Motoros távolugrás

A motocrossban nem csak a trükkök változatossága, nehézsége számít, hanem sokszor az ugrások nagysága is. Innen alakult ki egy külön ág, a motoros távolugrás, amelyben akár 80 métert is repülnek. Most az egyik világcsúcsról olvashattok.

A repülés vágya örök – kezdhetnénk a cikket ezzel a közhellyel is. És mint általában a közhelyekben, ebben is van némi igazság. Előbb-utóbb szinte minden sportágnál kifejlesztik az ugró verziót, függetlenül attól, hogy mi van az ugró alatt. Lehet a lábán léc: havon ezt síugrásnak hívják, vízen vízisírepülésnek, lehet rajta szimplán cipő, ez a távolugrás, vagy akár kerék- vagy motorkerékpár. Most ez utóbbiról lesz szó.



A távolugró motorozás ősatyja Evel Knievel, a 60-as évek fenegyereke, aki ezt a sportágat világhírűvé tette. (Evel az Extrém Legendák versenyében a 10. lett). Akkoriban minden gyerek Evel Knievel babát akart venni, merthogy ő mindenre képes volt. Mára a sportágban 32 kategória létezik, annak függvényében hogy miről mire ugranak, min ugranak át (busz, kanyon, víz, meztelen lányok), trükköznek-e közben, stb.


Az ülésfogás

Mi most a legutóbbi rekordot szemeltük ki egy kicsit behatóbb elemzésre. A főszereplő nem más, mint a 23 éves amerikai Ryan Capes. Ryan 11 éves korában karácsonyi ajándékként kapta az első motorját (a szülők pedagógiai módszereiről most nem értekezünk bővebben), és azóta elválaszthatatlan a kétkerekűektől. Kb. két éve kezdett el komolyabban foglalkozni a szabadstílusú motorcross-szal, de hamar rájött, hogy a bukfencek helyett őt inkább a magasság és a távolság izgatja. Máig ő tartja leghosszabb távolság – trükkel kategória rekordját egy Superman ülésfogással (seat grab), 54,3 méterrel, 2001 augusztusából.


Összevarrva

Ha Evel Knievel utódjaként emlegetik, mindig gyorsan tiltakozik, mondván, hogy ő nem fenegyerek, aki csak a veszélyt keresi, ő profi távolugró motoros, aki csak olyan ugrást vállal be, amit biztonságosan végre tud hajtani. Azért esett már nagyot ő is, darabokra tört a jobb karja, úgy kellett összefoldozni (lásd a fotót jobbra).



Épp azért senkinek sem ajánlanánk, hogy fogja a 250 köbcentisét, és ugorjon neki a faluszéli domboknak. Ehhez egyrészt pontosan megtervezett elugró rámpa kell (nem mindegy, milyen szögben repül ki az ugró), másrészt a motor felfüggesztésének is bírnia kell, ahogy az sem mindegy, hogy mire érkezik a bátor motoros. Ahhoz meg végképp nagy tapasztalat kell, hogy ugrás közben megfelelő szögben tudja tartani a motort maga alatt (az első keréknek lejjebb kell lennie), mert különben nagyot koppanna leérkezéskor.

Ryan egy átalakított 250 köbcentis Hondával ugrott. Először 2003. márciusában próbálkozott a rekorddöntéssel, szülőállamában, Washingtonban, de csak 77,1 méterig (257 láb) jutott. Fél évvel később az új helyszín a Las Vegas Motor Speedway volt. Ryan 115 km/h-s sebességgel rontott neki a rámpának, négyes sebességi fokozatban. Az elemelkedéstől a leérkezésig 78 métert (260 láb) tett meg, 13 méter magasan repülve. A rámpák közötti tiszta távolság (ezt is mérik) 63 méter (210 láb) volt. A rekordot ebben az angol Jason Rennie tartotta 75,9 méterrel (253 láb), ezt 2000. júliusában ugrotta. A nyilvántartásban ez ramp-to-ramp, vagyis rámpától rámpáig rekordként szerepel, vagyis Rennie nem egy földbuckára érkezett, hanem egy rámpára.



Mérik az rámpák közötti távolságot, és az elugrástól, leérkezésig tartó össztávot is


Seth Ryannak magyaráz

Ryan rekordtörténetében sok fair play díjas elem van, az egyik ezek közül az, hogy a korábbi csúcstartó, Jason az egyik szakweboldal fórumán csatlakozott az új rekordert méltatókhoz, mondván, hogy „Gratulálok Ryannek a 78 méterhez, bulizz egy jót haver, megérdemled, te vagy a number 1.”.



A másik, kissé szokatlan elem, hogy a gyakorláskor az a Seth Enslow segített neki, aki az 500 köbcentis kategória csúcstartója. Seth, aki a Extreme Channel Legendák versenyében 12. lett, nem igazán a rekordjairól híresült el, hanem a rontott kísérleteiről. Ennek ellenére azért érdemes megemlíteni, hogy 54 méterrel (180 láb) még mindig világrekorderként jegyzik, az 500 köbcentis kategóriában. Sőt a maximális távolság (elugrástól érkezésig) adatainál is ott a neve, Ryan új 260 lábas rekordja mellett ott virít Seth 204 lábja (61,2 m) is. Sőt, egy 245 lábas ugrás is, ez viszont nem számít érvényes kísérletnek, mivel óriásit bukott belőle. Ryannek Seth segített a felkészülésben, ő okítgatta a 23 éves utódot.



Ryan – elmondása szerinti – legfőbb célja, hogy sikerüljön túlugornia a 300 láb (100 m) távolságot. Ha ilyen ütemben fejlődik, erre nem kell majd túl sokáig várnunk.



A 78 méteres ugrás

Comments

comments