6 km órás folyási sebességű Duna, orkán erejű szél, alig látótávolság, zuhogó eső. A hajós kapitány pedig felelős utasai életéért. Minden évben veszélyes vízről nézni a tűzijátékot. Két vízbeesettet még keresnek
A legutóbbi adatok szerint legalább három áldozata van az orkánerejű, 80-100 kilométeres óránkénti sebességű tegnap esti viharnak. A vihar idején pánik tört ki a vízen
Ha kabinos a hajó viharban az utasokat a kabinba kell küldenie a kapitánynak. Ott biztonságosabb |
Két eltűnt a Dunában
“A mostani adat, hogy egy kishajóról 5 ember esett vízbe, három főt sikerült kimenteni, de két embert most is keresnek” – tudta meg az extrem.hu Dobson Tibortól, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivőjétől.
KRESZ szabályok a vízen is
Schőn Pétert a BRFK szóvivője az extrem.hu-nak elmondta: azt pontosan nem tudni, hány motorcsónak, hajó csurog le tűzijáték idejére a Duna fővárosi szakaszára, hogy a vízről nézzék az égi látványosságot.
Arra a kérdésre, hogy az ilyenkor a vízen “állomásozó” kishajókat, motorcsónakokat ellenőrzik-e, hogy a védőfelszerelés, mentőmellény az utasokon van-e a szóvivő azt
Mentőöv, vagy mentőkocka a hajóhoz kikötve jó ha van |
Mentőmellény az úszni nem tudókra és gyerekekre
Ha valaki motorcsónakba szál és nem tud úszni kötelezően viselnie kell a mentőmellényt, időjárástól függetlenül. Ha szép napos idő van, akkor is. Ugyanez vonatkozik a gyerekekre is. Nekik minden esetben kötelező.
E-szabály betartását azonban nehezen tudja a vízi rendészet ellenőrizni.
Azt azonban már igen, hogy pontosan annyi mentőmellény van-e egy kisgéphajón, mint ahány utasa van. Ez ugyanis előírás.
Kockázatos kishajóról nézni a fővárosi tűzijátékot
“Minden évben megvan a veszélye annak, hogy több tucatnyi kisgéphajó hajózik fel a fővárosi szakaszhoz, hogy a Dunáról nézzék a tűzijétékot. Minden évben volt eddig kisebb baleset” – tudtuk meg a Dunai Vízirendészetnél.
Túl közel horgonyoznak egymáshoz a hajók évek óta a fővárosi tűzijáték ideje alatt |
Sok esetben egymásba csavarodtak horgonyláncok, ez okozott bajt.
Ugyanis, – mint azt elmondták – a bajaz, hogy túl közel horgonyoznak le egymáshoz a kishajók, és horgonyfelszedésnél nagy a veszély, hogy egymásra sodródnak.
Hiszen, a Duna vízfolyása nem csekély, általában 6 km/órás.
Hajó kapitánya felel utasai életéért
A vízi járműveken, hajókon, vitorlásokon minden esetben a kapitány felelőssége az utasok biztonságáért. Az ő döntésén múlik minden. Sokszor életek.
Utasok a kabinba
“Nehéz jól dönteni, ha hirtelen jön a vízen a vihar. Az első az utasok biztonsága! Mentőmellényt adni mindenkire, az úszni tudókra is.
Majd, ha van a hajónak kabinja oda levezényeni az utasokat. Utána, horgonyszedés, és biztonságos helyre indulás” –
Ha kabinos a hajó viharban az utasokat a kabinba kell küldenie a kapitánynak. Ott biztonságosabb |
Fényjelzés, hajókürt
“Az első teendők között van a fényjelzések felkapcsolása, valamint a hajókürtöt sem árt elővenni, hogy jelezni lehessen, ha túl közel jön egy másik hajó” – mondta Gábor, hozzátéve, hogy a tegnapi azonban speciális időjárási helyzet volt.
Legközelebb eső biztonságos kikötés
“Viharban, rossz látási körülmények között miután a hajó kapitánya beindítja a motort, és lassan, pöfögve elindul, a legközelebb eső biztonságos kikötései helyet kell felmérnie. Nem féltétlenül kell a saját kikötői helyére
A legközelebb kell kikötni, akár egy stéghez is |
Hajóhoz rögzített mentőkocka
“Ha valaki vízbe esne, pedig azonnal utána kell dobni a mentőövet vagy mentőkockát, ami jó esetben hosszú kötéllel rögzített a hajóhoz, hogy vissza lehessen húzni. Pláne, erős sodrás esetén” – tette hozzá az elméletet Gábor.
Fotók: Kardos Zsanett