órés sebességet is mértünk, ami szép sebességnek számít elektro-hajónál. Most Gyenesdiásról hajóztunk át Balatonkenesére, de csak 8 km/órás tempóban jöttünk, hogy biztosan ideérjünk – mesélte István.
Figyelni a töltésre, lassabb tempóban hajózni
Az elektromos meghajtású hajóknál a töltésre ugyanis figyelni kell. István hajóját 2 db, 12 kW-os elektromos motor hajtja. Az elektromos hajókkal is lehet, akár egész nap is hajózni, csak nem száguldozni. Ezek a járgányok ugyanis, nem a vad tempóra termettek, hanem a "nézelődös" hajókázásra.
Tény, az elektromos hajók más élményt adnak mint a vitorlázás, ahol figyelni kell a szeleket, állítani a vitorlákat. Azonban, csendesen siklanak, jól vezethetőek, és ami a lényeg, a vitorlázáshoz hasonlóan teljesen környezetkímélők.