Nem gáz, hogy beszorultunk a négy fal közé… – cikksorozatunk az extrém sportok iránt érdeklődőknek szól, akik kontrollált és téli körülmények közt szeretnének megismerkedni néhány sportággal.
Az előbbi két mondat lapunk főszerkesztőjétől származik, és mi a témában cikksorozatot indítottunk.
Írásaink az extrém sportok iránt érdeklődőknek szólnak, akik kontrollált körülmények közt szeretnének megismerkedni néhány sportággal.
Első cikkünkben a vadvízi evezéssel foglakoztunk, mostani írásunkban a légi sportokat, tehát a repülő szimulátorokat vesszük górcső alá.
Szimulátorok
A számítógépes programok segítségével persze számos dolgot elsajátíthatunk és begyakorolhatunk.
A legtöbb szimulátor motoros repülőgépekre készül, de ezt a területet most hagyjuk, hiszen ez nem a természet erőivel folytatott játék.
Siklóernyőre és sárkányrepülőre készült ugyan szimulátor, de ezek olyan gyenge programok, hogy a felhasználó öt perc után elunja a játékot.
Vitorlázógépre ugyanakkor nagyon komoly szoftverek készültek. A kínálatból a Microsoft Flight Simulator és a Condor a két nagyvad. Az előbbi szoftver brutális hardvert igényel, csakúgy mint a “picipuha” összes terméke… Az utóbbi viszont elképesztően valósághű vitorlázórepülőgép szimulátor, ami akár egy szerény képességű PC-n is gyönyörűen fut.
A tökéletes élményhez forcespeedback-es joystick-re és legalább két monitorra (az se baj, ha az egyik legalább 24 col átmérőjű) van szükség.
A botkormányon érezhető erőket közvetlenül a szimulátor fejlett repülésdinamikai modellje vezérli, és például trimmeléskor a botkormány pontosan úgy mozog, mint a valóságban.
Gyakorlat és tanulókörök
Kezdő pilótáknak ajánlatos a repülési iskolán végigmenniük és addig gyakorolniuk, amíg zökkenőmentessé nem válik repülésük.
Az oktatóanyag videókon keresztül vezet végig minket a teljesen kezdőből a szinte profi pilótává válásig.
Időt kell szánnunk arra, hogy megértsük a fizikát, a felhajtóerőt és nem árt, ha tisztában vagyunk a repülő felépítésével is. A repülőgép rendelkezik pedállal, egy botkormánnyal, pár karral, amiket húzogatni lehet, illetve egy kioldóval. Minden egyes karnak megvan a szerepe a játékban.
Figyelnünk kell a színjelzésekre, mert ezek ismerete jócskán megkönnyíti repülésünket. Ha beülünk egy igazi vitorlázó repülőbe, szinte elhanyagolható, hogy a karok hol vannak, mert szín alapján fogjuk tudni megmondani funkciójukat. Tényleg időt kell szánni arra, hogy ezt megtanuljuk, még akkor is, ha nem terveztünk valódi repülést.
A szabad és az iskolai repülések alkalmával előfordulhat, hogy teljesen más elrendezésű gépbe ülünk, mint amihez hozzászoktunk. A pedál a vízszintes vezérsíkot, a kormány pedig a függőleges vezérsíkot és a csűrő lapátokat vezérli.
Ha például jobbra szeretnénk fordulni, akkor nem elég csak a kart jobbra tolnunk, hanem a pedált, ez esetben a jobb lábunknál lévőt is használnunk kell. Ugyanis, ha csak a kart toljuk el, a gép megdől és ellenkező irányba fog fordulni az eleje, de továbbra is egyenesen abba az irányba tart, amerre eredetileg is haladtunk a kar elmozdítása előtt.
Amennyiben a pedált használjuk egymagában, akkor hasonló hatás jön létre, annyi különbséggel, hogy most a gépünk orra arra felé néz, amerre fordulni szeretnénk, de továbbra is csak elfordulva haladunk előrefelé. Tehát a sikeres kanyarodási manőverhez szükséges a kar és a pedál együttes használata, máskülönben a gépünk úgynevezett oldalazó úszásba kezd.
Nem könnyű feladat, de megtanulható a “karok és a lábak” szinkronban mozgatása. Ha már a repülőgép megdőlt és megkezdte az elfordulást, a karral ellensúlyozni kell a túlkormányzást.
Ezt úgy tehetjük meg, ha az eddigi iránnyal ellentétesen toljuk el a kart egy rövid időre. Érdemes ezt úgy gyakorolni, hogy váltogatunk a külső és pilótafülkében elhelyezett kamerák nézetei között.
Móka
Amikor elindul a repülő, az embernek teljesen olyan érzése van, mintha valódi kabintetőt csuktak volna rá.
A Condor pontosan szimulálja a termikek képződését és viselkedését. Az időjárási modell a domborzatot is figyelembe veszi a levegő dinamikájának kiszámolásához, és szimulálja többek között a turbulenciákat, rotorokat és a hullámokat.
Ez a szimulátor igazi élményt nyújt – az ember órákra, napokra, sőt hetekre képes belefeledkezni.
Condor – www.condorsoaring.com
A program ára 40 Euró, a kiegészítő gépcsomag 10 euró.
A forcesfeedback joystick 5-10 ezer forintba kerül.
Egyéb programok itt.