Hómobil: Sí- és lánctalpas hobbi és versenygépek

Snowmobil körkép: Az extrém téli járgányok 200 km/órás sebesség fölötti tempóra is képesek, és több mint 40 féle változatuk létezik.

A motoros szán kultúra sokat változott az elmúlt években. Míg, korábban inkább csak a





X Games, lejtőn felfelé versenyen. Az élen Levi LaValle (Fotó: Markus Paulsen/Shazamm/ESPN)
sarkkutatók használták ezeket a járgányokat, addig napjainkra közkedvelt téli sporteszközzé vált.
1997 óta (amikor az első téli motoros szán versenyt rendezték Kaliforniában, a Nagy Medve tónál) már Vb-, és országos bajnokságokat is rendeznek, különböző versenyágakban. Valamint, a téli X Games játékokon is szerepel.

A jelentős síparadicsomokban pedig rendszeresen tartanak Snowmobil-Freestyle-Show-kat, ahol a sítalpas hómobilokkal bemutatott akrobatikus elemek sorában a szaltó is szerepel. De, a motoros szánosok nem csak akrobatikus mutatványokban mérkőznek, hanem ügyességi, cross- és gyorsasági versenyágakban is. Az átalakított gépek sebessége az ilyen versenyeken pedig bőven 200 km/h fölött jár.






Kourtney Hungerford verseny közben (Photo: Layshock)

Több mint 40 változatban

A motoros szánok tuningolása némiképpen hasonló a motorokéhoz. Ugyanis, általában motorkerékpár erőforrásokkal működnek, és a motor lehet két- és négyütemű. Tuningolható a rugózásuk, a lengéscsillapítás, kikönnyíthető az ülés, és “rádobható” egy valamire való hómobilra sportkipufogó is.

A snowmobile azért mégiscsak a skandináv országokban a legnépszerűbb, ahol 345 000 bejegyzett motoros szánt használnak. Éppen ezért a gyártók sem tétlenkednek, hanem folyamatosan fejlesztenek. A gyártók között ott vannak a jet ski gyártó cégek, mint például a Ski-Doo, a Bombardier vagy éppen a Polaris.1968 óta pedig a Yamaha is beállt a sorba. A legnagyobb gyártó azonban a Bombardier.





Gyerek szán. Már Donovalyban is van gyerek pálya
A világon több mint 40-féle motoros szánt gyártanak. Létezik, három személyes családi változat, sport sítalpas gép, crossover, mély hóra való (Rocky Mountain King), touring változat, gyerek szán, lánctalpas szán és munkaszán is.

A túragépek közül az 500 köbcentiméteres kategória a legkeresettebb. Hazánkban, persze nem beszélhetünk jelentős forgalomról, hiszen évente csak pár darab fogy a márkakereskedőknél. De, nem így van ez a hófödte területekkel rendelkező országokban. Az igazán havas években 260 000 hómobil fogyott a világon, 2003-ban azonban már csak 190 000 db talált gazdára, amiből 20 ezer Észak-Európában.






200 km/órás sebességgel veszélyes az esés

300.000 Ft-tól több millós példányokig

De, már hazánkban is motoros szán tulajdonosok lehetünk (habár ez évben eddig nem sok hasznát vettük volna). Például, a Yamaha több típusa is jelen van a magyar piacon. Úgy, a VK 540-es, nagy szélvédővel, kényelmes üléssel 2,5 millió Ft körüli összegért, mint a Venture 700 túragép 3 millió Ft fölötti árral.
Az igazán agresszív példányt keresőknek pedig ott van a Yamaha RX-1-es szériája, ami hengerenként ötszelepes motorral és180 Lóerős teljesítménnyel megáldott, és a Yamaha YZF R1 speed motorkerékpárra hajaz.






Ryan Britt trükközik (Fotó: Glen Kaleka)
Azonban, olcsóbb kategóriás gépek is vannak, már 300.000 Ft-tól. Igaz, egy kapcsolható hátramenetes, 70 Lóerős Polaris Sport Touing 550-es gép ára 1.000.000 Ft körül mozog. Egy digitális műszerfalas, injektoros, önindítós, hátramenetes, 750 cm3, fullos, 140 Lóerős Polaris Touring IQ 700 pedig több mint 2,5 milló Ft. A teljesítményőrülteknek ott az Arctic Cat turbómotoros változata. Hiszen, a legerősebb Arctic Cat modellek 140 lóerő körül vannak.


Hungaroringen is gyorsult hómobil

Ha pedig már megvan az igazán extrém teljesítménnyel felszerelt gép, akkor nem csak hómobil versenyen lehet bevetni, hanem, akár gyorsulási versenyen is. Ugyanis, a múlt évi EVO Gyorsulási versenyen is feltűnt egy motoros szán. Az első sítalpai helyére gazdája kerekeket szerelt fel, de az még kevés volt, ahhoz, hogy lenyomja négykerekű kihívóit.


Comments

comments