Litkey került ki győztesen az innovátorok harcából a Keszthely-Kenese Szólón

Litkey Farkas és Simon Tamás nyerte a TBS Balatonkerülő felkészülésének tartott Keszthely-Kenese szóló vitorlásversenyt. A meghirdetett 10 és 8 méteres nyitott kategóriákban 28 nevező vágott neki a Balatonnak. Ki verseny-, ki túrahajóval…

 

 A szervezők nem titkolt célja, hogy szeretnék a magyar vitorlázását "egy kicsit más irányba
elmozdítani", szeretnék, hogy a versenyvitorlázás az emberek fejében egy komoly technikai felkészültséget, tudást és kitartó munkát igénylő sportágként éljen.
Törekednek továbbá arra is, hogy a magyar vitorlázás ne a külföldről behozott drága hajókról szóljon, éppen ezért a verseny az igazi "innovátorokat" célozza meg, akik nem félnek kísérletezni, építeni, meglévő hajóikat átalakítani.

A Keszthely-Kenese szólóversenyt Fa Nándor óceáni szólóvitorlázó és hajóépítő alapította.
Az idei verseny az előző évekhez képest egy kicsit más felfogásban zajlott, ugyanakkor egy rendkívül pozitív változáson ment keresztül.

A TBS Balatonkerülő versenyt filozófiájában rendezendő Keszthely-Kenese megmérettetést igénylik a vitorlázók, ezt igazolja a 28 nevező is, idén ráadásul a dél-afrikai Ian Ainsley is teljesítette a távot, aki ahhoz képest, hogy nem járatos a magyar tengeren, kitűnően vitorlázott, és a 8 méteres kategóriában a negyedik helyen ért célba.  

 A verseny filozófiáját nagyszerűen összefoglalják Fa Nándor a versennyel kapcsolatban megfogalmazott nyílt levelében található pontok:
– szeretnénk, hogy a versenyszerű vitorlázás rendezettebb, eredményesebb legyen,
– szeretnénk, hogy az egyszemélyes versenyvitorlázás népszerűbb legyen,
– szeretnénk, hogy a versenyvitorlázás ne csak úgy éljen a fejekben, hogy osztályhajókkal bóják körül ki a jobb,
– szeretnénk, hogy a vitorlázó teljesítmény ne úgy jelenjen meg az emberek fejében mint sok pénzért megvehető áru, hanem mint a tudás és a munka eredménye,
– szeretnénk, hogy népszerűbb legyen az egyéni teljesítmény és a komplexitás,
(komplexitás mint: fizikai kondíció, kifejlesztett érzékek, vitorlázó ismeretek, navigációs ismeretek éjjel és nappal, szél és meteotaktikai ismeretek, informatikai ismeretek és még tengernyi egyéb)
– szeretnénk, hogy mind több honfitársunkat láthassuk a legjobbak közt a nemzetközi porondon,
– szeretnénk, hogy azokat a fiatalokat, akik ma bizonyítják rátermettségüket, ne rontsuk el,
– szeretnénk, hogy mindezekben a célokban mind többen egyetértenénk és segítenénk egymást az előbbre haladásban.
– és igen szeretnénk, hogy a mi versenyeink mindezeket a célokat szolgálják, még ha csak egy pici szegmensben is. 
Az idei verseny 8 méteres kategóriájának dobogós helyeiért óriási harcok folytak.
A gyakran szélcsend nehezítette verseny 18 kormányosa közül Fa Nándor kapta el legjobban a rajtot, aki  sokáig hajózott a mezőny élén újraálmodott és első alkalommal tesztelt hajójával, a Fahajóval.
Az élvonalban küzdött a Kékszalagot idén is megnyerő Litkey Farkas, aki új hajóval, a Code8-al nevezett a versenyre, de jól rajtolt  Varga Lajos a Nelsonnal, de Ian Ainsley és Fináczy Péter is nagyszerűen vitorlázott az első órákban.
 
"Ez a verseny volt hivatott arra, hogy mindenki megmutassa, hogy mit tud és mit nem tud. Négyen, öten rajtoltunk jól. Fináczy Petit láttam jól kimenni, Ian Aisley is jól ment a nádas alatt, illetve középen mi hárman jól kiugrottunk. Először hárman (Varga Lajos, Litkey Farkas, Fa Nándor – a szerk.) kerültünk bele a szélbe a Szigligeti öbölben, és akkor dőlt el, hogy a három új hajó egymáshoz képest hogyan teljesít. Ott abban a helyzetben, ahol a Nelson teljes vitorlázatban tudott még menni, a Code8 és én haladtunk elég jól. Először Lajos ment elől, utána Farkas, aztán én, de lassan és biztosan alulról kitudtam őket előzni, és onnantól kezdve a csőig én vezettem" – összegezte a verseny első szakaszának történéseit Fa Nándor.

Később a Fahajó nagyjából egy órát állt a szélcsendben, ezalatt Litkey elment mellette, így adva alapot behozhatatlan előnyének. Varga – szokatlan módon – a déli partot húzta meg, ez sajnos nem jött be neki, ő másfél órát ült a szélcsendben. Fa végül az északi oldalról végigvitorlázta a keleti medencét, végig a part mellett, aztán a fűzfői öbölben megkapta a friss szelet, amivel behajózott Litkey mögött a második helyre, míg harmadikként Varga Lajos ért be.
 

A 10 méteresek kategóriájában tíz versenyző állt rajthoz. Ebben a kategóriában Simon Tamás ment a legjobban, mögötte Szakonyi Csaba a második helyen, míg Solymosi Imre a harmadik helyen ért célba.
A tízméteresek között is számos újító vett részt. Az ötödik helyen végző Nemes Attila oktató, versenyző is egy tengeri körülményekre tervezett hajóval vágott neki a távnak – pályafutása során, első alkalommal. 
 
"Már önmagában az, hogy teljesítettem a távot óriási teljesítmény, így igazából nem is az eredmény volt a lényeg. Ez egy embert próbáló verseny, aminek az eredményét több tényező is alakítja. Versenyzés közben az a lényeg, hogy a tudásomat és a technikámat megfelelően tudjam alkalmazni. Ha szerzek egy hajót, akkor azt megpróbálom úgy építeni, úgy felszerelni, hogy a lehető legjobban tudjak vitorlázni vele“ – nyilatkozta Nemes.
 
Talán Dr. Dombrádi Krisztián szereplése volt a legmeglepőbb, aki pusztán "a határok feszegetése miatt", egy tipikus túrahajóval vágott neki a versenynek ab ovo gyorsabb ellenfeleivel szemben.
Tudta magáról, hogy hajójával esélye sincs a jó eredményre, de nem is ezért nevezett:
"A hajómat tényleg nem ilyen versenyekre találták ki, de élesben a legjobb próbálgatni, tesztelni, valamint a technikai újításokat, fejlesztéseket is sokkal jobban át tudom gondolni egy ilyen túra közben. Ezen kívül szerettem volna magamat is próbára tenni, hogy mit tudok kihozni ezzel a hajóval egy ilyen versenyen, és mennyire tudok megfelelni a balatoni időjárás viszontagságai által támasztott követelményeknek“ – mesélte lapunknak a vitorlázó. 

A Keszthely-Kenese Szóló nagytestvére, a TBS Balatonkerülő szeptember 23-án rajtol el, további információkért és fényképekért látogassatok el a verseny hivatalos site-jára, a http://www.szolovitorlazas.hu/ weboldalra!

Comments

comments