A hollandok gondolnak bringásaikra – annyi van belőlük, hogy nehéz is volna kihagyni őket a számításból. Talán ezért emeltek nekik körforgalmat az autópálya fölé.
Ha már mostanában olyan szépen születnek a cikkek az épülő bicikli-útvonalakról, a megújulú/kiépülő Velencei-tó körüli bringakörgyűrűről, álljon itt még egy, ami célként lebeghet a mi szemeink előtt is:
A Hovenring, azaz a holland biciklis körforgalom, aminek tavaly nyári átadása óta csodájára járnak – főként a nem-hollandok. Országukban ugyanis sokan használnak bringát a mindennapi közlekedésre autók helyett, (sőt tömegközlekedés helyett is, hiszen ott van nekik az OV-Fiets rendszer, azaz a “BKV-s” közbringák: http://www.aviewfromthecyclepath.com/search/label/ovfiets) így a városokat is átszövik a széles, külön sávos kiépített bringautak, nem ismeretlenek az automata kerékpár-tárolók,
Mint ahogyan a japánoktól is sokan irigylik
Persze a német verzió sem rossz
A cseheknek meg automata üvegkalickájuk van:
De visszatérve a tárolástól a biztonságos közlekedésre: íme a Honvenring, ez a 70 méter magasan futó, ringlispílhez hasonlatos körforgalom, ami a Eindhoven és Veldhoven közötti megnövekedett kerékpárforgalmat volt hivatott kiszolgálni.
Még 2008-ban azért merült fel az építés ötlete, mert egyre többen ingáztak a két város között bringával, és már igencsak ellehetetlenült a közlekedés, mind a kerékpárosok, mind az autós közösség számára.
A városi tanács tehát döntött: megoldás kell, s ha már építünk, csináljuk azt a lehető legjobban, mégpedig a helyi innovatív és tudásalapú szellemben. Röviden: ide valami klassz kell!
S meg is csinálták: a 72 méter átmérőjű körgyűrűt a tartóoszlopokon kívül 24 acélsodrony tartja meg a 70 méteres magasságban – így ugyanis jobban eloszlik a tartóvázakra nehezedő súly.
Sikeresen kettéválasztották tehát a motorikus és a kerékpáros forgalmat, a körgyűrű pedig a két város, Eindhoven és Veldhoven lakosainak szavazásán a keresztségben a Hovenring nevet nyerte el.
Így születhetett meg a “hovenek” (Eindhoven, Veldhoven és Meerhoven) körgyűrűje, ami hivatalosan körforgalom.
Azért, csak hogy tudjuk, ilyen helyeken is megeshetnek malőrök, eláruljuk, hogy az átadó után egy héttel rögvest le is kellett zárni a függőhidat, az acélszerkezet kötelei ugyanis nem bírták a szelet, ami belekapaszkodott a sodronyokba, rázta őket rendesen, a szél örvénylett a kábelek körül, a szerkezetre káros rezgéseket, vibrálást okozva.
Így a 2011 február 11-től december 30-ig tartó építkezést mégsem lehetett maradéktalanul késznek tekinteni, a végleges átadásra még egy fél évet várni kellett.
A következő néhány hétben a probléma civil professzorok és egyetemi mérnökök elé került, dolgoztak a megoldásán Delft és Eindhoven Műszaki Egyetemein, sőt, a Politecnico di Milano professzora, Albert Zasso is.
Végül a következő év június 29-én az új lengéscsillapító technikával felszerelt verziót végre átvehette a közönség is.
Heerbaan a Veldhoven és Meerenakkerweg / Heistraat között azóta könnyebb és biztonságosabb a közlekedés.
Houtenben például: http://www.youtube.com/watch?v=ZFTd8kuVrHY
http://www.youtube.com/watch?v=tDN0anOVRRQ: