Lóerők kínzása

1000 km folyamatos motorozás 16 óra alatt. Kilométereken át 12-15 %-os emelkedőn, úttalan-utakon „gyötörni” a 150 Lóerős motort


Úttalan utakon is mennek

Magyar túramotor siker



Ilyen a túramotor verseny, amelyeken évek óta kiválóan teljesít egy kis magyar csapat. Most is dobogós hellyel tértek haza a június eleji versenyről.



Ugyanis, a három motorból álló magyar csapat az olasz túrabajnokság 4. fordulóján szerezte meg a II. helyet csapatban.

A 10. Motoraduno Internationale „Cittá di Rho” nevű versenyen nyolc ország közel 300 motorosa vett részt. A népes mezőnyből pedig kiemelkedett a magyar motorosok teljesítménye. Ugyanis, a második helyen kívül Dr. Krasznai Petur, az úgynevezett offens kategória győztese is lett, BMW-K100RS-16V nyergében.





Óváció fogadta Olaszországban a motorosokat



Milánó elővárosa (Cittá di Rho) volt a cél, a Monzai Sportcentrum mellett, ahová eljutni kellett. Hazánkat három motoros képviselte, két motoros a Budai Motorclub színeiben indult, és Dr. Krasznai Petur és Bernáth Ágnes páros a Magyar BMW Motorclubtól.



1000 km, gyilkos emelkedők



Csaknem 1000 km-t tettek meg sikeresen (pontosan: 987 értékelt km-t). „A svájci helyi utak nagyon meggyötörték a motort, de bírta a 150 lóerő” – utalt a nehézségekre Petur. Elmondta, 16 óra alatt tették meg az utat, amely során a legtöbb időt általában a tankolás veszi el. Éppen ezért, felszereltek egy „top kéz” nevű pót-tankot is a gépre, amely a 100 litert szépen megette az út során.





Testet gyötrő menet



„Hatalmas ovációval fogadták a városba befutó motorosokat, így minket is. Olaszországban ugyanis nagy múltra tekint vissza ez a verseny, 1946-ban alapították a klubot, amely a futamot rendezte”

– mondta el Bernáth Ágnes, aki Petúr mögött ült a motoron.

Hozzátette, hogy túramotorozásben a legkegyetlenebb, hogy a vezető mögött ülő nyaki izmai egy kicsit mindig kikészülnek az út végére.

Álló és főként ülőképesség kell hozzá



A túramotorozás, és túraversenyzés extrém kategóriája a motorsportnak, amelyhez kitűnő tájékozódó készség, nagy állóképesség, terep tapasztalat, egy jó gép, szerelői gyakorlat, nem

utolsó sorban pedig kitartás kell, hogy a test is bírja a „motoros-pózt”.





Terepmegbízhatósági versenyeken edzett



Dr. Krasznai Petúr már „öreg” motorosnak számít a sportban, persze versenytapasztalatra értve! „Több, mint 40 éve versenyzem a motorsport különböző ágaiban, hazai és Vb futamokon is indultam. Igaz, akkor az enduro versenyágat még terepmegbízhatósági versenyeknek hívták” – utalt a múltra Krasznai.

A motoros és csapata minden évben ott van a világ különböző pontjain megrendezésre kerülő túramotor versenyeken, és itthon is próbálja népszerűsíteni az amúgy elnyomott sportágat. Csapatával pedig nemcsak ott van a versenyeken, hanem rangos helyezéseket érnek el.





Miről szólnak a túraversenyek?



A túraversenyek lényege (ilyen a FIM Rallye is), hogy adott egy ország városa, ahová a legrövidebb idő alatt kell eljutnia a világ különböző pontjairól nevezett versenyzőknek.

Tehát, ha kiírt egy verseny tegyük fel prágai célponttal, akkor lesz motoros, aki Olaszországból, lesz, aki Németországból, esetleg Svájcból motorozik majd a célállomásig.



Az útja során pedig egy speciálisan érzékeny GPS készülék rögzíti a versenybe nevezettek útját (10 méter pontossággal mér). Valamint a versenyzőknek az út során minden egyes tankolásról el kell tenni a számlákat, amelyek szintén dokumentálják útjukat.





Táv és időeredmény aránya dönt



A beérkezett motorosok táv és időeredményét összevetik, arányosan, ki, milyen messziről vágott neki az útnak, és milyen időeredménnyel sikerült azt teljesítenie. Így jön ki a végeredmény. „Mi általában nem a leggyorsabb, hanem a legrövidebb úton megyünk, még ha az nehezebb terepen is vezet” – avatta versenystratégiájába az extrem.hu-t Krasznai Petúr.





Vasárnap start a FIM Rally-re



Következő túramotor megmérettetés, melyre a magyar versenyző, Dr. Krasznai és csapata készül a július 16-i, 61. FIM Rallye lesz, amelyen 1087 km-t kell majd teljesíteni.





Az út részleteiről beszámolunk!

Comments

comments