Ne verd a verdát! Simogasd!

A kapunyitást este hétre ígérték, és a hihetetlen dugó ellenére már fél nyolc tájékán a tribünök között tudtunk kavarogni a Hungaroringen. Itt rendezték meg ugyanis az MOL-EVO őszi szezonnyitó gyorsulási versenyt.

Autópálya-matrica hiányában Kerepes felől érkeztünk a Ringre. A borzalmasnál is borzalmasabb úton, amely a parkolókhoz vezet, hamar utolértük a mezőnyt. A kilométeres dugóban öblösen morgó, terelőszárnyas Mitsubishik, mutáns Trabantok között araszoltunk kis Suzukinkkal, és nyeltük a benzingőzt. Mivel a közönséget a versenyzőktől csak az különbözteti meg, hogy az utóbbiak a leghátsó elágazásnál egyenesen továbbmennek a pálya felé, a sorbanállás sem volt unalmas. Öt-hat autóból álló csoportok konvojban előztek vadul, őket meg előzés közben hagyták el a csodaszép motorok. Mi inkább kivártunk.


kocsifogsor

A szervezők nagy mozgásteret adtak a vendégeknek: az ezerötszázas belépőért cserébe ülhettek a célegyenes előtti tribünön, hátramehettek a boxokhoz, a boxutca feletti erkélyről is nézelődhettek. Korlátlan mozgást biztosító amulettünk annyi pluszt adott, hogy a rajtvonalhoz is bemehettünk.



A boxokban mindenféle, számomra ismeretlen rendeltetésű, autóba való mütyürt árultak, és tuningolt autó-vadállatokat állítottak ki. A legmutatósabb talán a keréken járó diszkóvá alakított Volkswagen Golf volt. A csomagtartóba akkora mélynyomókat pakoltak, hogy még egy chipseszacskó sem férne el mellettük, a felnyitott csomagtartó-ajtó keretére pedig félméteres bulldog-fogakat szereltek.


Baumgartner

Méterekkel arrébb nemzeti büszkeségünk, Baumgartner „Öööööööö” Zsolt piros Forma-3000-ese díszelgett, miközben a magyar pilóta kicsit fáradtan, de töretlen szorgalommal dedikálta az őt Jordan-Honda overallban ábrázoló képeslapokat.



Magára hagytuk Zsoltot, és néhány dilettáns kérdéssel bombáztuk meg az egyik versenyzőt, Tóth Józsefet. József Szlovákiából jár le versenyezni – ha az anyagiak engedik. Két kisfiát is lehozta magával, hadd nézzék, hogy éli ki magát a papa, aki júniusban a döntőig jutott. Nem tudja pontosan, mennyit költött már autójára – egy kétezer köbcentis Opel Mantára -, de megérte. Ezt mi is tanúsíthatjuk, most is egy hajszálon múlt, hogy nem lett döntős. (A róla, Opeljáról és sok más kocsiról készült fotóinkat lásd itt, a képgalériánkban.)


De hogy is folyik egy ilyen verseny?
Az autós vagy motoros jelentkezők önállóan keresnek maguknak párt, majd – a Hungaroring esetében – kigördülnek a célegyenes hátsó szakaszán felállított startkapu elé. A boltív alatt mindketten rágördülnek a kerekeknek odakészített gumicsíkokra. Ezekre azért van szükség, hogy megkíméljék a pálya felületét a kipörgő kerekektől. A pályabírók leellenőrzik, hogy a versenyzők a kijelölt vonalon állnak-e (amikor pedig a bírók a számítógépközpontnak otthont adó sátor felé fordultak, hogy odaordítsák a versenyző sorszámát, egyesek cselesen előre gurultak). Az indítólámpán végigfutnak a sárga fények, majd, amikor pirosra, zöldre vált, a páros elstartol. A lámpaváltás tempóját folyamatosan váltogatják, hogy ne lehessen előre kiszámítani, mikor lehet megindulni. A két versenyzőnek 201,15 méteren kell végigszáguldania, idejüket a számítógép méri. Azért pont 201,15 méteren, mert a sportág – mily meglepő – amerikai eredetű, és odaát az itteni táv dupláját, egynegyed mérföldet kell megtenni. Ha valaki a startnál kiugrik, az idejét nem mérik. A felsőbb kategóriákban egyébként a motorok hét, az autók tíz másodperc körüli időket futottak.


A startnál

Kilenc óra körül elkezdődtek a bemelegítő futamok, először a motorosok ízlelgették a pályát, az autók mögöttük sorakoztak. Nem mondhatnám, hogy nem féltem közöttük cikázni a fényképezőgéppel: a sofőrök a rajtvonal felé is olyan lendülettel „araszoltak”, mintha már a zöld lámpát látnák kigyulladni.



A közelemben egymás mellé gördült egy tiptop, ezüstmetál, sportos Honda, és egy felmatricázott, itt-ott mintha rozsdálló régi típusú Skoda. Azt hittem, rosszul hallok, amikor a hondás srác kihajolt az ablakon és minden irónia nélkül odakiáltott a csehszlovák csoda sofőrjének: „Azért majd ne nagyon kend el a szám, jó?”. Hiába, a Skoda tényleg szinte állva hagyta, és komoly előnnyel ért célba. Ilyen érzékcsalódásra volt még példa bőven.

A kommentátor poénjaiból inkább nem idéznék, – bár a közönségnek szemmel láthatóan többnyire tetszettek – legyen elég annyi, hogy volt kommentátor is, akinek kötelessége volt poénokat és reklámszlogeneket harsogni. A reklámokra nem érdemes haragudni, végül is alacsony jegyár mellett izgalmas műsort láthattunk.



A bemelegítés után eljött a szponzorok ideje. Szellő István híradós („mielőtt a versenyzők versenyeznek”…) monologizált, de kis stábunknak – ketten voltunk – sürgős kávéznivalója támadt, úgyhogy erről lemaradtunk. Arra már viszont visszaértünk, ahogy a Madách Színház tánccsoportja -jóalakú lányok (bár egyikük fiúnak tűnt) – ezüstös, testhezálló dresszben – dübörgő technóra körbetörzsitáncolt egy Audi TT-t, amit az egyik főszponzor adott át a szerencsés nyertesnek, majd egy tűzijáték is felvillant.



Ezt követte még néhány „csak úgy” gyorsulás, majd a safety car végigment a pályán, és beállt a sor végére, jelezve, hogy vége a hülyéskedésnek, a mögé állók idejét már mérik. A motorosok közül többen a bemelegítést egykerekezésre és egyéb mutatványokra használták, mindenki legnagyobb megelégedésére.


A Trabanttól a Maserati-ig
A versenyzőket kilenc kategóriába sorolják:



1. kategória: Személygépkocsi 1000 cm3 alatt

2. kategória: Személygépkocsi 1001-1600 cm3

3. kategória: Személygépkocsi 1601-2500 cm3

4. kategória: Személygépkocsi 2501 cm3 felett

5. kategória: Motorkerékpár 400 cm3 alatt

6. kategória: Motorkerékpár 401-750 cm3

7. kategória: Motorkerékpár 751-950 cm3

8. kategória: Motorkerékpár 951 cm3 felett

9. kategória: Motorkerékpár “Szocialista” motorok: MZ, Jawa, stb.



Kategóriánként az első nyolc versenyző lesz döntős, közülük kerül ki az első három helyezett.






[Itt egy Trabant és egy Daewoo küzdelmét hallhatod.]

Nem mutatott be akrobatamutatványt, de így is felhívta magára a figyelmet egy 1100 köbcentiméteres motor. Mikor lovasa négy méterre tőlem nekivág a pályának, a gépből feltörő hangtól majdnem hanyattesem. A meggyőző kezdet után viszont szomorúan halljuk, hogy félúton elcsöndesedik a motor, majd drasztikusan lelassul, és csak egy órával később jön vissza.


a GMC

Eljött az igazság pillanata, és bebizonyosodott, hogy a látszat bizony csal. Egy nyolcvanas évekbeli Volkswagen kisáruszállító – kiesése előtt – több sportautót is elgyalázott hihetetlen gyorsulásával. Arra voltam kénytelen gondolni, hogy a randa barna ponyva alatt vagy atomerőmű rejlik, vagy éppen szüzek vérét locsolja a platóra festett pentagrammára egy csuklyás varázsló.



Hasonló meglepetést okozott, mikor egy vajszínű Lada esélyt sem adott a szénfekete amerikai Pontiacnak, és könnyedén kiejtette a versenyből.


Azért gratulálunk!

Megjelenik a Mantával Józsi is, de harmadszorra egy külsőre nem túl rémisztő Opel kiejti külhonba szakadt hazánkfiát.



Sorozatban diadalmaskodott egy gigantikus, kétüléses, amerikai GMC is. A fekete monstrumból állítólag kevesebb mint tíz darab készült az egész világon. Mi tagadás, meggyőző látványt nyújtot, amikor a négykerék-meghajtású terepjárónak a startnál a levegőbe emelkedett az orra.



A döntők a hajnali órákba nyúltak, az extrem.hu fáradt riportere pedig elfelejtette megjegyezni a győztesek nevét, abban reménykedve, hogy másnap úgyis kinézi azokat a netről. Nos, tévedett, de a napokban remélhetőleg megjelenik a lista a versenysorozat honlapján.



A fáradt, dilettáns riporter hazaindult, és nagyon-nagyon figyelt, hogy ne ugorjon ki csikorogva a zöldre váltó lámpáknál.



Comments

comments