James Bondos repülővel kerülik meg a Földet

Ha James Bond kormányoz egy járművet, az bizton számíthat a világhírre: ki ne emlékezne a 007-es Aston Martinjára, vagy a víz alatt is működő Lotus Espritre. És persze ott van Kicsi Nelly is, amihez hasonló autogíróval most egy brit katona körbe akarja repülni a Földet.


Bond Kicsi Nellie-én persze rakéták is voltak

Földkerülés – már megint, és ismét az angolok jeleskednek. Persze furcsa is lenne, ha nem a ködös Albionban ötlött volna valaki agyába, hogy van még egy fajta repülő szerkezet, amivel eddig még senki sem kerülte meg a Földet. Ez az autogíró. És hogy mi köze van az angolokhoz? A világ leghíresebb titkosügynöke, James Bond szolgálatában állt egy Kicsi Nellie névre keresztelt autogíró (más néven hordcsavaros repülő) még 1967-ben, a Csak kétszer élszben. Sean Connery óta persze már sokan használtak hasonló járgányokat, de a golyóbist még senki nem kerülte meg vele.



Erre készül most egy 37 éves angol katona, nevezetes Barry Jones.


Barry Jones gépe a földön és a levegőben

Három és fél hónap alatt akarja keleti irányban megtenni a 40 ezer kilométeres utat, amely 25 országon vezet majd keresztül. Sajnos a magyar légtérbe a tervek szerint nem lép, Európában Belgium, Németország, Olaszország, Horvátország, Bosznia, Görögország, Ciprus útvonalat jelöltek ki a gép számára.



A járgány maximum tízezer láb (kb. 3300 m) magasságban tud repülni, ez harmada az utasszállítók által használt magasságnak, ráadásul Barry átlagmagasságként kétezer lábat jelölt meg. Max. sebessége 200 km/h lesz, vagyis ideje bőven lenne közben nézelődni is. Ez azonban elég valószínűtlennek látszik, mivel abban a magasságban már -20 fok alatti hőmérsékletek uralkodnak, és Barry legfőbb dolga az lesz, hogy működésben tartsa a gépet és elég oxigénhez jusson.

Mi is az az autogíró?
Ez egy repülő gép, amely az emelkedéshez rotort (forgószárnyat) használ, mint a helikopter, de a helikopterektől eltérően ezeket nem hajtómű hajtja, hanem az aerodinamikai erők, az úgynevezett autorotáció segítségével kezdenek el forogni. Az elemelkedéshez használt rotort nem motor hajtja, az előrehaladáshoz viszont a helikopterektől eltérően hajtómű hajtotta propellert használ.

(Nemrég David Hempleman-Adams tapasztalhatta meg az oxigénrészecskék hiányát és a farkasordító hideget hőlégballonjával, amikor magassági világrekordot állított fel.) Mivel ezeket a gépeket igazán nem hosszútávú utazásra tervezték, ezért Barry reptereken fog leszállni, és a tervek szerint összesen nyolcvan napot tölt majd a levegőben. Bár a gépet egyedül kezeli majd, egy hatfős földi csapat segíti a karbantartásban és eligazodni a bürokrácia útvesztőiben. A leghosszabb szakasznak a Grönland és Izland közötti 730 km-es táv ígérkezik. Azzal Barry is tisztában van, hogy nem lenne szerencsés, ha a tenger felett kellene kényszerleszállást végrehajtania. A helikopterpilótai engedéllyel is rendelkező Barry elmondása szerint az autogírókat nagyon más, de sokkal könnyebb is vezetni, mint a helikoptereket.

Barry eredetileg tavaly vágott volna neki a kalandnak, de az iraki háború és a Sars járvány miatt jobbnak látták elhalasztani az utat. Bár az útvonala idén sem veszélytelen, pl. Pakisztán és Kína fölött akadhatnak gondjai. Ráadásul Barry katona, és brit is, így nagyon kell ügyelniük arra, hogy egyes országokban nehogy kémnek nézzék. (Erről sokat tudnának mesélni azok a brit barlangászok, akik Mexikóban rekedtek egy barlangban, és diplomáciai krízist okoztak ottlétükkel.)



A legfrissebb hírek szerint az expedíció/Földkerülés startja április 21-én lesz, és várhatóan három és fél hónap alatt érnek vissza Angliába.

Comments

comments