A motoros triál a technikai sportok között talán a "legemberfüggőbb" sportág. Egy-egy verseny komoly agymunka. Centire érezni kell a motort, olykor helyből métereket felugrani. Körképünk a külföldi és a hazai helyzetről.
A triál versenyeken folyamatosan összpontosítani kell a pályára – legyen az szabadtéri vagy fedett -, pontosan kell érezni a motort, kitűnően kell kezelni a gáz-fék arányt, hogy lábletétel nélkül teljesíthesse a versenyző a pályát.
Sziklafalakon, tereptárgyakon
Raga szabadtéren bizonyít |
A versenyzők speciális triál motorral nyomják a versenyeket, amelyek sajátosságai között a megbízható erőmű és a könnyű kivitel szerepel az első helyen.
A menő gépek 60-70 kg körüliek, vázuk vékony.
A futamok előtt a versenyzők bejárják a pályát, és fejben ugyanolyan itinert írnak, mint a raliversenyzők, megtervezve az ideális nyomvonalat.
A triál motorozásban fedett pályás (indoor) és szabadtéri (outdoor) világbajnokságot is rendeznek és persze nemzeti bajnokságokat is.
Mind a szabadtéri, mind a fedett pályás versenyeknek megvannak a maga nehézségeik.
A szabadtéri futamokon mennek erdős terepen, nagy sziklafalakon, vízmosások felett átívelő sziklákon, egyensúlyoznak traktoron, mennek mindenen, amire motor felkapaszkodni képes.
A fedett pályás versenyek nehézsége, hogy ott kisebb térben több pályaelemet helyeznek el.
A világ legjobbjai már versenyben vannak
A motoros triál sportágban nemzetközi szinten már elindult a versenyszezon: már két futama lezajlott a fedett pályás világbajnokságnak.
– Az elsőt Angliában, a másodikat Franciaországban tartották. Angliában a 2008-as világbajnok Toni Bou diadalmaskodott, a második viadalon pedig Albert Cabestany volt a legjobb, ami meglepetésnek számított – tudatta az extrem.hu-val Vörös Csaba.
Az Eurosport szakkommentátora elmondta azt is: Toni Bou arat az elmúlt évek versenyein, nehéz őt legyőzni.
– Bou nagyon erős fejben, valamint technikásan és főként nagyon
Fedett pályás versenyen |
Maradva a külföldi vonatkozásnál, az egyik triálos lap írója szerint, a két legnagyobb triálosnak Dougie Lampkin és Jordi Tarres számít, akik hétszeres világbajnokok.
Jordi Tarres 61-szer állt a dobogó legtetején, Lampkin 168-szor volt dobogós és 99-szer nyert.
De azok az adatok is sokatmondóak, hogy melyik versenyző, hány versenyen indult. Dougie Lampkin 230 futamon mutatta meg tudását, Takahisa Fujinami 200 alkalommal szállt ringbe a győzelemért, ebből 118 dobogós helyet gyűjtött be.
A külföldi nagyágyúk között ott van még Albert Cabestany (Sherco), Toni Bou (Montesa-Honda) Adam Raga (GasGas) is. A múlt év szabadtéri és fedett pályás világbajnoka Toni Bou volt.
Hazánkban tavasztól indul a kupafutam
Azonban hazánkban is egyre erősödik a motoros triál sportág.
Múlt évben megrendezésre került az első Magyar Triál Kupa, melyet idén a következő követ majd.
– Harminc fő körüli a hazai triál versenyzők száma, akik ott vannak a versenyeken. Idén, először nemzetközi licenszet is kiválthatnak a versenyzők, hiszen a szlovákokkal együtt rendezzük majd a bajnokságot – tudta meg az extrem.hu Király Árpádtól, a hazai triál szakág vezetőjétől.
A hazaiak külföldön is megmutatták, mit tudnak (Fotó: trialvideo.hu) |
Hazánknak is vannak kitűnő triál versenyzői.
A magyar nagymenők között elsőként kell említeni a múlt évi Magyar Triál Kupa győztesét, a sokszoros bajnok Szelei Ferenc nevét, aki a hazai triál motorozás úttörője, sokat köszönhet neki a magyarországi sportág.
Feltörekvő reménység a 17 éves ifj. Dobor Sándor, akit jövőre Európa Bajnokságon szeretne indítani a szövetség. Szintén az élmezőnyben van Marozsán Gábor, Tóth Gergely, Lenner Tibor is.
Mint azt Árpád elmondta: a fedett pályás triál sportág is létezik Magyarországon, de még éledőben van.
– Most, január 28-án is lesz egy meghívásos, nemzetközi, fedett pályás edzésünk. Majd, márciusban, a pozsonyi nagy motorkiállításon is nyomják majd fedett pályás terepen a hazai triál motorosok. Nyilvános, fedett pályás versenyek megrendezésére azonban inkább csak a jövő évben kerülhet majd sor – fűzte hozzá Árpád.
Motorra fel! Kezdőket is várnak!
Ha valaki rendelkezik motorozási alapokkal, akkor várják a triálosok.
– Ügyesség, egyensúlyérzék kell a triálozáshoz, de mindez elsajátítható az edzések során. Tóth Gergő például bicajjal triálozott több évig, nagyon komoly szinten mielőtt motoros triálos lett, mégis azt mondta, motorral egészen más. Vagyis, aki kedvet érez a sportághoz, annak érdemes lejönnie az edzéseinkre, vagy eljönni a futamainkra, ahol 1000 Ft-ért bérmotort is kap, benzinnel feltankolva, és már irány is a pálya!Megmutathatja, mit tud az amatőr kategóriában, de, ne féljen, nem küldjük egyből sziklás terepre – emelte ki Király Árpád.
Akit érdekel a lehetőség, szívesen kipróbálná tudását triálban az keresse Király Árpádot: itt