Gőzős Rekord! Csaknem 250 km/órával tépett a gőzautó!

243 km/órás sebességgel ment a 360 lóerős gőzmeghajtású cirkálóban Charles Burnett, a kaliforniai Mojave-sivatagban, ezzel, egy 103 éves világrekordot szárnyaltak túl.

A Brit Gőzautó Kihívás csapata már tíz éve elhatározta, hogy megdöntik a leggyorsabb gőzmeghajtású járműje címet, melyet még103 évvel korábban állítottak fel. A korábbi, hivatalos világrekordot – 205 km/órás tempó – még 1906-ban állította fel az amerikai Fred Marriott, a floridai Daytona versenypályán. Fred Marriott egy évre rá megdönteni akarta saját csúcsát, de kisodródott és a balesetben megsérült, többször nem próbálkozott.

A brit sebességfüggők régóta teszteltek






A 7,6 méter hosszú járgány majdnem 250 km/h-val szagatta az utat
A mostani rekordra készülők már hónapokkal ezelőtt tesztelni kezdték az extrém járgányt, hogy a rekordkísérlet során minden a terv szerint haladjon, valamint, ne csak gyorsuljon az autó, hanem a maximális sebesség elérése után az automata leállító rendszer is működésbe lépjen.

A rekord felállításához már minden adott volt, készen volt a masina, már csak helyszínt kellett találniuk, ami igencsak nagy feladat volt. Sokat fáradoztak azon, hogy a kísérletre alkalmassá alakítsanak egy kiszáradt tavat. Az 1906-os rekordot körpályán hozták össze, a brit csapat pedig egy nyílegyenes pályát keresett, ahol 10 km-es hosszúságban gyorsulhat, majd lassulhat a gőzgép. Erre, a kaliforniai sósivatag volt az ideális helyszín.

Folyékony gáz 400 Celsius-fokon

A rekord napján Charles Burnett III. felvette tűzálló védőruháját, speciális bukósisakját, beült a gőzmasinába, összeállt az indítóstáb, majd startoltak. Megindult a háromtonnás,




Nehéz volt helyszínt találni az extrém kísérlethez
7,6 méter hosszú járgány, hogy 4 km hosszan gyorsuljon. Ekkora táv kellett ugyanis ahhoz, hogy az autóba rejtett 12 folyékony gázzal tüzelt gőzkazán 400 Celsius-fokosra forrósodjon.
És összejött, Charles Burnett III. óránkénti 225 kilométeres sebességgel repesztett, átlagosan. Sőt, az egyik próbálkozás alkalmával az óránkénti 243 km/órás tempót is elérte.

A gyorsulás után a gőzgép lassulásához szintén 4 km hosszú pálya kellett. “Fantasztikus volt, imádtam minden pillanatát” – vélte a sikeres rekordkísérlet után Burnett III.
Feltehetőleg, a szárazföldi gőzautók sebességrekordjára ismét nagyon sok évet kell majd várni, ha egyáltalán lesz következő rekord.


Comments

comments