A NASA pilóta nélküli repülőjével, az X-43A-val a hangsebesség tízszeresét akarja elérni hétfőn, a gép harmadik tesztrepülésével. Az előző menetben, Mach 7-tel már megdöntötte az atmoszferikus motorok sebességi világrekordját. Ha sikerrel járnak, pár év múlva akár az utasszállítókon is hasznosítják a technológiát.
A Pegazus (fekete) gyorsítja fel a scramjetet Forrás: NASA |
A NASA Hyper-X elnevezésű, nyolc éve tartó programjának költségvetése 230 millió dollár, vagyis mintegy 57 milliárd forint. Ezt a pénzt a scramjet vagyi tolósugár-hajtómű technológia kifejlesztésére költik. Ennek lényege, hogy a gépet egy a “normál” sugárhajtású jettel Mach-4-re, vagyis a hangsebesség négyszeresére gyorsítják, és ezután bekapcsolják a scramjetet. A scramjetnél a hajtóműbe belépő és összenyomódó, szuperszonikus sebességű légáramlásba fecskendezik be az üzemanyagot, a folyékony hidrogént, míg egy „normál” sugárhajtásúban a turbinák lapátjai nyomják össze a levegőt.
Ezzel a technológiával sokkal nagyobb sebesség érhető el, ami az űrkutatásban és a személyszállító repülőgépeknél is nagy hasznot jelentene, például a mostani 7-9 óra helyett 2-3 órára csökkenthetné a Budapest-New York repülőút hosszát.
A B-52-es viszi fel a Pegazust és az X-43A-t Fotó: Carla Thomas/NASA |
A program első próbát 2001. júniusában hajtották végre, akkor a gép még idő előtt a tengerbe zuhant műszaki problémák miatt.
A második kísérlet már a tervek szerint zajlott. A 3,6 méter hosszú, 1,5 fesztávolságú, 1,2 tonna súlyú X-43A-t egy B52-es bombázó szárnyáról engedték szabadon, majd egy Pegazus segédrakétával vitték fel 30 ezer méter magasba, ahol tíz másodpercig saját erejéből repült – a hangsebesség hétszeresét elérve. Ezután vitorlázórepüléssel tett meg hat percet, mielőtt a Csendes-óceánba hullott volna, pontosan úgy, ahogy a NASA mérnökei eltervezték.
A mostani, harmadik kísérletnél a tervezők célja a hangsebesség tízszeresének elérése. November 15-én (rossz idő esetén 16-án) száll fel a B52-es a X-43A-val a szárnyai alatt Los Angeles-től északnyugatra a Csendes-óceán légterének egyik az amerikai haditengerészet által felügyelt részében viszi majd fel a Pegazus rakéta 30-35 ezer méter magasba, és engedi útjára.
Eredetileg november 15-én akarták végrehajtani a harmadik kísérletet, de az elektronikai rendszerben hibát találtak, és a javítás miatt már nem volt idejük arra, hogy a legmegfelelőbb napszakban startoljanak, így KEDDen (nov 16) próbálkoznak újra.
A kísérletet a NASA TV élőben közvetíti, ez a neten itt következő élőben. Arról, hogy sikerül-e elérniük a Mach 10-et, a kísérlet után mi is beszámolunk.