Mona és a kalandvadászok megérkeztek

Elba szigetéről indulva, a Földközi-tengeren, majd a Rhone-on, a Rajnán és a Dunán keresztül, Gönyűig hajózott le Kárpáti Lajos és két társa a Mona nevű vitorláson. Kiemelés nélkül, öt hét alatt.

A nyugdíjazása előtt diplomataként dolgozó hajóskapitány a költségeket mérlegelve döntött úgy: olcsóbb és izgalmasabb lenne “lábon” hazahozni a vitorlást.

“Mona a Földközi-tengeren telelt át, és amikor a hazaútját terveztem, rájöttem, hogy nem minden nap kelhet át az ember az Alpokon”idézte fel a kalandot a kapitány, Kárpáti Lajos.
Az út első harmadáról korábban már mi is beszámoltunk.

Kárpáti Lajos április 6-án indult útnak két társával, Kötél Jánossal és Pettenkoffer Sándorral az Elba szigetén fekvő Portoferraio kikötőjéből.

Elba szigetéről Korzikára egynapos vitorlázással gyorsan átértek, onnan Marseille-be azonban két-három méter magas hullámok között kellett megtenni az utat. Ezután a Rhone, a Saone és a Doubs franciaországi folyókon, a Rhone-Rajna-csatornán felhajózva, a Rajnán és a Rajna-Majna-Duna-csatornán átkelve a Dunán érkeztek el Gönyűig, ahol korábbi terveik ellenére ki kellett emelni Monát a vízből, így Badacsonyt már nem a Sió-csatornán és a Balatonon, hanem közúton érte el a vitorlás.
“Leginkább a folyókon fölfelé volt nehéz a közlekedés. Előfordult, hogy csak három kilométer/órás sebességgel tudtunk haladni, hogy a motort ne terheljük meg nagyon” .

Már hazaérkezve, az egész úttal a háta mögött is a francia-fennakadás-t emlegette a legizgalmasabb kalandjuknak:

“Egyik legizgalmasabb élményünk Franciaországban esett meg, amikor egy csatornából kifelé jövet fennakadtunk a Doubs folyó egy kavicságyán, Dole városa előtt. A kikötő 500 méterre volt, de segítség nélkül nem tudtuk elérni, így a vízen kellett éjszakáznunk. Reggel egy evezős pár jött arra, akik megígérték, hogy hoznak segítséget. Nem sokkal később többedmagukkal tértek vissza, a végén a szárazföldről egy kilenctonnás traktorral sikerült kivontatni minket. Partra érkezésünket követően vendégül láttak, és megmutatták az egész várost” .

A Mona egy 10,3 méter hosszú, 3,3 széles, 7 tonnás, 1,7 méterre lenyúló tőkesúllyal rendelkező vitorlás.
“Hasonló nagy túrát már nem tervezek, de ha tehetem, a Dunán lemegyek az Al-Dunára, át a Fekete-tengerre, onnan a Boszporuszon át, a görög szigetek között elhajózgatok egy kicsit. Erre néhány évet még várni kell ugyan, addig a Balatonon szolgál majd a Mona” – mondta Kárpáti Lajos.

Comments

comments