Az Atlantic GlobalFlyer elnevezésű kaland még meg sem kezdődött, de már többet írtunk róla, mint sok olyan eseményről, ami már sikerrel is járt. Persze oka van ennek, hisz a Föld megállás nélküli, egyszemélyes körberepülése egy egymotoros géppel őrült kihívás. És a főszereplők sem akárkik: Steve Fossett, Sir Richard Branson és Burt Rutan!!
Steve Fossett már készenáll Forrás: virginatlanticglobalflyer.com |
Föld megállás nélküli, egyszemélyes körberepülése egy egymotoros géppel a(z atmoszférán belüli) repülés utolsó olyan mérföldköve, ami mellett még nem áll senki neve. Nem is akárkik tervezik, hogy bevésetik a nevüket a kategória mellé. A gép tervezője az a Burt Rutan, akinek legismertebb gyártmánya a világ legelső magánkészítésű űrrepülőgépe, a SpaceShipOne. A Virgin Atlantic GlobalFlyer elnevezésű project elsőszámú pilóta-jelöltje pedig az amerikai Steve Fossett, a világ egyik legismertebb kalandora. Steve nevéhez összesen 102 hivatalos repülős, ballonos és vitorlás világrekord fűződik.
A harmadik főszereplő jelenleg a tartalékpilóta – számára kicsit szokatlan – szerepére kényszerül. Neve a project nevéből már sejthető: ő Sir Richard Branson, a Virgin mammutvállalat teljhatalmú ura, aki szintén dobogós lenne a kalandoros ismertségi világranglistáján. A legfrissebb hírek szerint Sir Richard a repülést irányítő földi központban kap majd szerepet, és egy másik géppel követi is barátját, akit út közben meg is interjuvol (és ébren is tart, ha kell.)
A Virgin Atlantic GlobalFlyer |
A Földkörüli repülés olyan városok felett vezet majd át mint Chicago, Toronto, London, Párizs, Róma, Kairó, Bahrain, Kalkutta, Shanghai, Tokió, Honolulu, Los Angeles. Ehhez képest a starthelyszín egy olyan államban van, ami talán csak az Oz-ban volt lényeges helyszín. Salina város repterét azért választották a non-stop repülés starthelyéről, mert egyrészt az USA földrajzi középpontjának közelében fekszik, másrészt vadiúj kifutója az egyik leghosszabb Amerikában. A földi irányítóközpont pedig a reptér közelében található Kansas-i Állami Egyetem technológiai és repülési karának épületében lesz majd.
A nagy kérdés jelenleg az, hogy mikor startol a 80 órásra tervezett őrület. A gép a tervek szerint 45 ezer láb magasságban teszi majd meg a több mint 37 ezer km-es út nagy részét. Ahhoz, hogy az utat megállás és tankolás nélkül tudja megtenni, a gépet egy nagy üzemanyagtartállyá alakították át, amiben van pár négyzetméter hely a pilótának – 9000 litert visz magával!! Ezért nagyon fontos, hogy Fossett megfelelően gazdálkodjon az üzemanyaggal. Ahhoz, hogy minél kisebb mennyiség felhasználásával feljusson a 45 ezres magasságba az út elején, a GlobalFlyernek nagyon kiszámított szél- és időjárási viszonyokra van szüksége. (És persze az is katasztrofális következményekkel járna, ha ennyi üzemanyaggal rosszul startolna, mivel a vészlandolás ezen gép esetében nagyon kockázatos.)
Ezért már január vége óta készenlétben áll Salinában a project személyzete, az időjárás-előrejelzést szuggerálva. A legfrissebb hírek szerint február közepéig vörös jelzés van érvényben, vagyis az időjósok szerint addig nem lesz megfelelő az időjárás. Sir Richard Branson addig kénytelen Salinából irányítani a Virgint.