Magyar bravúr az itáliai Légi VIlágjátékokon

Tarolt a magyar csapat a Torinóban rendezett Légi Világjátékokon. Ejtőernyőzésben Asztalos István jeleskedett, siklóernyős műrepülő pilótáink ezüstérmesek lettek.






Az olaszországi Torinóban rendezték meg a repülősportok legfontosabb eseményét, a World Air Games-t.

Az egyhetes fesztiválon a vitorlázórepüléstől a hőlégballonon át a siklóernyőig, minden sportág képviseltette magát.
Magyar pilóták két versenyszámban indultak: ejtőernyőzésben és siklóernyőben.

Az ejtőernyős célba ugró versenyt 0,08 centiméterrel nyerte a magyar Asztalos István. Ez az azt jelenti, hogy a győztes 10 ugrásból 8 millimétert hibázott, tehát szinte mindig beleszállt a célzóna közepébe.

A célba ugró verseny a következőképpen zajlik. A résztvevők 1000 méterről ugranak – 5-10 másodperc szabadesés után nyitnak ernyőt.





Asztalos István
Landolniuk egy 20 méter sugarú körben kell. Ennek a közepe a nulla, ez egy két centiméter sugarú kör.
Az eredményt egy elektronikus érzékelő, az un. gomba jelzi. A versenyzők tízszer ugrana; a végén összesítik, ki hány millimétert hibázott.

“Nehezen indult be a verseny, eleinte a 3-4. helyen álltam, egy-egy centis rontásaim voltak. A hetedik, nyolcadik és kilencedik ugrásom azonban hibátlanra sikerült, így az élre kerültem. Az utolsó kísérletemnél két centit tévesztettem, s akkor úgy éreztem, hogy nem lesz meg. A Rai Uno riportere rögtön elkapott, elkezdett kérdezgetni, én meg csak annyit kértem tőle: ugyan, árulja már el, hogy hányadik lettem? Tőle tudtam meg, hogy sikerült nyernem” – nyilatkozta boldogan Asztalos.
A Magyar Honvédségtől leszerelt ejtőernyős 2008-ban második helyen végzett a Szlovéniában rendezett világkupán, 2005-ben pedig aranyérmet akasztottak a nyakába a Nem Olimpiai Sportok Olimpiáján.

“Sajnos az én első helyem elúszott az utolsó futam végső másodperceiben, egy benézett vízbeszállásnak köszönhetően, így bronzérem lett a vége, szinkronban pedig az ezüstöt szereztük meg – számolt be a magyar siklóernyős titán, Takáts Pál a versenyről.

Takáts magabiztosan nyerte az első két futamot,
az első körben 93,05 pontot kapott, a másodikban 94,46 pontos eredményt produkált. Ezzel toronymagasan vezetett.
A döntőben a legtöbb technikai pontot ismét ő szerezte meg, ám a leszállása nem sikerült. Ebben a műfajban nagyon szoros a verseny, a pilóták helyezése néhány ponton múlik. Kézi és Takáts szinkronban ismét hatalmasat dobtak: 8 ponttal maradtak le a sportág alapítói – Raul és Felix Rodriguez – mögött.






Kézi Gábor és Takáts Pál
A siklóernyős műrepülésben a pilóták hegyről startolnak, a különféle manővereket víz fölött hajtják végre, majd egy úszó pontonra kell leszállniuk.

A manőverek kivitelezését és a koreográfiát bírók értékelik. A végén az nyer, akinek a legtöbb pontja van. A pilóták két kategóriában versenyeznek, szólóban és szinkronban.
A szóló az, amikor egyedül csinálják a manővereket, a szinkron pedig a páros gyakorlat.

Takáts és Kézi egy év elteltével versenyeznek újra együtt.
2008 tavaszán Takáts súlyos balesetet szenvedett a svájci Interlakenben, a kiváló pilóta emiatt kihagyta a tavalyi szezont.
A két magyar pilóta 2006-ban robbant be a sportág élvonalába. A svájci Villneuve-ben rendezett világbajnokságon szinkronban a negyedik helyet szerezték meg, Takáts szóló kategóriában hetedik lett.

A





két pilóta a következő évben folytatta a menetelést.
A norvégiai elővilágbajnokságon másodikok lettek szinkronban, Takáts kis híján legyőzte a világbajnok Raul Rodriguezt.

Az átütő sikert az ausztriai Paranoia Axrobatix verseny hozta meg: Takáts itt toronymagasan túlszárnyalta a mezőnyt.

A 23 éves pilóta megnyerte a 2007-es műrepülő világkupát. Társa, Kézi Gábor viszont Spanyolországban balesetet szenvedett, ezért kihagyott két fontos versenyt.

A Justacro Team néven versenyző páros 2008-ben tarolhatott volna, ám a szezon elején Takáts szenvedett balesetet.
Kézi és Takáts karrierjéről és hányattatásairól Adrenaline and Turbulence címmel készült angol nyelvű dokumentumfilm.











Comments

comments