Vadvízi expedíció, Montenegro: a Balkán másként 2. rész

Az extrem.hu montenegrói vadvízi expedíciós tudósításának második részéből megtudhatjátok, hogy hogyan sodortak életveszélybe helyiek szlovén turistákat rafting címszóval, miért vagyunk hálásak a bosnyák határőröknek és a szerb rendőrökről is ejtünk néhány keresetlen szót.


Így érdemes élni!
Forrás: Zalka Norbert

A magyar Tara expedíció második napjára már csak 18 km-ünk maradt, azonban ide sűrűsödött össze a java. Az indulás után alig fél kilométerrel már igazi, hamisítatlan vadvíz várt ránk, ami fel is borította az egyik trekket. Az egy-másfél méteres hullámok fel-le dobálták a kajakokat, akár egy hullámvasúton. Egy alkalommal még a raftunk is V-alakban meghajlott középen. Ez a szakasz már csak profi kajakosoknak való, de a magyar fiúk tudását dicséri, hogy probléma nélkül legyűrtek minden hullámot. A folyó a legtöbb helyen technikailag könnyebb, mint a Soca, azonban a látszólag sima részek rejtettek egy-két alattomos örvényt. Az egyik például pár másodpercre teljesen megállította a raftunkat, ami komoly eredmény, ha figyelembe vesszük, hogy a hajó a hét evezőssel és a csomagokkal nyomott vagy 600 kilót. Két kajakos, Zalka Norbi és Bott Máté a napi etap vége felé fedezték fel, hogy ha menetiránynak háttal eveznek, a többiek előtt, akkor páholyból élvezhetik, amint a többiek feje eltűnik majd megjelenik a hullámok között. A nézgelődést persze csak olyanoknak ajánljuk, akik legalább olyan jól kajakoznak a rapidok között, mint Mátéék.



Az expedíció a Tara vadvízi szakaszának végén, Scepan Poljénél ért véget, ott, ahol a Tara egyesül a Piva folyóval és Drina néven folyik tovább. Itt szálltunk ki végleg a hajókból, és örömmel állapítottunk meg, hogy mindenki épségben túlélte a kalandot. Éppen pakoltunk, amikor észrevettük, hogy négy nagy raft közeledik. A folyón átívelő hídról jól látszottak a hajók, no és a szél is messzire vitte az utasok elragadtatott sikolyait.



Turisták életveszélyben


A kertésznadrágos középen a túravezető
Fotó: Kapornaki Anikó

Először nem hittünk a szemünknek! Legalább tucatnyian ültek a max. 8 személyes hajókban, középen is, mintha stewardess mászkálna a sorok között, ráadásul egyikükön sem volt sisak. Sőt, a mentőmellényük is talán repülőre készülhetett, de biztosan nem vadvízre. Neoprén is csak elvétve volt rajtuk. A legdurvább látványt azonban a kormányosok nyújtották. Se sisak, se mentőmellény, se neoprén: egy kertésznadrág és egy póló. „Ez az igazi extrém sport!” – kiáltott fel valaki. Öt percig csak néztük bután magunk elé, főleg, amikor rájöttünk, hogy a parton álldogáló szlovén busz rájuk vár. Ott van nekik a Soca, erre ők eljönnek Montenegróba raftingolni úgy, hogy a legalapvetőbb biztonsági előírásokat sem tartják be?! Ekkor értettük meg az út elején hallott túravezető-halál igazi okát. Csodálkoztunk, hogy egy gyakorlott túravezető hogyan dönthet úgy, hogy egyszer sisak és mentőmellény nélkül megy vízre. Kiderült, hogy ők így szokták! Partra szállva a helyi túravezetők valószínűleg ugyanolyan furcsán néztek a mi cuccainkra. A magyar profikon neoprén alsó, felső, vízálló kabát, neoprén cipő, sapka, kesztyű, vadvízre való sisak és mentőmellény volt, és a mi hajónkból nem kellett kézzel kimerni a vizet, mint ahogy a szlovénok tették. (Sisakkal egyszerűbb lett volna, de ugye nekik az nem volt.)


Máté bohóckodik a montenegrói határon
Fotó: Frigy Betti

Az EU sorban Bosznia határán



Ott, ahol az utunk véget ért, a Tara határfolyó, Montenegró és Bosznia-Hercegovina között. Ex-Jugoszlávia komplikált viszonyait remekül mutatja a határfeliratok kavalkádja. A montenegrói oldalon a következő olvasható „Köszöntjük Crna Gorában”, majd közvetlenül mellette „Köszöntjük Jugoszláviában”. A boszniai oldalon Bosznia-Hercegovina kék-sárga lobogója leng a szélben, mellette a tábla „Köszöntjük Bosznia-Hercegovinában”, majd öt méterrel arrébb „Köszöntjük a Szerb Köztársaságban”. Mindegyik hivatalos, érvényben lévő felirat.



Mi egyet tudtunk biztosan: onnan legegyszerűbb észak felé, Bosznián és Szerbián át hazajutni Magyarországra. Csakhogy Boszniába a magyaroknak már vízum kell, ami nekünk nem volt. Így meggyőzéses technikával próbálkoztunk. Ágoston tudott szerbül, ráadásul pont a határnál kötöttünk ki, így a határőrök bebizonyosodhattak róla, hogy tényleg egy expedíció próbál hazajutni. „Ha kell, megállás nélkül hajtunk keresztül az országon, csak engedjenek át” – vettük könyörgőre a dolgot, és bőszen mutogattunk a dzsipek tetején elhelyezett kajakokra. Végül feljegyezték az adatainkat és beállhattunk az „EU-sorba”. Pont akkor, amikor a túloldalon a BARAKA fotós túrája készült átkelni. „Eljöttetek három napra Montenegróba csak evezni?” – kérdezték értetlenkedve. „Ti meg eljöttetek egy hétre, csak fotózni, ráadásul 130 ezer forintot leszurkolva az útért?” – kérdeztük volna kajakból vissza, de visszafogtuk magunkat.



Drina, te drága!



Végül bejutottunk Boszniába, amiért nagy hálával tartozunk a határőröknek. Az ország ugyanis gyönyörű, kár lett volna kihagyni, bár a házak falán még mindig látható golyónyomok sokat rontanak az összképen. Bosznia keleti részén végig a Drina mellett halad az út, és kétnapi Tara gyönyör után is tátott szájjal néztük, ahogy a folyó utat tört a mészkőhegyek között. Egy kicsit jobb országimázzsal rengeteg hollywoodi filmet forgathatnának itt. Ex-Jugoszláviának remek természeti adottságai vannak, csak az infrastruktúrával kellene kezdeni valamit, mert az rémes.



Sarc nélkül

A 2004-es Tara expedíció tagjai
Kajakkal:

Nagy Endre (Andrew) – expedícióvezető

Bott Máté

Zalka Norbert

Bencsik Tamás

Mike Roland (Pusztító)

Berki László

Németh Lajos



Trekkel:

Lázi Péter (Benyó) – Balogh Mátyás

Deák Zsolt – Csorba Zoltán



Rafttal:

Raft and Roll

Karl Tamás

Ekés Károly (Eke)

Rácz Hunor

Zsigovics Ágoston



Team Vranek

Vrana Tamás (Vranek)

Skoda Péter

Frigy Betti

Kevei Mónika

Petróczi Attila

Katona Péter

Kapornaki Anikó

Boszniában és Szerbiában egy csodás rekordot is felállított a kocsink. Mi voltunk az egyetlenek, akiket egyszer sem büntettek meg, egész út alatt! (Szerbiában és Montenegróban a közlekedési rendőrök non-stop dolgoznak, jobbára számla nélkül. Ha megállítanak, 90%, hogy találnak valami rendellenességet (gyorshajtás, nem működik a rendszámtáblát megvilágító lámpácskád, nincs bekapcsolva az öved, hiányzik a H betűd), és a bűnbocsánat árfolyama általában 5 és 20 eurónyi készpénz között változik.) Minket mindössze egyszer állított félre egy rendőr, a kilométerórát kopogtatva, Zalka Norbi azonban ügyesen csak nézett a rendőrre értetlenül, aki végül egy „turisti” legyintéssel lemondott rólunk, és intett, hogy mehetünk tovább. Mivel még Montenegróban, egy benzinkútnál a kutasnak sikerült olyan 95-ös oktánszámú benzint tölteni az Opelbe, ami nem ólommentes volt, így nekünk a rendőrök nélkül is volt elég bajunk. A „dolog”, ami a tankba került, úgy tönkrevágta a karburátort, hogy a motor hangja és teljesítménye leginkább egy Trabantéhoz hasonlított. Így nem csoda, hogy úgy vártuk a magyar határt, mint kubai menekült Miami sziluettjét.



A szerb-magyar határon a magyar vámos kérdése az volt, hogy hozunk-e be alkoholt vagy cigarettát. Mondtuk, hogy dehogy. Kinyittatta a csomagtartót, és amikor megpillantotta a négy „cefréshordót”, kicsit elkerekedett a szeme. Aztán megérezte a füstös, vizes neoprén ruhák szagát, és intett, hogy nagyon gyorsan húzzunk el onnét. Tizenkét óra zötykölődés után végül hazaértünk, vissza a „civil életbe”.

Comments

comments