Megdőlt a Kékszalag 57 éves rekordja

Megdőlt a Kékszalag 57 éves rekordja. A Balaton-kerülő vitorlásverseny győztese és egyben az új csúcstartó, Józsa Márton lett a Fifty-Fifty vitorlás kormányosa.

 

Az új rekord 10 óra 34 perc 15 másodperc, amely több mint öt perccel jobb, mint a Nemere II. cirkáló 1955-ben felállított csúcsideje. 

Az éjszaka folyamán a zivatarok elkerülték a Balatont, így a hajók meglehetősen gyenge szélben vitorláztak tovább a cél felé. Csütörtök éjfélig 12, péntek reggel 9 óráig 130 hajó futott be. Jelenleg Tihany környékén mintegy 80-100 hajó vitorlázik, így 11 óráig a célba értek száma várhatóan 200-ra nő majd. Az indulók létszáma közel 580 volt, így a pályán – feltételezve, hogy 20-30 hajó feladta a küzdelmet – további 300 hajó vitorlázik még és érhet a szomati reggel 9 órás határidőig a célba.

A 44. Kékszalag MVM Partners nagydíj csütörtöki rajtjára közel 600 egység sorakozott fel. A rekkenő hőségben kezdődött verseny nem nélkülözte a kiélezett drámai küzdelmet. Korán reggel derült ki, hogy a két évvel ezelőtt győztes német Roland Gäblert éjszakai szívpanaszai miatt kórházba kellett szállítani, így hajója a NaturAqua végül hiányzott a rajtvonalról. Ott volt azonban a tízszeres Kékszalag-győztes Litkey Farkas Budapest Bank nevű katamaránjával és egy magyar fejlesztésű hajó, a kétárbocos Fifty-Fifty nevű
katamarán, amely Paulovits Dénes innovatív hajóépítő műhelyében készült.
 
A gyors egységek, a katamaránok és a kiülőkerettel versenyző liberák hamar elszakadtak a többiektől, és a gyenge szél ellenére 11.00 óra körül vették a kenesei bóját. A mezőnyön belüli sebességkülönbséget jól jellemzi, hogy az utolsó hajó este 20.00 óra körül még nem érte el ezt a pályajelet…
A nap folyamán többnyire gyenge szél fújt. Az élen szoros versenyt vívott a Fifty-Fifty, a Budapest Bank, a Principessa nevű libera, Petrányi Zoltán brands.hu nevű katamaránja és a német Helge Sach 32 lábas kéttesű hajója. Az élboly délután négy órára érte el a keszthelyi fordítóbóját, ekkor Litkey Farkas vette át a vezetést, és sokan úgy gondolták, innen a megszokott koreográfia szerint halad tovább minden: Farkas növeli az előnyét, és nyer. Végül azonban nem így történt.
 
A Keszthelyi-öblöt elhagyva kiváló vitorlázással élre állt Józsa Márton a Fifty-Fiftyvel. A hajó a megélénkülő szélben egyre gyorsabb lett, átvette a vezetést, és a Tihanyi-szorosig növelte az előnyét. A szél kissé megerősödött, és látni lehetett, hogy akár az 55 éves rekord is megdőlhet. Végül Józsa Mártonék 19 óra 34 perc 15 másodperc alatt, remek vitorlázással értek célba. „A hajó nagyon gyors volt, a 10 csomós szélben elértük vele a 24 csomós sebességet is. A győzelmet egy kiváló tervező és hajóépítő, Paulovits Dénes és
remek csapatunk együttműködésének köszönhetjük. Nagyon boldog vagyok” – mondta a befutó után a fedélzeten rögtönzött ünneplés során Józsa Márton, a hajó kormányosa.
 
A Fifty-Fifty-t a Budapest Bank követte a második helyen, ám mintegy másfél kilométerrel a célbafutás előtt a hajónak egy súlyos technikai hiba, egy törés miatt fel kellett adnia a küzdelmet. Így az ezüst a Petrányi Zoltán kormányozta brands.hu nevű katamaránnak jutott, a harmadik helyen pedig a Szentkirályi Principessa nevű libera futott be, amelyet Rauschenberger Miklós vezetett. A második hajó hátránya a célban 27 perc, a harmadik hajóé 54 perc volt. A legjobb külföldi hajó egy M32 osztályú katamarán pontosan egy óra hátránnyal a katamarános „profi”, német Helge Sach kormányozta „Dr. Botos” nevű hajó
lett.
 
A legjobb hagyományos építésű hajó az Irokéz 70-es cirkáló lett 11. helyével. A 75-ös cirkálók nagyon várt küzdelmét a Sirocco nyerte, amely Cittel Lajos kormányzásával 0 óra 33 perckor a 13. helyen futott be. A felújítása után a héten újra vízre került Lillafüred 3 óra 22 perckor, a rekorder Nemere II. 03:47-kor ért a finisbe. Az első Asso99 osztályú hajó az olimpiai bronzérmes Detre Szabolcs vezette Infla Deus lett, amely abszolútban 15.-nek érkezett a célba.

 

Comments

comments