Az, hogy a SpaceShipOne magánűrhajó bebizonyította, hogy az űr a NASA nélkül is elérhető, még csak a kezdet. Pár nappal az út után már tervek tucatjairól beszélnek. Készül a szabályozás, űrhajóknak szerveznek versenyt. Szép új világ, amerikai módra!
Burt Rutan és a SSO 1. pilótája, Mike Melvill Jay Lenonál |
Amikor a Burt Rutan tervezte SpaceShipOne két héten belül másodjára is épségben landolt, és ezzel elvitte a 10 millió dolláros X-Prize-t, a tervező azt nyilatkozta, hogy egy csak a kezdet, egy új kor kezdete. Igazát már az út utáni első napok is igazolják. Az amerikai Szövetségi Repülésügyi Hivatal (FAA) igazgatója, Marion Blakey meglátogatta a magánűrhajó gyártóhelyét, és hangsúlyozta, hogy a FAA számára a leendő űrturisták biztonsága a legfontosabb. Két részre osztotta az érintetteket, egyrészt azokra, akik a Földről kísérik figyelemmel az űrhajók útját, másrészt magukra az űrturistákra, akik a 200 ezer dollár kicsengetése után lehetőséget kapnak arra, hogy Földöntúli élményben legyen részük.
Tudják-e, hogy mit vállalnak?
A FAA már évek óta vizsgálja, hogy az utasokra mekkora G-erők hatnak majd, az útnak milyen pszichológiai hatásai lesznek, ehhez milyen fizikai és szellemi felkészültség szükséges. A legnagyobb kérdés számukra jelenleg az, hogy hogyan mérik le, hogy a jelentkezők valóban tisztában vannak-e azzal, hogy egy ilyen útnak milyen veszélyei vannak. (Egy utasokkal teli űrhajó lezuhanása évekre visszavetheti az amúgy nagyon nagy lehetőségeket kínáló új piacot.)
Branson megint nagyon mert álmodni |
A SpaceShipOne-t tervező Burt Rutan szerint az első űrrepülőtársaságok sokkal biztonságosabb utakat kínálnak majd, mint amiket a kereskedelmi repülésipar hajnalán az első légitársaságok kínálni tudta. Az új iparra vonatkozó szabályozást a szövetségi hivatalok és az űrhajókat gyártó cégek együttműködésében állítják össze, és az amerikai Kongresszus iktatja törvénybe.
Repterek is kellenek
Míg az illetékesek a szabályozáson dolgoznak, az első űrrepülőtársaság, a Sir Richard Branson tulajdonában lévő Virgin Galactic már az infrastruktúra feljesztésén munkálkodik. Számításaik szerint mintegy 100 millió dollárt kell belefektetniük az első flotta létrehozásába és a földi kiszolgáló egységek felépítésébe. Az első indítóállomásuk az amerikai Mojave sivatagban lesz, de már kacsintgatnak Ausztrália, Japán, Európa, sőt Dél-Afrika felé. Branson szerint sok olyan ország van, aminek nem volt pénzze arra, hogy a szuperhatalmak űrprogramjával versenyezzen, de szeretnék saját nemzetük fiait az űrbe küldeni. Amennyiben ezekkel a kormányokkal sikerül megegyezniük, a következő néhány évben a Virgin Galactic több kontinensen is szeretne felállítani kilövőállásokat.
A határ tényleg a csillagos ég |
Verseny, hamisítatlan amerikai stílusban
Persze ez alatt a Butanéknak a 10 millió dolláros pénzdíjat kifizető Ansari X Prize alapítvány vezetői sem pihennek. Amint átadták a csekket, már be is jelentették, hogy Új-Mexikóban már meg is találták az X Prize Cup, az új űrhajóverseny helyszínét. Az eseményt tíznaposra tervezik, ahol a gyorsasági, távolsági, és egyéb kategóriájú verseny közben a nagyközönség megnézheti a legújabb modelleket (nem csak Butanék dolgoznak magángépeken), találkozhat az űrhajósokkal, megnézheti, hogyan készülnek az űrturisták, és persze kedvet kaphat, hogy maga is el kezdje az útra gyűjtögetni a 200 ezer zöldhasút.
Részlet az X Prize Cup PowerPoint prezentációjából |