Sir Richard Branson, a Virgin cég elnöke irigylendő problémája: jövőre körberepülheti a Földet egyedül, megállás nélkül – ha Steve Fossett mégsem vállalja. Bransonnak pilótaengedélye még ugyan nincs!
Ahogy arról már többször beszámoltunk, az egyik legaktívabb üzletember/kalandor, Sir Richard Branson jelenleg leginkább azzal van elfoglalva, hogy elindítsa a világ legelső űrutazásra szakosodott légitársaságát, a Virgin Galanctic-ot. Emellett azonban az örökmozgó Sir Richard más, hasonlóan nagy volumenű projectekben is részt vesz.
Egy ember, egy gép, egy világ a project találó szlogenje Forrás: virginatlanticglobalflyer.com |
Itt van például a(z atmoszférán belüli) repülés utolsó nagy mérföldköve, ami mellett még nem áll senki neve: a Föld megállás nélküli, egyszemélyes körberepülése egy egymotoros géppel. Erre készül az angol lovag egy hasonlóan nagy név, Steve Fossett társaságában. Virgin Atlantic GlobalFlyer projectet eredetileg idén októberre tervezték, de Sir Richard elmondása szerint Fossett egyéb elfoglaltságai miatt (épp egy másik kategóriában dönt egy repülési rekordot) erre csak valamikor 2005. januárja és márciusa között kerül majd sor.
A Virgin cég elnöke eddig már 2,5 millió dollárt ölt bele a GlobalFlyer projectbe. Ebben ráadásul ő csak a tartalékpilóta, és még pilótaengedélye sincs. Persze az ő esetében a fő akadályt nem a pénz jelenti, inkább ideje nincs az engedély kiváltására.
Kis gép, rengeteg üzemanyag |
„Három hónap szabadságot kellene kivennem, hogy felkészüljek az útra, és erre nem nagyon látok esélyt. Egyik felem azt mondja, hogy hagyjam Steve-nek a lehetőséget, a másik felem viszont azt bizonygatja, hogy én magam mennyire szeretném ezt a történelmi tettet végrehajtani. Charles Lindbergh volt az első, aki átkelt az Atlanti-óceánon, Amelia Earhart volt az első, aki a Csendes-óceánon átrepült, most akár én lehetnék az első, akik non-stop körberepüli a Földet, és a gépünk az, ami erre tökéletesen alkalmas.
Nagyok egymás közt: Burt Rutan, Sir Richard Branson és Steve Fossett Forrás: virginatlanticglobalflyer.com |
A gépet az a Burt Rutan tervezte, aki a világ első magánűrhajóját is, vagyis a konstrukció tényleg ütőképesnek tűnik. Ráadásul Rutan tervezte a Voyagert is, ami 1986-ban már körberepülte a Földet megállás nélkül, igaz, akkor két pilótával a fedélzetén.
A történelemírásnak persze ára van. Az út a tervek szerint 80 órán át tartana 14000 méteres átlagmagassággal számolva, hogy megtegye a nemzetközi szövetség (Federation Aeronautique Internationale) által előírt 36.787 kilométeres távot. Ezalatt a 80 óra alatt állandóan figyelnie kell a pilótának. Ezt ráadásul egy 2,3 méter hosszú kabinban kell eltöltenie, ami körülbelül olyan hangos, mintha 80 órán keresztül működtetnének a füle mellett egy láncfűrészt.
Az út legveszélyesebb aspektusának az tűnik, hogy a tankjánál négyszer nagyobb mennyiségű üzemanyaggal kell fölszállnia, hogy az kitartson egész út alatt. A gép tömegének 82%-át teszi majd ki induláskor az üzemanyag, vagyis a söfőrnek kicsit olyan érzése lesz majd, mintha egy tankon ülne.
Burt Rutan első rajza a repülőről Forrás: virginatlanticglobalflyer.com |