Helikoptermodellezés: földi pilóták, profi trükkök

Fűnyírás helikoptermodellel vagy 80 km/órás sebességgel csapatni a hullámokat a vízen hajómodellel. Avagy milyen helikoptermodellt vegyek? Tanácsaink.

Szenvedély, hobbi, életérzés és nem utolsó sorban versenysport a modellezés, legyen szó
helikopterről, repülőről, vonatról vagy éppen terep vagy pályaautókról. Hazánkban is egyre többen hódolnak a modellezésnek, nagyon nagy tudású versenyzőink vannak a modellezés minden ágában. Mostani cikkünkben a helikoptermodellezésbe adunk betekintést.
 
Modellhelikoptert venni, építeni vagy építtetni, majd a levegőben vezetni nagy kihívás és koránt sem egyszerű feladat. A modellek irányítása látványos, egy zuhanórepülést vagy egy helyben forgást megrepülni egyszerűnek tűnik. De, koránt sem az. Sőt, ilyen szintig eljutni nagy gyakorlást kíván.
 
Milyen modellhelikoptert vegyen a teljesen kezdő? – kérdezem Katona Jánostól, a Sylka Modellsport társtulajdonosától, aki eredményes hajómodell-versenyző, de a helikopterezés alapjait is átlátja. – Igényfüggő, hogy milyen erős géppel jó kezdeni. Ajánlott szobai, kis géppel megtapasztalni a manőverezést, például, célról-célra repüléssel, és csak azután venni egy komoly gépet – mondja János.
Vagyis, kezdjük szobában és ne a természetben, ahol egy szélcsendesnek tűnő időben is jöhet egy gyenge fuvallat, ami már úgy megdobhatja a gépet, hogy törötten a földön landol?
János szerint igen. Persze, ha bevállalósak vagyunk, és a pénztárcánk is vastag, nyugodtan mehetünk rögvest a mezőre reptetni, de figyelni kell arra, hogy valóban még csak egy parányi szellő se lengedezzen., mert különben csúnya landolásunk lesz. Hajnalban, vagy az esti szürkületben jó próbát tenni, amikor a legkevésbé szélmentes az idő.
 
Versenyeken is indulhatok? Igen, de János elmondja, ebben az esetben komoly gépbe érdemes beruházni és azt az elején csak oktatóval reptetni, különben sérülés a lesz a gép vége. – 170 ezer Ft-tól indulnak a benzinmotoros, egyedi készítésű, kiváló manőverezési képességű helikopter árak, de 1 millió Ft-ot is kóstálhat egy versenygép. Na már most, egy kezdőnek egy ilyen csúcskategóriás gépet már a földről sem egyszerű felemelni, könnyen elbillenhet és már a földön darabokra hullik, úgy, hogy még a levegőben sem volt – emelte ki János.
 
Az alapok elsajátítása után azonban mindenki számára hamar élménnyé válhat a modellhelikopter-repülés, és oktatói segítséggel gyorsan fejlődhet a repülési tudásszint. Ha pedig valakinek már nagyon jól megy a manőverezés, akkor irány a versenyzés.
 – Többféle verseny létezik, több típusú akadályokkal. Van, amikor kapukat kell megrepülni, vagy vizes palackot felemelni a helikopterrel és egy másik helyszínre letenni. És vannak a műrepülő versenyekhez hasonló megmérettetések is, ahol trükkök sorát repülik meg gépeikkel a földi pilóták. A versenypilóták olyan mélyre képesek leengedni hátra a gépet, hogy szinte fűnyíró helyett is használni lehetne. Képesek a gépet fejre állítani egy helyben és még sorolni lehetne az extrém kunsztok sorát – jelezte János.
 
 Néhány verseny időpontja, helye:
 
– Vasútmodell
Modellvasút Show: 2010. július 24 – augusztus 1., Balatonlellei Általános és Zeneiskola
 
– Repülőmodell
Országos bajnokság,: 2010. július 31., Tass, F1K ifj./felnőtt kategória
V. Juhász Ferenc Emlékverseny: 2010. július 31., Kunszentmiklós
További repülőmodell versenyek: ITT
 
– Hajómodell
Országos Bajnokság, FSR-E kategória: 2010. szeptember 4., Székesfehérvár, csónakázó-tó



Comments

comments