Steve Fossett újabb rekordja óriási médiafigyelem közepette

A világ egyik leghíresebb kalandora, az amerikai Steve Fossett egy újabb rekordot írhat a neve mellé. Ő az első ember, aki megállás és üzemanyagfelvétel nélkül egyedül körberepülte a Földet. Viszont Steve Fossettnak kellett lennie, hogy ezzel minden híradóba bekerüljön.


A VirginAtlanticGlobalFlyer

Az amerikai milliárdos, Steve Fossett az egyik legismertebb kalandor. Kerülte ő már meg ballonnal a Földet, sebességi rekordot tart vitorlással, átúszta már a La Manche-csatornát, és részt vett kutyaszán-hajtó versenyeken is. Barátjával, az angol milliárdos Sir Richard Bransonnal már pár éve kinézték maguknak az egyik még ”üres” repülési rekordot, „szóló Földkerülés egy egymotoros géppel, megállás (és üzemanyag felvétel) nélkül” kategóriáját.



Ehhez egy speciális repülőre volt szükségük, aminek megtervezésére a világ egyik legjobb repülő-tervezőmérnökét, Burt Rutant kérték fel. A projectet Sir Richard Branson pénzelte, aki – tervei szerint – az újításokat majd saját cégénél, a Virgin Atlanticnál hasznosítja, növelve a hosszútávú repülőutak hatékonyságát.



Mivel szinte centiliterre ki kellett számolniuk az üzemanyag mennyiségét, hogy kitartson az út végéig, és beférjen a csurig töltött GlobalFlyerbe, így nagyon fontos volt, hogy a legkedvezőbb időjárási körülmények között induljon Fossett Salinából, Kansasból. (A kisvárost is kedvező földrajzi elhelyezkedése miatt választották start/célhelynek.)



Fossett február 28-án napnyugtakor szállt fel, hogy max. 80 óra alatt megtegye a Nagy Kört. (Természetesen a 80 órás kijelölt célidő kiválasztásában közrejátszott az is, hogy Willy Fogg 80 nap alatt járta körül a Földet. Mármint Verne regényében.) Kelet felé került, és az első problémája Kanada fölött adódott, amikor a GPS-e egy ideig nem működött. Európa és Ázsia felett viszonylag eseménytelenül falta a kilométereket, a Csendes-óceán felett viszont komoly problémával kellett szembenéznie.


Landolás után

Az salinai irányítóközpont jelezte, hogy több mint ezer liter üzemanyag elfolyt, így döntenie kellett, hogy kockáztat-e vagy feladja. Fossettnek már nagy tapasztalata van a sikertelen kísérletekben, ugyanis csak hatodjára sikerült ballonjával szólóban megkerülnie a Földet. Így a 60 éves kalandor úgy döntött, bízik a szél erejében és az irányítóközpontban dolgozó szakemberekben, így folytatta az útját. (Ez ahhoz hasonlítható, amikor a Formula-1-ben Michael Schumachernek Ross Brown centiliterre kiszámolja a benzinmennyiséget.)


Steve Fossett és Sir Richard Branson

Fossett végül március 3-án, 67 órás repülés után sikeresen landolt Salina repterén, 10 ezer néző ünneplése közepette. A pilóta először a feleségét ölelte meg, majd nyakába borult Sir Richard Branson, és egy nagy üveg pezsgővel gondoskodott az első fürdőjéről. Az út alatt Fossett összesen 12 shake-et fogyasztott el, és vizet ivott. Saját bevallása szerint a legnagyobb problémáját a fejfájása jelentette, ami csökkent, ha ivott egy kis vizet. A miniatűr pilótafülkében üvegeket használt piszoárként.



Sikeres útjával Fossett újra beírta magát a történelemkönyvekbe. Azt pedig már mi tesszük hozzá, hogy a médiatörténelembe is, hisz igen ritkán akad példa arra, hogy egy kalandsportos sikerről olyan terjedelemben és olyan gyorsassággal számoljon be a média, mint Fossett útjáról. (Belefért a Tényekbe is és a Mobile-Press hírSMS-ébe is.)

Az amerikai milliárdos sikeréhez hasonló médiavisszhangot legutóbb Ellen MacArthur produkált, aki rekordidő alatt vitorlázta körül (szólóban, megállás nélkül a Földet.) MacArthur 72 napon keresztül küzdött az alváshiánnyal, míg Fossett 67 órás nem-alvása olyasmi, amin a legtöbb egyetemista átesik vizsgaidőszakban. A 60 éves médiasztár természetesen landolása után azt nyilatkozta, hogy eddig ez volt a legnehezebb kalandja, de ez kicsit PR-szagú nyilatkozat volt, hogy ezzel is növelje rekordjának értékét. Természetesen nem csökkenteni akarjuk Fossett teljesítményének súlyát, hisz ő az első ember, aki egyedül, megállás és tankolás nélkül repülte körbe a Földet egy egymotoros géppel. Viszont nem szabad megfeledkeznünk a kaland talán legnagyobb hőséről: Burt Rutanról, aki a gépet megtervezte!!



Burt Rutan első tervrajza a GlobalFlyerről
Forrás: virginatlanticglobalflyer.com

Comments

comments