A hagyományoknak megfelelően Újév napján elrajtolt az aktuális Párizs-Dakar rali. Az első, nagyon rövid napon, remekül szerepeltek a magyar egységek, a tavalyi évvel ellentétben mindenki sikerrel teljesítette a prológot.
Az élen álló Josep Maria Servia
|
Attól, hogy mindenki Párizs-Dakarnak hívja még nem törvényszerű, hogy valóban Párizsból rajtoljon el a világ legnehezebb tereprali versenye. Ezt szem előtt tartva gyülekeztek az előző év utolsó napjaiban az elszánt versenyzők Clermont-Ferrand-ban, hogy ott tegyék meg az első speciális szakaszt, írd és mondd 1,5 km-t. Azért lesz még ennél hosszabb szakasz is… Lényeg a lényeg, mindenki, köztük az öt autós, két motoros és három kamionos magyar egység is átesett a kötelező átvizsgáláson, felkerültek a kocsikra a hivtalos dakaros matricák, és mindenki boldog izgalommal várhatta az új év első napját. Nagy buli persze nem volt, hiszen másnap egy emberpróbáló megméretés veszi kezdetét. A szervezők mindenesetre megpróbáltak kitenni magukért, és egy kétsávos párhuzamos pályával várták a 195 motorost, a 142 autóst, és a 63 kamiont. A versenyzők természtesen a bő kéthetes sivatagi szakaszokra készítik fel magukat és járgányaikat is, így hatványozott odafigyelést igényel, hogy az autókat üzemképes állapotba hozzák, mondjuk 0 fokban is. Most ugyanis kb. ilyen hőmérséklet fogadta Újév reggelén az indulókat, megspékelve még egy kis égi áldással is, a délelőtt folyamán ugyanis elkezdett esni a hó, és bizony nem is nagyon akarta abbahagyni.
Jól sikerült a bemutatkozás
A dél-afrikai de Villiernek elkelt a buzdítás
|
Így már megint azok jártak jól, akik a mezőny elején rajtoltak, nekik még csak a ravasz, leginkább autókrossz-pályára emlékeztető vonalvezetéssel kellett megküzdeniük. Talán nem véletlen, hogy a mieink közül a
Kis Sándor, Czeglédi Péter kettős szerepelt a legjobban. A nyolcszoros magyar ralikrossz bajnok a 29. helyre hozta be a Nissant. Viszonyításként megemlíthetjük, hogy az egykori rali világbajnok, skót
Colin McRae a gyári Nissannal csupán négy hellyel előzte meg a szélvészgyors Kist! De a többiek sem akartak szégyenben maradni,
Szalay Balázs és Bunkoczy László 48. lett az újonc Opel Fronterával. Őket követte
Palik László és Darázsi Gábor, akik alatt jól dorombolt a Bowler Wildcat, hiszen 51-ikek lettek, ami azt jelenti, hogy megtartották előkelő rajthelyüket. Nem lehet oka panaszra a
Benyó Miklós, Maurer Péter (Hyundai Terracan), és a
Liszi László, Rack György (Mitsubishi) kettősnek sem, előbbiek a 78., míg utóbbiak a 109. helyről várták a folytatást.
Kegyelem a motorosoknak
A motoros címvédő Richard Sainct
|
Az idei Dakaron két motorosért is szoríthatunk. Szilvássi Péter tavaly egy hátizsákkal a hátán vágott neki a sivatagnak, gyorsan rá is kellett döbbennie, hogy a Dakar azért nem egy “kiugrom vidékre motorozni” kaliberű dolog. 2004-ben már ő is okosabb, szervízháttérként egy terepjáró követi, és úgy tűnik a Suzuki is be fog válni, az első napon Szilvási 177. lett, ami megsüvegelendő figyelembe véve a körülményeket, hiszen neki már csaknem tengelyig érő hóban kellett megtennie a prológ 1500 méterét. Perepatics Richárd eddig legalábbis úgy tűnik, élvezi az égiek bizalmát. A rajtra megjött az útlevele, benne a szükséges vízumokkal, vígan pöfög alatta a KTM, amivel 152. lett az első napon a kétkerekűek között. A szervezők aztán megkímélték őket a további fagyoskodástól, a motorosoknak ugyanis nem kellett motorjukon megtenniük a Narbonnig tartó út 395 km-ét, kísérőik vitték őket a másnapi rajthelyre.
Ne feledkezzünk meg a három kamionos egységünkről sem!
Vadas Tamás, Gaál József és Slott Imre huszonhetedikként pöfögött át a célvonalon a DAF-fal, a
Francois Coquatrix, Szaller Zoltán, Andrew Bowler csapat pedig 43. lett a Mercedesszel. Közvetlenül a nyomukban döngetett a
Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert trió MAN-ja (44. hely).
A második nap, és az első igazi speciálA második napon a mezőny Narbonne-ból átautózott Spanyolországba, a cél Castellonban volt, ezen a napon hőseinkre már várt egy igazi speciál szakasz is, ami ezúttal 25 km volt, míg a szakasz teljes hossza nem kevesebb, mint 563 km. Örömmel írhatjuk, a mieink ott folytatták, ahol elsején abbahagyták! A Kis, Czeglédi duó összetettben a 32., Szalayék a 35., Palikék pedig a 48. helyen állnak. A Benyó, Maurer páros is javított, ők két nap után a hetvenötödik helyen tanyáznak, hozzájuk hasonlóan fentebb araszolt a szinte széria autóval versenyző Liszi, Rack kettős is, ők pillanatnyilag a 106. helyen várják a folytatást.
Az ifjabb Belmondo a prológon
|
Talán megbocsátható, hogy mi elsősorban a magyar részvevőkre fókuszálunk, így anyagaink elsősorban róluk szólnak. Ugyanakkor csak úgy lehet teljes a tudósítást, ha azt is megemlítjük, hogy állnak a nagyok, azaz mi a helyzet az élmezőnyben. Nos, az autósoknál az első napon az a japán
Sinozuka Kendzsiro volt a leggyorsabb, aki tavaly épp csak túlélt egy rendkívül súlyos balesetet. A motorosoknál az olasz tereprali bajnok,
Matteo Graziani várta az élről a második napot. A kamionosoknál nem volt meglepetés, az orosz
Csaguin, Jakubov, Szavosztyin trió ellentmondást nem tűrően vágtatott a tavalyi dicsőség megőrzése felé.
A második napon, az első igazi gyorsasági szakaszt követően, egy kicsit azért átrendeződött az élmezőny. Az autósoknál a spanyol
Servia vette át a vezetést, mögötte pedig a motorral már hatszor diadalmaskodó
Stephan Peterhansel nyomul, aki nagyon szeretne végre autóval is nyerni. Harmadik a belga
De Mevius, negyedik az egykori sívilágbajnok
Luc Alphand, a címvédő
Maszuoka pedig a hatodik.
A motorosknál két nap után a kakukktojás francia
David Fratigné vezet, ő az egyetlen a mezőnyben, aki kétkerék hajtású motorral indul a Dakaron. Második
Cyril Despres, harmadik pedig a mezőny talán legpechesebb versenyzője, a rendkívül szimpatikus spanyol,
Joan Roma.
A harmadik napon 865 km vár a mezőnyre, ebből azonban mindössze 9 km lesz a speciál szakasz hossza, a többi csak összekötő. Ami igazán izgalmassá teszi a harmadik napot, az az, hogy az egész bandát hajóra pakolják, hogy átvigyék őket Tangerbe. Azaz a Dakar végre megérkezik Afrikába!
Comments
comments