Mit, hol, mennyiért V. – BMX, Mountainbike

Széles körben elfogadott, általános nézet, hogy a technikai sportok drágák. Most be fogjuk Nektek bizonyítani, hogy nem csak a robbanó motorral hajtott gépek tudnak sokba kerülni, hanem olyan egyszerűnek tűnő sporteszközök is, mint pl. egy bmx vagy mountainbike kerkékpár. Alkatrész fél milláért, bicikli másfélért.


OG vázak

Nem munkába járáshoz



Nem tartanak bennünket, magyarokat nagy kerékpáros nemzetnek, mégis minden újdonság eljut hozzánk. Ha kicsiben is, de eljut. Persze most mindenki a Tour de France lázábán ég és szurkol az egyetlen magyar indulónak, Bodrogi Lászlónak. Bár ha akkora médiatámogatást kapna az itthoni sajtótól, mint mondjuk annak idején Kokó, nem csak a boksztermek lennének tele.



Mi most azonban mégsem a Bodrogiék által használt országúti versenykerékpárokkal szeretnénk foglalkozni, hanem a kétkerekűek extrém sportos fajtáival, a mountainbike-kal és a BMX-szel.



Ezek rendeltetésszerű használata igen távol esik az átlagos ember napi eszköztárától, nem arra találták ki őket, hogy a reggeli csúcsforgalomban tekerjenek vele. Azért mi egy kicsit szétnéztünk, mibe is kerül, ha valaki menthetetlenül beleszeret ezekbe a sportágakba, mit hol mennyiért talál. És a szerelemben a pénz nem számít elvet követve, mindenből igyekeztünk a felső határt súrolni. Kiderült, itt tényleg igaz, hogy határ a csillagos ég.

Részletekben drágább:



Kezdjük a montisokkal. Ha valaki mountainbike-ot akar összerakatni magának, nem jár túl jól, ha azt alkatrészenként teszi, mivel akár 30-40%-al is többe kerülhet a kerékpárja, mintha készen venné. Ennek az az oka, hogy a viszonteladók nagy tételben vásárolják meg a kész bringákat, így azok persze olcsóbbak is. Amikor a mountainbike-okat forgalmazó boltokban az árak iránt érdeklődtünk, mindenhol azt mondták, menjünk a Lánc Hálózat központjába, ők is tőlük szerzik be az alkatrészeket, az ő áraik a mérvadóak.



Csupán néhány világmárka, ami a Velotrade-nél kapható: Shimano alkatrészek, Merida kerékpárok, Manitou és RST teleszkópok, Schwalbe gumik, Rigida felnik, Cratoni fejvédők és Lookin nyergek.



De lássuk a konkrét kerékpárokat – és azok alkatrészeit. A profi kerékpárok nagy részét a Shimano alkatrészeivel szerelik fel, ennek fő oka, hogy a Shimano akkora mennyiségben tud termelni, hogy ezzel senki nem tud versenyre kelni. Íme a csúcsmodell árai (XTR tárcsafékkel):


Shimano cuccok
Első váltó: 17.700 Ft

Hátsó váltó: 35.900 Ft

Első agy: 25.000 Ft

Hátsó agy: 50.900 Ft

Fékek: 173.400 Ft

Hajtómű: 123.900 Ft

Fogas koszorú: 43.400 Ft

Lánc: 9.500 Ft


Magnézium pedál

Kiszámolható, ha XTR settet akarunk a bringánkon villogtatni, az összesen 479.700 Ft-ot emészt fel, aminek az áráért mondjuk 10-12 db turista montit kapunk.



Amivel még külön érdemes foglalkozni, az a villa. Ami feldobja az árukat az a teleszkóp. Két nagy márkát érdemes megemlíteni: a középkategóriás Rock Shox telót a 50-70.000 Ft-os árával, és a Manitout, amiből a Dorado DH modell potom 469.000 Ft-ba kerül – fél milla egy teleszkópos villáért!



Beszéljünk kicsit a sisakról is, azok sem két forintba kerülnek.

Velotradenél a Cratoni sisakok ára eléri a magyarországi hivatalos átlagkeresetet: a legdrágább modell az Interceptor 89.900 Ft-tal, a következő modell csupán 46.900 Ft-ért védi a tulajdonos becses fejét.



Ha valaki a fentiek után úgy dönt, hogy mégis inkább egy komplett biciklit kér, nem alakatrészenként perkálja a tízezreket, annak is tudunk szolgálni meredek árakkal szolgálni:



A következő modelleket érdemes megnézni. A Mongoose Deuce: 399.000 Ft, a Cannondale F 1000 modellje 676.000 Ft-ért kapható. A következő modellek, már a hétszámjegyet súrolják illetve érik el. A “legolcsóbb” ára a Merida vadonatúj, Spanyolországban nemrég bemutatott és Nagy “Gizmo” Attila, montiversenyzőnk által is kipróbált UMF 1.5 downhill bringájának van: 850.000 Ft. A népszerű amerikai márka, a Scott G-Zero Strike 10-es modellje 1.220.000 Ft-jával autós léptékkel is mérhető. A Corratec marathon illetve cross country kerékpárjai szintén átlépik a bűvös határt: az Air Tech 1 Carbon 1.300.000 Ft-ba, a Super bow Titan pedig 1.200.000 Ft-ba kerül a Corratec Kerékvár üzletben.



Ha valaki úgy dönt, ennyi pénzt csak nem ad ki egy kétkerekűre, az már 100-150.000 Ft-ból hozzájuthat egy nagyon jó minőségű, de nem a legtrendibb biciklihez. Ezeknek van manapság a legnagyobb keletje.


Kilépők-titán, króm

A másik kerékpárnál, a BMX-nél egy kicsit bonyolultabb a helyzet, ezért teljesen más aspektusból közelítettük meg a kérdést. A fő tényező, hogy BMX-et nem vesz akárki, még sznobságból sem.



Ráadásul itt is vannak különbségek az egyes szakágak között (flatland, dirt, vert, street). A legnevesebb hazai boltba látogattunk el, a Szilágyi Márton nevével fémjelzett OG Bike Shopba, ahol Péntek András segítségével összeraktuk, hogy miből áll két hazai kiválóság, Kun Ádám (flatland), és Shenker Benjámin (street) BMX-ét. Ők ketten a legjobbak között vannak az egész világon, a saját szakterületükön. Kun Ádám nemrég jött haza a spanyolországi BMX világbajnokságról, Beni pedig Amerikában edz a legjobbak között.



Az alábbi táblázatban megnézhetitek, hogy Adám és Beni mivel teker, és mennyiért lehet nektek is ilyen bringátok.


Kun Ádám és Shenker Beni bringája
Íme a kiváló flatlandes Kun Ádám, és a kiváló streetes Shenker Beni bicaja ízekre és árakra szedve. Az első oszlopban Ádám, míg a másodikban Beni alkatrészei sorakoznak. Az árak természetesen forintban értendők.



Alkatrész: Kun Ádám Shenker Benjamin

Váz:OG Esence/55.000/ WTP Primate/70.000/

Villa:KHE Flatfork/29.000/ WTP Everlast/23.000/



Hajtókar: KHE CRMO/30.000/ WTP Pro crank/35.000/



Stucni:OG Boxer/13.000/ WTP Soulmate/13.000/

Hátsóagy:Nankai fc./25.000/ Primo casette/40.000/

Első agy: Fast-ace/8.000./ Primo pro/25.000/



Felni:Alexsupraß/12.000/Primohullahoop/30.000/ Alex DM 24/7.000/



Gumi:KHE lamello/3.000/ Primo the wall/10.000/



Nyereg: KHE/4.000/ Primo hemorrhoid/5.000/



Nyeregcső:/1.500/ Thomson/20.000/

Pedál:KHE/5.000/ Primo tenderiser mag./15.000/

Kormány: Bike+/8.000/ WTP patron/11.000/



Fék:Die-compe hombre Die-compe hombre

Első/4.000/ Hátsó/4.000/

Fékkar:Die-compe tech99 Primo/10.000/

/4.000/

Lánc:K&C/3.000/ K&C/3.000/

Amerikai alkatrészek
Street termékek: Dan’s Comp

Váz: Standard Bullitt 100.000

Villa: Standard 35.000

Hajtókar: Solid Hellalight 51.000

Stucni: Profile hip 17.500

Hátsóagy: Crupi 110.000

Felni: Sun, 4-play 13.000

Pedál: Atomlab ballistic 28.000

Kormány: FBM 14.000



Flatland termékek:



Váz: Standard Tao-ox 97.000

Villa: KHE flatfork alu 30.000

Hajtókar: Odyssey black widow 80.000

Stucni: Bizouse 16.000

Hátsóagy: Syn hub free coster 300.000

Csak megrendelésre Angliából!

Felni: Odyssey 20.000

Pedál: KHE 5.000

Kormány: Grave yard MK 40.000

Továbbá jellemző a BMX-esekre, hogy maguk rakják össze a gépüket, így nagyobb lehetőségük van válogatni az alkatrészek között. Ez persze nem jelenti azt, hogy ami drágább, az jobb is. A világbajnokok felszerelései sem biztos, hogy a legjobbak, ezek már mind marketing fogások az egyes márkák részéről. De azok számára, akik az árakban is az extrémet keresik, egy-két fontosabb alkatrész ára az Amerikai piacról: természetesen az ottani árakat simán átváltottuk forintra, kerekítve. Itthon ugyanis drágábbak lennének a vámok miatt, ha esetleg valaki rendelni szeretne belőlük.



Szóval bárki bármit is mond, a jó cuccok között is azért az olcsóbbat veszi meg mindenki, éppen ezért törekednek a gyártók a jó minőség mellett a viszonylag elérhető árakra.

Comments

comments