Széles körben elfogadott, általános nézet, hogy a technikai sportok drágák. Most be fogjuk Nektek bizonyítani, hogy nem csak a robbanó motorral hajtott gépek tudnak sokba kerülni, hanem olyan egyszerűnek tűnő sporteszközök is, mint pl. egy bmx vagy mountainbike kerkékpár. Alkatrész fél milláért, bicikli másfélért.
OG vázak |
Nem munkába járáshoz
Nem tartanak bennünket, magyarokat nagy kerékpáros nemzetnek, mégis minden újdonság eljut hozzánk. Ha kicsiben is, de eljut. Persze most mindenki a Tour de France lázábán ég és szurkol az egyetlen magyar indulónak, Bodrogi Lászlónak. Bár ha akkora médiatámogatást kapna az itthoni sajtótól, mint mondjuk annak idején Kokó, nem csak a boksztermek lennének tele.
Mi most azonban mégsem a Bodrogiék által használt országúti versenykerékpárokkal szeretnénk foglalkozni, hanem a kétkerekűek extrém sportos fajtáival, a mountainbike-kal és a BMX-szel.
Ezek rendeltetésszerű használata igen távol esik az átlagos ember napi eszköztárától, nem arra találták ki őket, hogy a reggeli csúcsforgalomban tekerjenek vele. Azért mi egy kicsit szétnéztünk, mibe is kerül, ha valaki menthetetlenül beleszeret ezekbe a sportágakba, mit hol mennyiért talál. És a szerelemben a pénz nem számít elvet követve, mindenből igyekeztünk a felső határt súrolni. Kiderült, itt tényleg igaz, hogy határ a csillagos ég.
Részletekben drágább:
Kezdjük a montisokkal. Ha valaki mountainbike-ot akar összerakatni magának, nem jár túl jól, ha azt alkatrészenként teszi, mivel akár 30-40%-al is többe kerülhet a kerékpárja, mintha készen venné. Ennek az az oka, hogy a viszonteladók nagy tételben vásárolják meg a kész bringákat, így azok persze olcsóbbak is. Amikor a mountainbike-okat forgalmazó boltokban az árak iránt érdeklődtünk, mindenhol azt mondták, menjünk a Lánc Hálózat központjába, ők is tőlük szerzik be az alkatrészeket, az ő áraik a mérvadóak.
Csupán néhány világmárka, ami a Velotrade-nél kapható: Shimano alkatrészek, Merida kerékpárok, Manitou és RST teleszkópok, Schwalbe gumik, Rigida felnik, Cratoni fejvédők és Lookin nyergek.
De lássuk a konkrét kerékpárokat – és azok alkatrészeit. A profi kerékpárok nagy részét a Shimano alkatrészeivel szerelik fel, ennek fő oka, hogy a Shimano akkora mennyiségben tud termelni, hogy ezzel senki nem tud versenyre kelni. Íme a csúcsmodell árai (XTR tárcsafékkel):
|
Magnézium pedál |
Kiszámolható, ha XTR settet akarunk a bringánkon villogtatni, az összesen 479.700 Ft-ot emészt fel, aminek az áráért mondjuk 10-12 db turista montit kapunk.
Amivel még külön érdemes foglalkozni, az a villa. Ami feldobja az árukat az a teleszkóp. Két nagy márkát érdemes megemlíteni: a középkategóriás Rock Shox telót a 50-70.000 Ft-os árával, és a Manitout, amiből a Dorado DH modell potom 469.000 Ft-ba kerül – fél milla egy teleszkópos villáért!
Beszéljünk kicsit a sisakról is, azok sem két forintba kerülnek.
Velotradenél a Cratoni sisakok ára eléri a magyarországi hivatalos átlagkeresetet: a legdrágább modell az Interceptor 89.900 Ft-tal, a következő modell csupán 46.900 Ft-ért védi a tulajdonos becses fejét.
Ha valaki a fentiek után úgy dönt, hogy mégis inkább egy komplett biciklit kér, nem alakatrészenként perkálja a tízezreket, annak is tudunk szolgálni meredek árakkal szolgálni:
A következő modelleket érdemes megnézni. A Mongoose Deuce: 399.000 Ft, a Cannondale F 1000 modellje 676.000 Ft-ért kapható. A következő modellek, már a hétszámjegyet súrolják illetve érik el. A “legolcsóbb” ára a Merida vadonatúj, Spanyolországban nemrég bemutatott és Nagy “Gizmo” Attila, montiversenyzőnk által is kipróbált UMF 1.5 downhill bringájának van: 850.000 Ft. A népszerű amerikai márka, a Scott G-Zero Strike 10-es modellje 1.220.000 Ft-jával autós léptékkel is mérhető. A Corratec marathon illetve cross country kerékpárjai szintén átlépik a bűvös határt: az Air Tech 1 Carbon 1.300.000 Ft-ba, a Super bow Titan pedig 1.200.000 Ft-ba kerül a Corratec Kerékvár üzletben.
Ha valaki úgy dönt, ennyi pénzt csak nem ad ki egy kétkerekűre, az már 100-150.000 Ft-ból hozzájuthat egy nagyon jó minőségű, de nem a legtrendibb biciklihez. Ezeknek van manapság a legnagyobb keletje.
Kilépők-titán, króm |
A másik kerékpárnál, a BMX-nél egy kicsit bonyolultabb a helyzet, ezért teljesen más aspektusból közelítettük meg a kérdést. A fő tényező, hogy BMX-et nem vesz akárki, még sznobságból sem.
Ráadásul itt is vannak különbségek az egyes szakágak között (flatland, dirt, vert, street). A legnevesebb hazai boltba látogattunk el, a Szilágyi Márton nevével fémjelzett OG Bike Shopba, ahol Péntek András segítségével összeraktuk, hogy miből áll két hazai kiválóság, Kun Ádám (flatland), és Shenker Benjámin (street) BMX-ét. Ők ketten a legjobbak között vannak az egész világon, a saját szakterületükön. Kun Ádám nemrég jött haza a spanyolországi BMX világbajnokságról, Beni pedig Amerikában edz a legjobbak között.
Az alábbi táblázatban megnézhetitek, hogy Adám és Beni mivel teker, és mennyiért lehet nektek is ilyen bringátok.
|
|
Továbbá jellemző a BMX-esekre, hogy maguk rakják össze a gépüket, így nagyobb lehetőségük van válogatni az alkatrészek között. Ez persze nem jelenti azt, hogy ami drágább, az jobb is. A világbajnokok felszerelései sem biztos, hogy a legjobbak, ezek már mind marketing fogások az egyes márkák részéről. De azok számára, akik az árakban is az extrémet keresik, egy-két fontosabb alkatrész ára az Amerikai piacról: természetesen az ottani árakat simán átváltottuk forintra, kerekítve. Itthon ugyanis drágábbak lennének a vámok miatt, ha esetleg valaki rendelni szeretne belőlük.
Szóval bárki bármit is mond, a jó cuccok között is azért az olcsóbbat veszi meg mindenki, éppen ezért törekednek a gyártók a jó minőség mellett a viszonylag elérhető árakra.