Lezuhant siklóernyős

A kis magasság miatt nem nyithatott mentőernyőt az a siklóernyős, aki lezuhant a Hidegkúti repülőtérnél csütörtökön.


csak illusztráció http://www.aunair.hu

A balesetet az okozta, hogy egy vitorlázórepülőgép-modell ütközött neki a siklóernyős ernyőjének, emiatt ez utóbbi jármű egyik oldala becsukódott, és a földnek csapódott.



A 30 éves férfit súlyos hát- és vállsérülésekkel mentőhelikopterrel szállították a Baleseti Intézetbe. A sportoló mellkasi sérüléseket szenvedett, jelenlegi állapotáról azonban ennél többet nem tudtunk meg, mert kérésére nem adtak felvilágosítást orvosai miként létéről.



A baleset körülményeit a Közlekedésbiztonsági Szervezet illetékes osztálya vizsgálja.



Más-más helyszínen lesz csak művelhető a siklóernyős és repülő modellező sport?



„Húsz éve, több helyszínen is együtt repülünk a vitorlázórepülőgép-modellezőkkel és soha nem történt még ilyen eset” – tudtuk meg Pálfy Gábor, siklóernyős oktatótól. Aki hozzátette, hogy ez a szerencsétlen baleset talán azt a korlátozást is magával hozhatja, hogy elkülönítik a két sportágat, vagyis egy helyszínen nem repülhet majd siklóernyős és modellező. Ami Pálfy szerint nem feltétlenül jó, mert már így is nagyon kevés a fővárosban és körzetében a starthely.



(Az azonban már most is helyszínfüggő, hogy hol engedélyezett együtt művelni a két sportágat, nem mindenhol engedélyezett a modell reptetése más légi sportág mellett – a szerk.)






Például egy nagyteljesítményű F3J modell

Nem nyílt volna a mentőernyő



A balesetben a siklóernyős nem használta a mentőernyőt.

„Ennek az az oka, hogy kis magasságban repült, 20 méter körül lehetett, ezért nem tudta nyitni. Ugyanis, a mentőernyőnek 100 méteres magasság kell, hogy belobbanjon” – jelezte az oktató.





Arról, hogy lehetett volna e korrigálni a repülést a siklóernyősnek az után, amikor a repülőgépmodell az ernyőnek ütközött. Vagy, ilyen esetben egyértelmű, hogy ha becsukódik az ernyő egyik oldala, akkor zuhanás indul Pálfy elmondta: ez helyzetfüggő is. De, általában ha az ernyőnek 70 %-a becsukódik akkor egyértelmű, hogy zuhanni kezd. 50 %-os csukódásnál néhány esetben még lehet mit tenni, de nem minden esetben.



A szél is lehet baleseti ok



Mint azt egy vitorlázórepülő-modell oktatótól megtudtuk, amelyik sportoló már nagy teljesítményű gépet reptet, az ritkán hibázik. Ami azonban nagy eséllyel közrejátszhatott a balesetben az az időjárási tényező. Ugyanis, a hirtelen feltámadt szél egy pillanat alatt eltérítheti a modellt az irányából, legyen bármilyen felkészült a masina irányítója.

(Aki állítólag egy német műrepülő sportoló volt és magyar barátaival reptetett.)

Címkép: www.redbull-vertigo.com

Comments

comments