Közép-Európa Rali: engedély nélkül a természetvédelmi területeken…

A környezetvédelmi hatóságok nem hajlandóak válaszolni arra a kérdésre: hogyan lehetséges az, hogy a Közép-Európa Rali engedély nélkül haladt át védett területeken…

Szöges ellentétek







Amikor a Közép-Európa Ralit (CER) február közepén meghirdették, leírtuk azt az aggályunkat, hogy egy ilyen verseny nem éppen környezetbarát.

A szervezők akkor az extrem.hu érdeklődésére elmondták: fontos céljuk a környezet védelme.
Éppen ezért kizárólag katonai lőtereken kialakított pályákon rendezik majd meg a versenyt, és figyelnek arra is, hogy ne tömörüljön sok néző egy helyre, mert ezzel is védeni szeretnék a természetet.

Február közepén felhívtuk a Környezetvédelmi Minisztériumot.
A sajtóosztály elmondta: az útvonal nem érint védett területeket.
Erre tessék – a rali lezajlott, és persze a verseny védett területeken haladt keresztül, ráadásul erre engedélyt is adtak…
Az már csak hab a tortán, hogy az engedély “nem emelkedett jogerőre”, de ez a szervezőket nem érdekelte.


A sztori elkezdődik

A zöld szervezetek




Autó a szántóföldön
a Föld napján és az előtt is tiltakoztak a Magyarországon és Romániában rendezett Közép-Európa Rali (CER) útvonala ellen.

Azt kifogásolták, hogy a szervezők – jogsértő módon – az EU-védelem alatt álló Natura 2000 területeken jelölték ki az útvonalat.

A civilek “érthetetlennek és szomorúnak” nevezték, hogy a környezetvédő hatóságok az Európai Unió élőhelyvédelmi irányelvében, illetve a magyar jogszabályban foglalt előírások ellenére hozzájárultak a verseny lebonyolításához.

A rali szervezői sajtónyilatkozataikban leszögezték: beszerezték a szükséges engedélyeket, óvják a környezetet, inkább azt kellene nézni, hogy Magyarország számára idegenforgalmilag milyen fontos esemény a verseny.
Úgy tűnik a szervezők mindent megtettek a verseny érdekében, ettől azonban még nem rendezhették volna meg a rali Dabas környéki, illetve Bakonyban zajló szakaszait.
Ezek elsősorban katonai lőterek, amelyeket a Honvédelmi Minisztérium (HM) bocsátott a szervezők rendelkezésére.

Kérés és kijelölés







A HM-től kapott tájékoztatás szerint a rali útvonala a táborfalvai lőteret, a tapolcai lő- és gyakorlóteret és a várpalotai lő- és gyakorlóteret érintette.
A versenyt bonyolító Első Sportmenedzser Iroda Kft. megkérte a természetvédelmi engedélyt az uniós szabályok alapján kijelölt Natura 2000 védettségű területekre: a táborfalvi lőtér esetében a Turjánvidékre és a Peszéri-erdőre, a tapolcai lőtér esetében a Dörögdi-medencére és az Agár-tetőre, a Szőci Pörös-domb Természetvédelmi Területre, a várpalotai lőtérnél a Kelet-Bakonyra, illetve a Papod és Miklád elnevezésű területre.
Erre a honvédelmi tárcával kötött bérleti szerződése kötelezte.

“A bérleti szerződés 9. pontjában foglaltak szerint meghatároztuk a verseny szervezői részére – a jelenleg érvényben lévő szakterületi jogszabályok figyelembe vételével, különös tekintettel a Natura 2000 és a védett területeken tervezett sporttevékenység végzésére – a környezet- és természetvédelmi követelményrendszert, amely magába foglalja a verseny megrendezésével, lebonyolításával kapcsolatos hatósági engedélyek beszerzését és alapját képezte a versennyel érintett területek birtokba adásának” – áll a HM Indexnek küldött válaszlevelében.

Mi baja a zöldeknek?







Az eljárásokba ügyfélként több környezetvédő civilszervezet – Csalán Környezet- és Természetvédő Egyesület, Levegő Munkacsoport, Reflex Környezetvédő Egyesület, Magyar Természetvédők Szövetsége, Nimfea Természetvédelmi Egyesület – is bejelentkezett, amelyek így minden keletkező iratba betekinthettek, sőt fellebbezési joggal is rendelkeztek.

Az ügyekben eljáró hatóságok, vagyis a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, valamint a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség a szükséges engedélyeket áprilisban kiadta.

A zöldek már azt is kifogásolták, hogy a megfelelő hatásvizsgálatok nélkül és a Natura 2000-es területek esetében jogtalanul adták ki az engedélyeket. A civilek szerint ezeken a területeken csak kiemelt közérdekből lehetne engedélyezni olyan tevékenységeket, amelyek káros hatással lehetnek az élővilágra.
A Natura 2000-es területekről szóló 275/2004. (X. 8.) Kormányrendelet 9. § (2) bekezdés d) pontja alapján engedéllyel itt is folytatható “talajfelszínen zajló, technikai jellegű sporttevékenység”.

Engedély







A probléma igazából az engedélyek jogerőssé válásával van.
Azok ugyanis a közigazgatási eljárásról szóló törvény szabályai szerint a kézhezvételtől számított tizenöt napon belül emelkednek jogerőre, abban az esetben, amennyiben nem fellebbezték meg őket.

A közép-dunántúli felügyelőség határozata külön felhívja a szervező figyelmét, hogy mivel a rendezvény tizenöt napon belül esedékes, a döntés csak úgy jogerős, ha valamennyi ügyfél lemondott fellebbezési jogáról. Ezt a civilszervezetek nem tették meg.

Vagyis a rali érvényes környezetvédelmi engedélyek nélkül száguldott át védett területeken. A táborfalvi lőtér esetében április 14-én értesítették a Levegő Munkacsoportot a határozatról, a szakaszt 20-án rendezték, a döntés 30-án lenne jogerős. A Papod-Miklád területről szóló határozatot április 10-án kapták kézhez, ez 25-én lett jogerős. A Dörögdi-medence és az Agár-tető esetében április 21-én értesítették az érintetteket, a határozat május 6-án lenne jogerős.







Mit mond a hatóság?

A hatóságok azt tették, amit ilyenkor szoktak. Halgatnak.
Mint a sír.

Az egész ügyben pedig az a legbosszantóbb, hogy a CER körülbelül 1,1 millió eurós (280 millió forint) költségének ötödét – 52 millió forint – az állami tulajdonú Magyar Turizmus Zrt. fedezi…

Comments

comments