Glynne Bowsher gyerekkorában gőzmozdony-rajongó volt. Talán innen eredeztethető az a célja, hogy egy olyan gőz hajtotta kocsit épít, amivel megdöntheti a szárazföldi sebességi csúcsot. Az autó feltűnően hasonlít Batman híres kocsijára.
A leginkább egy egérre hasonlító jármű a Thrust SSC Forrás: thrustssc.com |
Glynne Bowsher brit mérnök nagy tapasztalatokkal rendelkezik a nagysebességű kocsit terén. Persze itt nem olyan kocsikra kell gondolni, amivel az autópályákon lehet nagyzolni. A jelenlegi leggyorsabb géppel elméletileg egy óra alatt el lehetne érni Párizst. Persze ez a valóságban kivitelezhetetlen egyrészt a közlekedési viszonyok miatt, másrészt pedig azért, mert ezeket a járműveket nem kifejezetten utazásra tervezték.
Ilyeneket leginkább Utahban, a sivatagban látni. Ott ahol kilométeren keresztül szabad a „pálya” előttük. Glynne Bowsher két kocsival is ünnepelhetett Utahban. Egyrészt ő tervezte a ThrustSSC nevű modelt, ami először áttörte a hangsebességet, és részt vett a Thrust 2 építésében is, ami jelenleg 1220 km/h-val (763 mérföld/h-val) tartja az abszolult sebességi csúcsot.
A britek Inspirationnek nevezték el, de a Batmobile is nagyon illene rá Forrás: steamcar.co.uk |
Bowsher most egy brit csapattal egy másik rekord megdöntésén dolgozik. Külön kategóriát képeznek ugyanis a külső égésű motorok, amelyen például a gőz hajtotta. Hogy mi is a különbség? A belső égésű motoroknál, ilyen például a benzinmotor, a robbanás közvetlenül egy dugattyúra hat. Vagyis az üzemanyag elégésekor a gáz halmazállapotú égéstermékek kitágulnak, és ezek elmozdítják a dugattyút. A külső égésűnél egy közvetítő munkavégző közeg fejti ki a hatását. Itt az égő üzemanyag – pl. szén – elgőzölögteti a vizet, majd a gőzt a hengerbe vezeztik, ahol az elmozdítja a dugattyút.
Persze a külső égésű motorok is használnak üzemanyagot (benzint, dieselt), és így ezek is termelnek széndioxidot, de sokkal hatékonyabban kezelik annak kibocsátását, így kevésbé károsak a környezetre.
Nagy hátrányuk, hogy egyelőre a sebességgel, és a hosszútávú hatékonysággal még komoly gondok vannak. Ezt jól mutatja például az is, hogy e típus esetében a fennálló sebességi rekord jóval alatta van az abszolult csúcsnak. A britek által felülmúlni kívánt sebesség 232 km/h (145 mérföld/h), ezt 1985-ben állította fel Bob Barber Utahban.
Bowsherék hazafias érzelmektől vezérelve először 2005-ben, amit készen állnak, a 150 mérföld/h-t szeretnék elérni a brit légierő egyik angliai bázisán. Aztán pedig a 200 mérföld/h-t (360 km/h) már Utahban, a lehető legjobb körülmények között.
A Batmobile terve felülnézetből Forrás: steamcar.co.uk |