Ha van már bakancsod, kabátod, sátrad és hálózsákod, akár el is mehetsz egy jó kis kirándulásra. És mondjuk, vidd magaddal a vadvízi kajakodat. Hogyhogy milyen kajakot? Válassz egyet azok közül, amiket bemutat neked Páhi Jani és az extrem.hu!
Extrém cuccokat bemutató sorozatunk legújabb darabjában, a szériában most először sporteszközöket mutatunk be közelebbről: a legújabb vadvízi kajakokat. Méghozzá a legújabb, 2004-es modelleket. Aki már alig bírja kivárni, hogy végre újra vadvízre mehessen, annak a hideg téli napokra itt egy kis válogatnivaló. Persze nem csak az öreg vadvízi rókákhoz szólunk. Azokhoz is, akik már az összes rafting túracég minden hajóját belülről is kipróbálták, és úgy érzik, hogy most már elég jól mozognak a vízen ahhoz, hogy egyedül is a Socára vagy a Salzára merészkedjenek. Vadvízi kajakokból is több féle van, attól függően, hogy mire használják. Túrázásra, vízesésen való lezúgásra, vagy esetleg rodeózásra.
A rodeóhajók jóval kisebbek és zömökebbek a síkvízieknél, 175 cm-től indulva, és ritka a 2m-nél hosszabb, mivel itt a lényeg a pörgésben, a gyors fordulékonyságban van. Gyakori az egy modell, több méret, így a zsokéktól a kosarasból átigazolt kajakosokig mindenki kényelmesen elfér bennük. Grazban kérdezte meg egy járókelő a magyar rodeó kajakosoktól, hogy ezek a kis hajók tanulóhajók? Hát nem. Legalábbis legtöbbjüket nem erre tervezték. Főleg az árukat nem, hisz a legtöbb új hajó 260 ezer forint körüli összeget kóstál.
Az értékeléshez, a hajók bemutatásához szakértői segítséget vettünk igénybe. A HungaRodeó szervezője, a rodeózás egyik legnagyobb magyar tudora, Páhi Jani volt segítségünkre. Ő mutatja be nektek most a legújabb „freestyler” hajókat:
Vannak meglepően új megoldások a hajókészítő manufaktúrák 2004-es típusainál, de nagyobbrészt tradicionális, amolyan “tuningolt” modellekkel rukkoltak elő a tervezők. Kiment a divatból a “rajzszöghúzó” forma, előtérbe került az egyszerűen, radikálisan rövidretrimmelt, felcsapott far és orr. Oldalfaluk általában magas, szögletes, rendkívül agresszív viselkedést eredményező. Egyik-másik típusnál már felszerelhető protéziseket is kapunk. A racsnis derék, és lábtámasz már széria, idén új volt a Dagger remek pumpás deréktámasza, azaz fókuszba került a célszerűség mellett a kényelem is, főleg a tengerentúliaknál. No, de nézzük a kínálatot, elsőként a híresebb műhelyek masináit. (A különböző típusokat bemutató fotókat a képgalériában sokkal nagyobban is megnézheted.)
Az amerikai Dagger jó évet zárt, hiszen a rodeó világbajnok Jay Kincaid az ő verdájukban nyomta, (összesen 2 arany, 3 ezüst, és 1 bronz jutott a KingPinekben evezőknek Grazban), így a győztes csapaton nem változtattak, vagy nem sokat.
A két új rodeóhajójuk a Juice és a Kingpin:Icon. A Juice gyakorlatilag a G-force-hoz hasonló, a “rajzszöghúzó” vége nélkül, all-round (vagyis mindenre jó) kajakként hirdetik, 2 méretben, 227, 246, literes változat létezik. A Kingpin: Icon, az FX-hez hasonlóan kapott az orrára, és fenekére való fittinget (A Dagger szabadalmaztatott FIT_SYSTEM eljárása, kívülre szerelhető fekete műanyagprotézis, a felhajtóerő növelésére). Három méretben kapható (174, 189, 204 liter).
A kanadai Riot dél-afrikai tervezője, Corran Addison Turbó-ja a sokat sejtető “allrounder Playboat” ajánlással kerül a boltokba. Európai bemutatója Pietro Linda trnovói boltjában volt augusztus 22-én. A hajó az új anyagból, a xytec-ből készül, ez remélhetőleg hálásabb, mint az előző, rideg, törésre hajlamos anyag, ami rákfenéje volt éveken keresztül az egyébként fejlesztésben élenjáró kanadai manufaktúrának.
Riot új hajói |
A combtámaszt egy praktikus, állítható heveder helyettesíti. Az általunk a HungaRodeóról ismert, az Alpin action-ban túravezetőként dolgozgató Jimmy Choronzey szerint a Riot Air volt a legjobb az általa kipróbált “bót”-ok közül, pedig kipróbálta mindet, ami Pietrónál található, és ott aztán van bőven. Jimmy szerint a hajó kevéssé agresszív, mint a többi új ladik, és kitűnően, stabilan halad is. A neve is sokatmondó, Air, azaz arra tervezték, hogy szép légi fordulatokat lehessen vele végrehajtani. Egyébként a “hajóátalakítóvarázsló” Corran Addisont az EndGame című filmben láthatjuk, amint hőlégfúvó, fűrész, és egyéb szerszámok segítségével az Air 55-öt tuningolja. Az eredmény impozáns, de azért senki se higgye, hogy ez csak ezen múlik. (Az Air nyolc színben és két változatban (Air 45 és 55) kapható). Az Air elüt a trenditől is, de nagyon jó hajónak tartják.
A Wavesport három évvel az EZ után, valóban forradalmian új hajóval rukkolt elő. A Transformer sorozat radikálisan más, mint a rendkívül sikeres, EJ-t (Eric Jackson) világbajnoki címhez juttató EZ. “Szuper rövid Air boat” hirdeti a gyár, amely azonban a tradicionális rodeó mozgásokat is kiválóan abszolválja, és nagyon stabil a vertikális fordulókban. Technikai érdekessége az elejére, és végére szerelhető masszív, kemény műanyag hosszabbító toldat. A hajó már nálunk is kapható, 800 euróért, Nagy Laca magyar rodeóbajnoknál (tel: 30-9522-198) négyféle méretben 185, 208, 227-es és egészen nagy, 254 literes változatban.
A legfrisebb hírek szerint Eric Jackson 2003-ban úgy döntött, nem dolgozik tovább a Wavesportnak, hanem egy saját kajak manufaktúrát alapít, Jackson Kayak néven. A logójuk már elkészült, de ennél több még nem került nyilvánosságra az új gyárról.
A Pyranha és a Prijon új hajója |
A Pyranha S-sorozatának új modellje a S6f. A név is sugallja, hogy az angol cég nem lép le a kitaposott útról, az új modell kissé tuningolt szubsziksz, agresszív, egyre rövidebb hátsó tattal, és a már s6x-nél is megcsodálható oldalsó-alsó stabilizátor szárnyakkal (akár egy James Bond autó…hiába, ez is, az is angol, a tervező meg talán Q). Súlya 15-16 kg, 155, 195 és 210 literes változatban kapható.
Híres, és nagy hajógyártónak számít a rosenheimi Prijon is, de vadvízi hajóik kevésbé sikeresek és népszerűek mostanság, ez különösen igaz a kiváló anyagból (HTP) készülő, de rendkívül kényelmetlen, mindössze egyetlen méretben gyártott és rosszul fittingelt rodeóhajóira. Új hajójuk, a Fever, kissé talán a Deliriusra hasonlít. Hosszabb a manapság trendinél, (220 cm) és keskeny is (62 cm), orra sem nagyon felhúzott. Nem igazán tudom hova tenni. Allroundernek rodeós, rodeósnak allrounder. Amolyan állatorvosi ló. Viszont még mindig 5 év rá a garancia. A Süveges Tamás féle Prijon centerben megrendelhető (tel: 20-937-2039). Ára 995 Euro, ez jóval magasabb a tavalyinál, de még mindig olcsóbb a tengerentúliak listaáránál.
Billy Harris Vibe-ja |
A kanadai-cseh Necky új hajóit már régen közszemlére tették, de vásárolhatóságuk jócskán váratott magára. Reméljük, most már a Mountexben is kaphatóak lesznek, a rendkívül meggyőző formájú Vibe és a Chronic. Grazban, a májusi vb-n már láthattuk, igen jól mozogtak a prototípusok. (Billy Harris, aki a Vibe tervezésében is részt vett, 5. helyezést ért el). Nagyon kis űrtartalmúak (163-170 liter). Eddig a Necky hajói nagyon jó árfekvésben, és – hazánkban egyedülállóan – akár raktárkészletről is kaphatóak voltak.
Az új-zélandi Bliss Stick az egyik legdinamikusabban fejlődő kajakgyártó. Mindkét újdonságuk elég sokban eltér a hagyományoktól. A Slick Stick egy kis volumenű (155 liter) playboat, kifejezetten apró termetű, játékos kedvű kajakosoknak.
Igazi “nagydobásuk” a déli féltekéseknek a RAD (Radical aerial device) ami “egy forradalmi freestyle fegyver” egy “sláger a légiakrobatikában” – méltatja saját produktumát a gyár. A hajó tényleg szép, jó formájú, bár feneke (már amennyi van neki) eléggé s6x utánérzés.
A kevéssé ismert Francia DAG Ska nevű hajója nem túl újszerű, igazából a jó 5 éves Rainbow Wodoo jut eszembe róla. A két cseh gyár közül a Noah a Machito-val, a Zelezny a Mag-gal lépett elő (vagy vissza). Mindkettő allroundkajak formájú, semmi újat nem látok bennük. Formájuk, méretük is hasonló. Zelezny-t Endrutól (tel: 20-942-3290) lehet vásárolni, rövid szállítási határidővel.
A Liquid Logic is két allrounderrel lépett elő. A Lil‘ Joe, és a Hoss semmi újdonság, mondhatnánk, de ha megnézzük az eddigi Liquid hajókat, rájövünk, hogy a kiváló creeker (GUS, HuCk) és rodeó (Pop, Air Kadet) gyártó cég palettájára most került először öszvérhajó, így teljes a termékskála. A Hoss, a Lil‘ Joe nagyobbik testvére. Ajánlásában a cég a könnyed “haladást”, remek fordulóképességét, és egyes, egyszerűbb rodeómanővereket (spin, surf, carving) említi. A legújabb hírek szerint a cég 2004 tavaszán két új hajót, a Big Wheelt és a Scootert dobja majd piacra.
A Baloghy-Shámán (tel: 20-974-9698) által forgalmazott Robson új hajója a rendkívül találó nevű SCARAB, igazi újdonság lehet. A Somner fivérektől nem idegen rendkívül merész formavilág már a hamar népszerűvé vált RedFred Twintipnél is bejött. A prosi szerint a Scarab 210 literes allrounder, de én sokat várok tőle. (Bár a hajó picit “visszanéz” a Riot Teknojára.) Áruk – 2003-ban – 120.000 forint körül mozgott.
A jó hírű amerikai Perception egyelőre nem jött ki új hajóval, vagy csak még nem publikus. Pedig a Full tillt már nem egy új darab, az idei Blaze pedig nem volt túl kapós.
A szintén egykori nívós német hajógyár, az Eskimo is stagnál. A francia, Endrunál vásárolható, RTM sem csinált ’99 óta (Vaza) új ladikot.
Legvégül a saját szívem csücske, az olasz Rainbow bárkái: a Ninja és a Rave. Anyaguk valószínűleg továbbra is szar, de a garancia jól érvényesíthető. A Ninja 180 literes, magas oldallal, a Rave hasonló, kissé az orr kialakítás más, egyébként a G-Ride-hoz hasonlóak. A hajók magas építésűek – rövid, felhúzott orrúak, az új trendnek megfelelően.
KÉPGALÉRIA ITT.