Siklóernyős műrepülés hátimotorral

Hamarosan Budapesten tart bemutatót Kézi Gábor és Takáts Pál. A két műrepülő siklóernyős pilóta várhatóan a Red Bull Air Race szüneteiben kápráztatja el a közönséget. Eddig a Nemzeti Közlekedési Hatóság nem járult hozzá a bemutatókhoz, mert a siklóernyősöknek helikopterből kellett volna ugraniuk. Most viszont olyan könnyű hátimotort szereztek, amivel a műrepülés nem probléma.

"Ilyen állat márpedig nem létezik"

Takáts Pál és Kézi Gábor azon kevés magyar extrémsportolók közé tartoznak, akiket külföldön is számon tartanak. Jobban mondva főleg külföldön ismerik őket, mert Magyarországon még soha nem tarthattak bemutatót. Mindennek az az oka, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság rendre megtorpedózza  az engedélyeket.  A probléma ahhoz a vicchez hasonlít, amiben az egyszeri paraszt bácsi felmegy a fővárosba, ellátogat az állatkertbe és a zsiráf láttán így szól: "ilyen állat márpedig nem létezik".

Siklóernyősök vs. Nemzeti Közlekedési Hatóság
 
A történet röviden a következő. Siklóernyővel normális esetben hegyről startolnak a pilóták. Ez a repülőeszköz a sárkányrepülőhöz és a vitorlázógéphez hasonlít, az ejtőernyőhöz csak formailag van köze. Okos pilóták viszont rájöttek, hogy amennyiben a siklóernyőt pont úgy hajtogatják be, mint az ejtőernyőt és belerakják egy speciális D-bagnek nevezett tokba, akkor ezzel helikopterről vagy ballonról tudnak ugrani. Itt a zuhanáscsak annyi ideig tart, amig az ernyő zsinórjai megfeszülnek, ezután a kupola belobban és a dolog “rendes” siklóernyőként funkcionál. Ezt az eljárást használják az ernyősök akkor,amikor bemutatót tartanakvalamilyen rendezvényen. Egy helikopter a közönség fölé viszi őket, a pilóták kiugranak hajmeresztő bukfencekkel és dugóhúzókkal kápráztatják el a közönséget.

 

 
Ez az eljárás mindenütt a világon elfogadott, csak Magyarországon tilos. A Nemzeti Közlekedési Hatóságnál azt mondják, van ejtőernyő és van siklóernyő -átmenet nem lehetséges, ilyen állat márpedig nem létezik! Kézi Gábor és Takáts Pál 2009 decemberében végrahejtott egy hatósági próbaugrást, ám hiába volt ott Mátrai Zoltán, az NKH illetékese, jég nem tört meg. Most viszont a hatóság elmehet a sunyiba. Kézi és Takáts olyan hátimotort szereztek be, amivel simán tudnak műrepülni, ráadásul olcsóbb is, mert a bemutatókhoz nincs szükség helikopterre.

Hátimotor

 
A hátimotor lehetővé teszi, hogy a siklóernyősök bárhonnan, akár sík terepről is a levegőbe emelkedjenek. Egy 50-200 köbcentis motor-légcsavar kombinációról van szó, amit a pilóta hátizsákként a hátára vesz. Az egész olyan mint bármely repülő szerkezet – az ernyőn felhajtóerő jön létre, ha van elég mozgási energiája. A motorok súlya mostanra csökkent le annyira, ami lehetővé teszi műrepülő manőverek kivitelezését is. Az argentín siklóernyős fenomén Hernen Pitocco néhány hónapja beadta a legdurvább trükköt, az infinity tumblingot. Takáts és Kézi hamarosan követik példáját. Információink szerint a páros idén nyáron a Red Bull Air Race szüneteiben tart bemutatót Budapesten.


Justacro sztori
 

Kézi Gábor és Takáts Pál 2006-ban robbantak be a siklóernyős műrepülés élvonalába. A svájci Villneuve-ben rendezett világbajnokságon szinkronban a negyedik helyet szerezték meg, Takáts szóló kategóriában hetedik lett. A két pilóta a következő évben folytatta a menetelést. A norvégiai elő-világbajnokságon másodikak lettek szólóban, Takáts kis híján legyőzte a sportág alapítójának számító és többszörös világbajnok Raul Rodriguezt. Az átütő sikert az ausztiai Paranoia Axrobatix verseny hozta meg, Takáts itt toronymagasan túlszárnyalta a mezőnyt. A 23 éves pilóta megnyerte a 2007-es műrepülő világkupát. Társa, Kézi Gábor viszont Spanyolországban balesetet szenvedett, ezért kihagyott két fontos versenyt. A Justacro team néven versenyző páros 2008-ben tarolhatott volna, ám a szezon elején Takáts szenvedett balesetet. A két magyar pilóta karrierjéről és hányattatásairól Adrenaline and Turbulencecímmel készült angol nyelvű dokumentumfilm. Azóta sikert sikerre halmoznak, rendszeres résztvevői az Outdoor Gamesnek, Takáts 2009-ben nyolcadik helyen végzett a Red Bull X-Alps elnevezésű alpesi szupermaratonon. A két pilóta a bázisugrás felé is kacsingat, nemrég abszolválták első szikalugrásukat.

Comments

comments