MacArthur: egy nap alatt 100 milliót hozott a szponzorának

Aki január 9-én nézett híreket – bármilyen adón -, az biztos hallott Ellen MacArthur vitorlás világrekordjáról. A briteknél egész nap ő ment, 100 milliót hozva a szponzor konyhájára. Plusz a királynőtől azonnal kapott egy rendkívül magas kitüntetést.


Ellen háromtestű hajója mellett eltörpültek a kísérőhajók

A britek büszkesége



A brit Ellen MacArthur Földkerülő vitorlásútján 71 nap 14 óra 18 perc és 33 másodperc tengeren töltött idő után a francia partoknál célba ért. Pont időben, hogy még bekerüljön a hétfő késő esti hírekbe Nagy-Britanniában, és ezzel elkezdődjön a 24-órás MacArthur-marathon. Mivel a megállás nélküli Földkerülés eddig kevesebb embernek sikerült, mint amennyien a Holdon jártak, ráadásul a sebességi rekordot Ellen egy franciától vette el, a 28 éves tengerészlány hirtelen híresebb lett otthon, mint David Beckham.



Persze a rekord híre nem csak Nagy-Britanniában volt szenzáció. A CNN-en egész nap futott alul a hír a hírsávban (newsbar). Azok az újságok, ahol a szerkesztők elég szemfülesek voltak, és tudták, hogy közel a cél, Ellen bármikor befuthat, még lapzárta előtt be tudták illeszteni a másnapi számukba. Az igazi eufória persze Ellen otthonában volt érezhető. Aki a késő esti célba érésről lemaradt, az másnap élőben élvezhette, amint Ellen trimaránja eljut Franciaországból a cornwalli kikötőbe, Falmouth-ba, ahol egy egész flottilla fogadta.


Dame Ellen vitorlásszokás szerint fáklyagyújtással ünnepelte a sikeres hazatérést

A királyné villámgyorsan reagált



Az egész ország büszke volt az apró lány sikerére, a királyné az elsők között gratulált neki, a miniszterelnöki hivatal pedig közleményben tudatta, hogy a királyné MacArthurt „Dame”-mé nyilvánította. Kicsit utánanéztünk, pontosan mit is jelent ez.



Ellen mostantól a DBE betűcsoportot teheti a neve mögé, mivel ő mostantól Dame Commander of the Civil Division of the Most Excellent Order of the British Empire. A brit rendfokozatok tengerében talán Anglián kívül legtöbben az OBE jelzésről hallottak. Ilyen van pl. David Beckhamnek és Nigel Mansellnek is.



Na, a DBE ennél kettővel rangosabb, ennél magasabban már csak egy lépcsőfok, a Kight/Dame Grand Cross (KGC/DGC), a rend nagykeresztje van, amit férfiak és nők összesen egyszerre 100-an viselhetnek. Azon a lépcsőfokon, ahol most Ellen áll, már többen kapnak helyet. A KBE/DBE cím adományozható külföldieknek is, de ők nem viselhetik a Sir/Dame jelzőt a nevük előtt. Ellen most olyan társaságba keveredett, ahol nem kisebb férfiak állnak, mint Pelé, Steven Spielberg, Rudy Juliani, Tommy Franks tábornok. Vagyis a britek szemében Ellen hivatalosan is óriási nemzeti hős.



Persze a világ minden csücskébe eljutó sporttörténelmi teljesítménynek nem csak Ellen és a neki drukkoló milliónyi rajongó örült, hanem a szponzora is. A CNN által közölt statisztikák szerint a tíz millió dollár feletti sportszponzorációs befektetések esetében 10-ből 9-szer nem térül meg a befektetés – túl nagy a kockázat, túl sok minden jöhet közbe.


Drága, de megtérülő reklámfelület

A Kingfisher király húzása



Ellen a kivételt jelentő 10%-ba tartozik. A hajó névadó szponzora, a B&Q egy nap alatt bejáratott márka lett Angliában. A tengerészlányt 1998-ban “fedezte fel” a Kingfisher cég akkori elnöke, Sir Geoff Mulcahy, aki maga is vitorlázott. (A Kingfisher a világ harmadik legnagyobb lakásépítési eszközökkel foglalkozó cége, amolyan OBI). 2002-ben öt évre újra megújították a szerződését, évi 2-3 millió fontot áldozva rá.



Ellen először akkor hozott komolyan a konyhára a Kingfisher számára, amikor 2001-ben második lett a Vendée Globe Földkerülő vitorlásversenyen. Mostani Földkerülő útja alkalmából a Kingfisher két leányvállalatát, a B&Q-t és a Castoramat reklámoztatta vele. Különösen azért, mert a Castorama a Kingfisher által bekebelezett francia cég neve, a franciák pedig talán a világ legfanatikusabb vitorlás-rajongói. A Kingfisher remélte, hogy a “petite Anglaise”, ahogy Ellent ott becézik, megfelelő reklámhordozójuk lesz.



A számítások szerint Ellen és a hajója a célbaérését követő napon mintegy 4 órán keresztül szerepelt a nagy brit tévécsatornákon. Ha ezt a tiszta adásidőt reklámokkal akarta volna elérni a Kingfisher, az mintegy 100 millió dollárjába került volna. Évek múlva talán marketingiskolákban lesz tanagyag – a fenomenális sikerrel járó sportszponzoráció fejezetben – MacArthur útjának szponzorálása.

Comments

comments