Szakértők szerint a divat ismétli önmagát, újat kitalálni szinte nem is lehet. Napjainkban az öltözködésben igazi reneszánszukat élik a 60-as, 70-es évek, dzsörzé ruha, trapéznadrág, műbőr kézi táska. Autóban meg a kőkorszaki lesz a divat, legalábbis szeptember 14-én, a Citadellán, a Red Bull Ládaderbin. Subidubidúú!
Higiénia mindenek előtt |
Ha a jó öreg Fred Flintstone itt lehetne, bizonyára így szólna: ugye, megmondtam, pupákok! Persze, hogy megmondtad, Frédi bácsi, és igazad is lett, a robbanómotor úgy megy ki a divatból, ahogy bejött, azelőtt sem hiányzott senkinek, és utána sem fog. Ellenben a talphajtásos kőkorszaki humanoid kőkocsi, örökzöld. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy a július 23-ai határidőig több mint 300(!) pályamű érkezett az I. Red Bull Ládaderbi rendezőihez. Nincs ezen mit csodálkozni, hiszen mindenki tudja, hogy a magyar kreatív és környezettudatos nemzet. Imád a fészerben környezetkímélő guruló barackosládát gyártani. Az igyekezet teljesen érthető, ha egy működőképes prototípus legördül a satupadról, gazdája máris elmondhatja, hogy saját autója van. Nem is akármilyen: egyedi tervezés, egyedi dizájn, méretre gyártva, különleges anyagokból és alakatrészekből, ráadásul nagyon-nagyon kevés (1) készül belőle. Az ilyen tulajdonságokkal bíró autóknak néha nevet adnak (Aston Martin, Bugatti, Lamborghini stb.) és több tízmillió forintért árulják a lúzereknek. Pedig a fentiekben felsoroltaknak mindenben megfelelő jármű pár ezer forintból is előállítható, versenyen lehet vele indulni, és szerencsés esetben busásan megtérül a befeketetés.
Nem ez lesz a vége… |
A szeptember 14-én vasárnap, a Citadellán rendezendő I. Red Bull Ládaderbinek ugyanis nem akármilyen nyereményei vannak. A győztes csapat, ha van vér a pucájában, részt vehet két napos túlélő jellegű off-road túrán a Bükkben, terepjáróval, sziklamászással és GPS navigációs feladatokkal fűszerezve. Ha a kihívások valakiben félelmet ébresztenek, az nyereményét készpénzben is átveheti, ami nem kevesebb, mint 800 ezer forint.
A második helyezett csapat sem jár rosszul, a tagok egyéni versenyzőként vehetnék részt egy valódi roncsderbin, ahol úgy zúzzák szét a számura biztosított kocsit, ahogy csak tudják. Ha attól félnek, hogy tenmagukat zúzzák szét, úgy ötszázezer forinttal csökkenthetik az ijedelmet. Az ötlet, kreativitás, sebesség trióból összeadott pontszám alapján harmadik helyen végzett csapat 300 ezer forinttal gazdagodhat, hacsak nem érzi úgy, hogy igazi (mármint olyan, amiben motor van, egyesek ezt hívják igazinak) versenyautóval akarnak száguldozni a Hungaroringen, miután végigcsináltak egy vezetéstechnikai tréninget. A vígasztalhatatlanoknak van kitalálva a vigaszdíj, esetünkben a kiváló raliversenyző, Benik Balázs fogja megkocsikáztatni a legötletesebb járgány kiagyalóit.
A száguldás helyszíne |
Röviden a szabályokról. A versenyen elindulhat minden olyan láda, aminek szélessége nem haladja meg az 1,6 magassága pedig a 2,2 métert. Súlya, a versenyző nélkül, nem lehet több 80 kilonál, és kizárólag izomerővel lehet hajtani. Még egy apróság: alvázának legalább 15 centivel kell a talaj fölé magasodnia. Kötelező a bukósisak, valamint a hosszújjú nadrág és felső, ill. a kesztyű. A versenygépnek legalább két kerékre ható kiváló fékkel, valamint a nézők figyelmét felkeltő hangos dudával kell rendelkeznie. A KRESZ szabályai annyiban érvényesek, hogy itt is tilos tudatmódosító szerek hatása alatt a volán mögé ülni. Ja, és korhatáros: a versenyen csak 18 éven felüliek vehetnek részt. Nézőként azonban bárki 0-tól 99 éves korig, a többi Red Bull rendezvényhez hasonlóan a vasárnapi őrület is ingyenes, nézőknek és versenyzőknek egyaránt.