Augusztus 20-án idén is a Parlament elé, a Duna fölé, gyűlnek a világ legjobb műrepülő pilótái. Az Air Race világkupa sorozat 4. versenyén az volt a tét, hogy amerikai vagy magyar vezeti-e majd a vk-t. Aztán közbeszólt az időjárás.
Idén már világkupává szélesült a Besenyei Péter által feltalált gyorsasági műrepülő verseny, az Air Race. A világkupa első versenyét – Abu Dhabiban – Besenyei Péter nyerte. A másodikat – Rotterdamban –, majd a harmadikat is – Zeltwegben – az amerikai Mike Mangold nyerte. Így a volt Top Gun pilóta 16 ponttal, egy ponttal Besenyei előtt vezeti a világkupa pontversenyét.
Poszterre illő ír kulisszák Fotó: Gárdi Balázs |
Az Edge típusú géppel induló amerikai a gyors pályákon verhetetlen, Besenyei viszont a technikásabb pályákon van általában előnyben. A vk negyedik helyszínén, az írországi Rock of Cashelnél a pályát elég technikásra jelölték ki. Újdonság volt a pilóták számára, hogy alattuk most nem egy öböl, folyó vagy reptér – vagyis lapos felszín – volt, hanem egy domboldal. A hátteret pedig a festményre illő Rock of Cashel vár szolgáltatta. Ezt a várat a negyedik században építették, 900 éven keresztül volt királyok és püspökök székhelye. Ma Írország egyik jelképe.
A történelmi helyszín közelében felépítettek egy 500 méteres kifutópályát, hogy fel tudjanak szállni a pilóták, valamint egy ötemeletes irányítótornyot. Mindkettő a Red Bull “mozgó repterének” része.
Hatvanezer néző az esőben |
A világkupa többi versenyéhez hasonlóan az írek is nagyon várták a versenyt. A helyszín hatvanezer ember befogadására képes, de közel kétszer ennyien akartak bejutni.
Az sem tartotta őket otthon, hogy a verseny napján (július 24.) barátságtalan, esős idő köszöntött a vidékre. Így esernyők és esőkabátok védelme alatt figyelték a vár előtti zölt domboldalt. A zuhogó eső miatt egy ideig még annak a veszélye is felmerült, hogy törölni kell a versenyt. Később, délután, pedig az erős szél borzolta a kedélyeket és a felfúlható kapukat.
Besenyei és a vár Fotó: Daniel Grund |
Végül Besenyei Péter tudott legjobban megbírkózni az időjárási és a domborzati viszonyokkal. Nem kapott büntetőpontot, és a sebessége is nagy volt. A második helyre a francia Nicolas Ivanoff került, akinek ez volt eddigi legjobb vk teljesítménye. Mögöttük a harmadik az angol Paul Bonhomme lett. A világkupában vezető Mike Mangold számára Írország már kevésbé lesz kedvenc emlék. Meglepetésre az amerikai csak az ötödik helyen végzett.
Az ír futam végeredménye |