Veszélyes szakmák: a jég alóli járműmentés

Léket vágni a tó befagyott jégére, majd alámerülni, az elsüllyedt autóra rögzíteni a ballont, majd kiemelés – a detroiti búvárok a jég alóli autókiemelés nagymesterei.

A veszélyes szakmák TOP 10-es listáján ott található a szénbányászat, a haditudósító, a kanadai favágás – vagyis a cable cowboyok munkája -, a nagyfeszültségű vezeték karbantartók, a mélytengerészek, a magasépítők, valamint a nukleáris szennyezettséget mérő technikusok szakmája is.
(Csak egy példa, Japánba, a Tokai Mura nevű nukleáris üzemében 1997. március 11-én tűz keletkezett, ami során radioaktív anyag is “kiszabadult”. A tüzet 16 percen belül eloltották, de 37 ember szenvedett sugársérülést.)





Sok autó a mélység fogja egyes amerikai tavakban

Ezekben a szakmákban igen magas a halálozási ráta, sokkal nagyobb, mint más pályák esetében.
A kockázatos szakmák sorába tartozik a víz alatti járművek kiemelése is.
Pláne, ha például befagyott tó mélyéről kell a felszínre hozni egy elsüllyedt masinát.

Biztosított jég alóli autómentés

A járművek jég alóli mentése nem számít kimondott szakmának, de ezzel is foglalkoznak a detroiti búvárok. A Tri-State Diving klub tapasztalt merülői számos autót húztak már a felszínre a befagyott tavak mélyéről.

Amerikában, egyes északi államokban ugyanis nem tiltják, ha valaki autójával befagyott tóra jegére hajt. Ez azonban számos esetben jeges élménnyel végződik: a tó jege beszakad és az autó elsüllyed. Itt azonban van olyan biztosító, amely fedezi az autó felszínre hozatalát. Így a Tri-State Diving búvárainak is akad munkája bőven. Van olyan autó, amit már több ízben emeltek ki a jeges víz fogságából.
A csapat egyedülálló technikával dolgozik. A merülést előre megtervezik, mindenre pontosan figyelnek. Nézzük, mi a jég alóli autómentés menete.





Precíz lékvágás, precíz és biztosított felderítő merülés

Lékvágás, merülés, ballonrögzítés

Első a lék kivágása egy nagyteljesítményű láncfűrésszel. Ez elsőre könnyűnek látszik, de komoly fizikai munka. Háromszög alakú léket vágnak ki a tapasztalt merülők, így könnyebb megkapaszkodni merülés előtt és után.
Majd itt lemerülve (kb. 15 méteres mélységbe) a búvár feltérképezi a lemerült járgányt, milyen messze helyezkedik el a léktől, mekkora, hogy később tudják, pontos hol és milyen nagy léket kell vágniuk.

Emelés és veszélyes leengedés

Ha ez megvan, akkor felszínre emelkedik a búvár, és mehet a munka. Az autó fölött a jármű nagyságától kicsit nagyobb léket vágnak. Ezután lemerülnek a búvárok az autóhoz,




A spéci vaszerkezet,
amelyre ráemelik a járgányt
és rögzítik a járművön a kihúzásához szükséges köteleket.
Valamint az autó elején a ballont, ami a felszínre emeli a járművet.

Amint ezzel megvannak, a vezetőkötél mentén a felszínre úsznak. Veszélyes lenne ugyanis, ha a kiemelés során búvár lenne a jég alatt.
Mikor a kötelek és a ballon az autóhoz rögzített, a lék tetejéhez teszik a jég alá süllyedt járművek kiemelésére szolgáló vasszerkezetet, erre húzzák majd rá az autót.

Közben elkezdik sűrített levegővel megtölteni az autó elejére kötött ballont, ami a felszínre emeli az autót. Ekkor kezdődhet a csörlőzés, az autó kiemelése a lékből, majd szép lassan a vasszerkezetre kell fektetni a járgányt, majd eltalálva a jármű súlypontját, leereszteni. Ez azonban inkább ledöntés, mint leengedés, hiszen a jármű nagyot huppan a jégre, úgyhogy jobb távolabb lenni tőle.

Persze ez a munka is csak akkor veszélyes, ha nem kellő egyeztetéssel és odafigyeléssel gyakorolják, ez azonban tapasztalt merülők esetén elképzelhetetlen.

Comments

comments