A balatoni Kék Szalagnak szinte már történelmi múltja van, egyre vaskosabb a históriás könyve a Kenese-Keszthely versenynek is. Bár mindkét megmérettetés a sebességről szól, azért a taktika is fontos szerepet játszik. Május 9-től azonban kezdetét vette a Csúcskísérlet, ahol semmi más nem számít csak az, hogy három órán keresztül ki tud a leggyorsabb lenni.
Esélyesek 1: libera |
A hajósokat kezdetben csak a csillagok állása vezérelte a tengereken, és ez mindaddig úgy maradt, míg a kínaiak, feltehetően a Kr. u. II. században, fel nem találták az iránytűt. Ez az égtájak meghatározására szolgáló mágneses szerkezet vélhetően arab közvetítéssel jutott el Európába, és cseppet sem meglepő módon, az olaszok hajósok kezdték rendszeresen használni. Az egyszerű kompasz aztán egyre bonyolultabb és ezzel párhuzamosan egyre megbízhatóbb lett, és egymást követték a földindukciós, az elektromotoros és a katódsugaras iránytűk. Az iránytűt persze nem csak a hajózásban használták, hanem erdőben és bányákban is hasznát vették.
A rohamléptekben fejlődő technika a XX. század végére megalkotta a GPS-t, a műholdas navigációs rendszert. A GPS rendszer segítségével ma már szinte centiméter pontossággal tudjuk meghatározni helyzetünket, a Föld bármely pontján. A zsebben is hordható GPS készülékekre akár térképeket fel lehet tölteni, így már senki nem menti meg az egyszerű kirándulót attól, hogy oda érkezzen, ahová indult.
Profik és amatőrök együtt
GPS-hez GPS Magazin is dukál, egy ilyen médium pedig alapvető kötelességének tartja, hogy támogasson és népszerűsítsen minden olyan versenyt, és sportot, amiben szerepet kap a GPS. Egy balatoni vitorlásversenynél jobbat pedig elképzelni sem lehetne, hát még akkor, ha a végén a büszke győztes elmondhatja magáról, hogy övé a Balaton leggyorsabb vitorlása.
Esélyesek 2: katamarán |
-Már tavaly is rendeztünk egy GPS navigációs versenyt a Balatonon-mondta el az extrem.hu-nak Gerő András, a GPS Magazin főszerkesztője. Akkor „virtuális bólyákat” kellett érinteni az út során, viszont szinte kizárólag csak komoly versenyzők indultak el a versenyen. Idén azért módosítottunk, hogy azok számára is élvezhetővé tegyük a kihívást, akik nem profi versenyzők, egyszerűen csak szeretnek vitorlázni, és kipróbálnák magukat és a hajójukat.
-Az indulókra vonatkozóan van-e bármilyen megkötés?
-Csupán annyi, hogy vitorlás jármű legyen, tehát akár szörffel is meg lehet próbálni a rekorddöntést, illetve az a kikötés, hogy a járműnek képesnek kell lennie 180 perc folyamatos haladásra. Ez a megkötés azokra a speciálisan sebességi rekordok megdöntésére épített hajókra vonatkozik, amelyekkel a nagyobb sebesség érdekében, pl. nem lehet kanyarodni. Ezekkel a hajókkal nem lehet három órán át haladni, mert elfogyna alóluk a Balaton. És természetesen nem lehet motort használni, csak a vitorla segítségével lehet haladni.
Akár 2000 hajó is nevezhetne
A fődíj: ezüsttel borítva |
-A Csúcskísérletre május 9-től augusztus 20-ig mindennap három óra áll rendelkezésre, de. 11 és 14 óra között. Az ebben az időszakban elért legnagyobb sebességet mérik, vagy a három óra átlagsebességét?
-Természetesen a három óra átlagsebességét mérjük, ez ugyanis kizár minden olyan módszert, aminek a segítségével egy-két percre nagyon nagy sebességet lehet elérni.
-A Balaton teljes felülete használható a rekordkísérlet során?
-Pontosan így van, a tó teljes felülete igénybe vehető. Ún. logger, vagyis követő eszköz, ami tulajdonképpen egy fekete doboz, ami a GPS jeleket rögzíti, kilenc kikötőben vehető fel, az első alkalommal ingyen, minden további kísérlet 5000 forintba kerül.
-Hány próbálkozóra számítanak?
-Tulajdonképpen nem tudom megmondani, hogy hány próbálkozó lesz, mindenesetre, ha abból indulunk ki, hogy közel 2000 hajó van a Balatonon, akkor biztosra vehető, hogy egészen sokan kipróbálják magukat.
-Mivel hajóosztályok tekintetében sincs semmilyen megkötés, Ön szerint, mely típusoknak van a legnagyobb esélyük a végső győzelemre?
-Szerintem legnagyobb eséllyel a liberák indulnak. Ezek nagy, sokszemélyes, trapézes nagyon gyors hajók. Nem korlátoztuk az indulók körét az egytörzsű hajókra, így indulhatnak katamaránok is, amik szintén nagyon gyorsak, és számos sporthajóra is számítunk.
Verseny is, játék is
-Mekkora sebességgel lehet esélye egy hajónak a győzelemre?
-A laikusok számára a vitorlások sebessége szinte csak poroszkálásnak tűnik, pedig egy 20km/h-s végsebesség már nagyon komoly teljesítmény. Úgy gondolom, hogy a leggyorsabbak akár a 25-26 km-es óránkénti sebességet is elérhetik. Azonban azt nem szabad elfelejteni, hogy mi egy három órás intervallum átlagát mérjük, és egy viszonylag nagy sebességet tartani nagyon-nagyon nehéz.
De igazából ez az egész verseny nem is a győzelemről szól, ez csak egy játék, amit nem egy nagy multi támogat a nevével és a pénzével, hanem a Balatoni Hajózási Rt. találta ki, hogy legyen a hajók számára egy érdekes és izgalmas program a nyár során.