Nagyon szép magyar eredmények születtek a 26. Nemzetközi Shell Eco Europe 2010 maratoni üzemanyag-takarékos járművek versenyén.
Május elején, a kelet-németországi Klettwitzben, a Lausitz-pályán tartották a 26. Nemzetközi Shell Eco Europe 2010 maratoni versenyt, amely már 25 éves múltra tekint vissza.
A verseny célja: az indulóknak sikerüljön elkészíteni a lehető legkisebb fogyasztású járművet.
A futamon "egységnyi" üzemanyaggal kell végigmenni a járműveknek – a zsűri azt nézi, hogy melyik jármű tudja a legnagyobb távolságot megtenni.
A kecskeméti GAMF Team "verdája" |
Két kategóriában
A csapatok két kategóriában indulhattak: Prototípus és UrbanConcept.
Mindkét kategóriában többféle üzemanyagot használnak a csapatok. A dízel és a benzin mellett például olyan alternatív üzemanyagokat, mint az etanol, GTL (gas-to-liquids, cseppfolyósított földgáz), hidrogén vagy épp napenergia.
Sokéves rekord dőlt meg
A versenyen minden évben megdőlnek a rekordok, de van "egy", ami már több éve szilárd. Idén azonban ez is megdőlt. A győztes Polytech’ Nantes csapat ugyanis megdöntötte a svájci ETH 2005-ös, 3836 kilométeres rekordját.
Az utóbbi öt évben senkinek sem sikerült egy liter üzemanyaggal ennél többet teljesíteni, de a francia csapat már a verseny első napján 4414 kilométert futott. Majd később 4896,1 km-t tett meg mindössze egyetlen liter üzemanyag felhasználásával.
Hazánkat több csapat képviselte
Győztes lett kategóriájukban a győri SZEnergy Team |
Magyarországról négy csapat nevezett a versenyre.
Két csapat az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karáról, egy a győri Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Karáról, egy pedig a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karáról.
A győri csapat UrbanConcept kategóriában nevezett, míg a budapesti és kecskeméti csapatok a Prototípus kategóriában indultak el aerodinamikus járműveikkel.
Ezen a versenyen először indult a kecskeméti GAMF csapata. Járművük szinte minden egyes elemét a Kecskeméti Főiskola GAMF Karán tervezték.
Háromkerekű benzines járművük, a Megameter megalkotásához karbonszálas kompozit anyagot használtak, így a mezőny egyik legkönnyebb járművét sikerült megkreálni – a súlya körülbelül 24 kg. 30 köbcentis, kétvezérműtengelyes, injektoros motorja van, kormányzása pedig joystickkal működik.
Szép magyar szereplés
A Kecskeméti Főiskola GAMF Karának csapata joggal büszke magára.
Járművük ugyanis a versenyen futott körök alapján 1588 kilométert is meg tudna tenni 1 liter benzinnel…
A csapat már az előzetesen remélt ezer kilométeres eredménnyel is megdöntötte volna a 282 km-es magyar rekordot, ezzel pedig jócskán meghaladja.
A csapat – legjobb kelet-európai szereplőként – a benzines prototípus kategóriában a 8. helyet hozta el a versenyen, míg összesítésében a 18. helyre került.
A Shell Eco-Marathonon az Urban Concept/Solar kategória hivatalos győztese pedig a győri SZEnergy Team lett.
Az Óbudai Egyetem részéről induló JFSZ Racing Team a 35. helyre érkezett kategóriájukban.
Banki 04 névre keresztelt verdájuk háromkerekű versenyrakéta, váza alumíniumból készült, üvegszálas kompozit karosszériaborítással.
Egyhengeres belsőégésű motortja etanollal megyitatja az elektronikus befecskendező rendszer.