243 km/órás sebességgel ment a 360 lóerős gőzmeghajtású cirkálóban Charles Burnett, a kaliforniai Mojave-sivatagban, ezzel, egy 103 éves világrekordot szárnyaltak túl.
A Brit Gőzautó Kihívás csapata már tíz éve elhatározta, hogy megdöntik a leggyorsabb gőzmeghajtású járműje címet, melyet még103 évvel korábban állítottak fel. A korábbi, hivatalos világrekordot – 205 km/órás tempó – még 1906-ban állította fel az amerikai Fred Marriott, a floridai Daytona versenypályán. Fred Marriott egy évre rá megdönteni akarta saját csúcsát, de kisodródott és a balesetben megsérült, többször nem próbálkozott.
A brit sebességfüggők régóta teszteltek
A 7,6 méter hosszú járgány majdnem 250 km/h-val szagatta az utat |
A rekord felállításához már minden adott volt, készen volt a masina, már csak helyszínt kellett találniuk, ami igencsak nagy feladat volt. Sokat fáradoztak azon, hogy a kísérletre alkalmassá alakítsanak egy kiszáradt tavat. Az 1906-os rekordot körpályán hozták össze, a brit csapat pedig egy nyílegyenes pályát keresett, ahol 10 km-es hosszúságban gyorsulhat, majd lassulhat a gőzgép. Erre, a kaliforniai sósivatag volt az ideális helyszín.
Folyékony gáz 400 Celsius-fokon
A rekord napján Charles Burnett III. felvette tűzálló védőruháját, speciális bukósisakját, beült a gőzmasinába, összeállt az indítóstáb, majd startoltak. Megindult a háromtonnás,
Nehéz volt helyszínt találni az extrém kísérlethez |
És összejött, Charles Burnett III. óránkénti 225 kilométeres sebességgel repesztett, átlagosan. Sőt, az egyik próbálkozás alkalmával az óránkénti 243 km/órás tempót is elérte.
A gyorsulás után a gőzgép lassulásához szintén 4 km hosszú pálya kellett. “Fantasztikus volt, imádtam minden pillanatát” – vélte a sikeres rekordkísérlet után Burnett III.
Feltehetőleg, a szárazföldi gőzautók sebességrekordjára ismét nagyon sok évet kell majd várni, ha egyáltalán lesz következő rekord.