Szabb, a Guiness rekorder

Borsay Szabolcs streetfighter kaszkadőrrel a Hungaroringen beszélgettünk. A szerény, sztáralűröktől mentes rekordert motorjáról, baleseteiről meg persze csinos segítőjéről kérdeztük.


A Ringen, esőben

– A szeptemberi West Gyorsulási Versenyen te voltál a fő attrakció. Látszólag a zuhogó eső és a vizes aszfalt sem hátráltatott. Volt már olyan, hogy egy felkérésre nemet mondtál a körülmények miatt?



– A Ringen tényleg nagyon vizes volt a pálya. Lejjebb kellett engednem a légnyomást a kerekekben, hogy jobban kiterüljön a gumi. Sokat melegítettem, húzogattam a féket, hogy bemelegedjen. Ilyen alkalmakra (is) kell a jó gumi, én AVON-t használok.



A pályaviszonyok miatt még nem mondtam le felkérést. Volt már olyan, hogy kátyúkkal teli, nagyon rossz pályán tartottunk bemutatót. Nem szoktam a körülményekre hivatkozva visszatáncolni, de olyan már volt, hogy túl keveset ígértek, és annyiért nem vállaltam a felkérést.



– Itthon meg lehet élni streetfighterkedésből?


Szabb motorja

– Fogalmazzunk úgy, hogy a bevétel fedezi a hobbimat. Megélni nem igazán lehet belőle. A Távol-Keleten ha azt mondanám, hogy 3000 dollárt kérek, megadnák. Ha itthon 150 ezret kérek, akkor megkérdezik, hogy nem lehetne 80-ért?



– A motorodon és a ruhádon pompázó matricákból ítélve szponzorokból nincs hiány.



– Két évvel ezelőtt, amikor elkezdtem komolyan ezzel foglalkozni, akkor még sokat házaltam szponzorokért. Mára a média révén szert tettem akkora ismertségre, hogy már hozzám is jönnek ajánlatokkal.

A motorról:
A SUZUKI GSX-R 1000-em alapja egy nullszériás, amerikai változat, ami annyit jelent, hogy a gyárban válogatott alkatrészekből készült, ezért szériában erősebb a többinél. (170 lóerő, 170 kg. Tehát az indexe 1/1!!!)



Az alaphoz a következő alkatrészeket tettem:

– LSL felső villahíd

– TOMMASELLI cross kormány

– ACERBIS enduro fejidom

– GOODRIDGE fék-, olaj-, és vízcsövek

– RK lánc (a legbrutálabb 530-as)

– MARTIN ovál titán kipufogó

– K+N levegőszűrő



(További infó Szabb holnapján.)

– A motorod is szponzori ajándék?



– A Magyar Suzuki Rt-től kaptam 2002-re egy GSX-R 1000-t a bemutatóimra. Decemberben álltam neki az átalakításnak, először a felesleges cuccokat dobáltam le, majd elkezdtem összeszedni azokat az alkatrészeket, amik műszakilag, és minőségileg hasonlóak a

gyárilag is magas színvonalú motorhoz. 2-3 hónap alatt megvolt. Egyelőre egy gépem van, de jövőre lesz kettő, talán három is.


Ildi a nyeregben

– Törted már össze a géped – vagy magadat?



– Idén egyszer törtem komolyan össze. 300 ezer forintos károm lett, a ruhát nem számítva. Súlyosabb sérülések nélkül megúsztam – ezek a ruhák elég jól védenek.



És segítőd, a szépséges Ildi – rá vigyáztál?



– A fél év alatt, mióta együtt dolgozunk, egyszer-kétszer buktunk már, de semmi komolyabb.



– Hogyan készül egy streetfighter? Honnan tanulod a kunsztokat?



– Amikor három évvel ezelőtt megtetszett a dolog, és elkezdtem komolyabban foglalkozni vele, akkor először az újságokból és videókat nézve tanultam. Angliában 1993-4 óta űzik már ezt a sportot, ott már elég komoly hagyományai vannak. ‘97-ben már EB-t rendeztek belőle.



– Az érdekes az, hogy európai szinten országonként úgy két-hárman művelik, a németeknél például két srác, Franciaországban két-hárman, itthon pedig 4-5 ember.



– Mi lehet ennek az oka? Itthon gondolom nem a pénzbeli támogatás ennyivel magasabb…



– Fogalmam sincs. Hát nem a pénz több! Ügyesek a magyarok.


Poszterfotó: Bakos Zoli, Superbike Magazin

– Te hogy állsz az EB-vel?



– Tavaly nyolcadik lettem. A verseny előtt nem sokkal elgázolt egy BKV-busz. Öt öltéssel raktak össze, sérülten mentem az EB-re.



– Egy BKV-busz? Úgy érted a közúton?



– Totál szabályosan közlekedem épp, a busz meg nem vette észre a sárga Suzukim és elcsapott.



– Gondolom szebb emlék a Guiness rekord. Honnan jött az ötlet?



Egy angol srác videóján láttam. Ő 237 km/h-val ment menetiránynak háttal ülve a motoron. A motorom elég erős volt hozzá, így megpróbáltam és szinte elsőre megcsináltam. Aztán kiderült, hogy a srác rekordja nincs hitelesítve, így a cél az volt, hogy az első hivatalos kísérletnél 200 fölött menjek. Aztán ráérek javítgatni az eredményen. Július 2-án Sármelléken, a Balaton Airport repülőtéren nagy volt az oldalszél, háromszor nem jött össze, de végül csak meg lett: 200,7 km/h.


Ildi és Szabb
Itt ugyanezt megnézheted sokkal művészibb megközelítésben

– Készülsz más Guiness rekordokra is?



– Ha valaki megjavítja a rekordomat, akkor állok elébe a kihívásnak. Ildivel pedig jövő tavasszal vagy nyáron tervezzük, hogy mintketten a menetiránynak hátrafele, 200 fölött megyünk.



– Rövidebb távú tervek?



– Hétvégén egy barátommal megyünk Imolába, a Superbike VB zárófutamára. Hogy a verseny előtt tartok-e bemutatót, az majd a helyszínen derül ki. A telet pedig úgy néz ki, hogy keleten töltjük. Ha minden jól megy, akkor összejön egy Japán út.



– Akkor sayonara genkide itekudasai.

Comments

comments