Gádorfalvi Áron: Athén után, hízókúra előtt?

Gádorfalvi Áron, a legjobb magyar szörfös útját athéni felkészülése óta követjük. Most a Balaton partján, a Nestea Formula vk futam alatt ültünk le beszélgetni az olimpiáról, a várható változásokról. Szóba került a testépítés, egy csúcskísérlet, és néhány őrült szörfös ötlet is.

Gádorfalvi Áron augusztus végén még Athénban, az olimpián versenyzett a Mistral kategóriában. Két héttel később pedig már egy másik hajóosztályban, a Formula világkupa sorozatának magyarországi versenyén, Balatonaligán volt jelenése. Ott értük utol.


Gondolkodni szabad, dolgozni nem!
Fotó: Bori Edit

– Néha egy kósza szellő meglibbenti a zászlókat, de ez bőven kevés a versenyzéshez. Mivel szoktátok magatokat elfoglalni, ha napokig itt kell a parton készenlétben üldögélnetek?

– Fontos alapelv, hogy hasznos dolgokkal nem. Aki erre az életmódra adja a fejét, az általában nem ül a parton laptoppal az ölében, valami távmunkát végezve. Persze a várakozást is el lehet unni, így az ökörködés, az ötletgyártás mindig belefér.

– Akkor azt hiszem, te vagy az én emberem! Az előbb ugyanis azon elmélkedtünk, hogy hogyan lehetne megoldani a szélhiány problémáját. Arra jutottunk, hogy ha az indoor szörfversenyeken szélgépeket használnak, lehet, hogy itt is lehetne alkalmazni. Persze nem a partról, de mondjuk mehetne egy motorcsónak a versenyzők után, és fújhatná őket.


Valahogy így nézne ki a víz-, szél-, és napenergia által hajtott szörf
Montázs: Percze Zoltán

– Lássuk csak! Mehetne minden szörfös után egy csónak, és akkor a hullámlovas-jetskis párosítás mintájára ebből is lehetne kétfős csapatverseny. De ez drága megoldás. Van egy jobb ötletem. Köthetnék a szélgépet a szörfösök deszkájára is.



– Remek, és a malmok mintájára a szélgépet a víz energiája hajtaná. A vízbe lógatott lapátok energiát termelnek, azt a gép átalakítja széllé és a vitorlára fújja. Már csak a rajtot, a kezdőenergiát kell megoldani. Mondjuk futhatnátok a móló végéig, addigra begyorsulnak a lapátok, termelnek annyi energiát, amivel meg van a kezdő szél.

– Jó, de mi van, ha a tó közepén kell megállnom valami miatt? Ott hogy indulok újra? Ezt meg kell oldanunk. Tegyünk mondjuk napelemeket a vitorlára, és azt kössük a szélgépekhez.



– Hummm, igazad van. A semmittevés tényleg hatékonyan hat a képzelőerőre. Azért beszéljünk egy kicsit az olimpiáról is. Úgy tudom, ott sem volt sok szerencsétek a széllel. Amikor Athénban felhívtunk, azt mesélted, hogy a kis szél neked nem kedvez. Pedig az ember azt várná, hogy egy balatoni viszonyokhoz szokott szörfösnek ez jobban fekszik.

– Nekem nem. Valószínűleg ennek is az is az oka, hogy ha nincs jó szél Kenesén, akkor sokszor ki sem megyek. Nincs edzőpartnerem, egyedül meg nincs kedvem a kis szélben szenvedni.


Itt még Mistrállal

– Nincs kivel edzened? Azért az elég szomorú, hogy te vagy a magyar férfi szörfsport egyetlen komolyabb versenyzője. Az Athénban olimpiát nyert izraeli Fridman a görög Kaklamanakis-szal edz. Nálad a külföldi edzőpartner gondolom a pénz miatt esik ki, drága lenne kiutazgatni hozzá.

– Ahhoz, hogy tengeren igazán jól menjek kis szélben, tengeren kellene többet edzenem. Így is sokat járok külföldre versenyezni, még több kinti edzés már nagyon is drága lenne.

– Ha már a külföldi utakat említetted, mesélj még, milyen volt Athénban. Az elején nagyon jól mentél, 14. is voltál, bíztunk benne, hogy akár tízbe kerülhetsz, de aztán visszaestél a 20. hely környékére.

– Az elején tényleg jól mentem, de aztán bedaráltak, nem volt sebességem. Össze-vissza kavargott a szél, néha a világbajnokok sem tudtak mit kezdeni vele. Aztán amikor láttam, hogy ebből már nem lesz bravúr, annyira már nem érdekelt.

– Ezek szerint a vége felé már szórakozni, más versenyekre járni is volt időd? Mennyire szoktál a többi versenyzővel együtt bulizni?

– Nem vagyok egy bratyizós típus. Voltam pár versenyen, megnéztem például a kézis lányok meccsét.

– Huh, azért ez nem volt túl lelkes. Mások mindent megtennének, hogy élőben láthassanak néhány olimpiai versenyt.

– Nekem ez már a harmadik olimpiám. Ráadásul Athén nem is lesz a kedvencem. Az olimpiai falu úgy nézett ki, mint egy félig befejezett építkezés a sittrakásokkal. Emellett a szélviszonyok miatt szinte minden nap versenyünk volt, így városnézni sem volt időnk, és elég messze is voltunk Athén belvárosától. És mivel Görögország közel van Magyarországhoz, olyan átutazó-hangulata volt az egész olimpiának. Minden sportoló kijött a saját versenynapjaira, aztán már ment is haza.

– Atlanta és Sydney ezek szerint sokkal jobban tetszett. Pekingtől mit vársz? Vannak már infóid?

– Annyit tudok, hogy messze, 5-600 km-re leszünk Pekingtől, a tengerparton. Ez nem szokatlan, az atlantai olimpián is messze voltunk, Savannah-ban. Idén ősszel dől el, hogy a Mistral vagy a Formula hajóosztály szerepel-e majd Pekingben.


Áron Aligán, Formulával versenyezve
Fotó: Kapornaki Anikó

– Azt mondják, hogy a Mistralból át lehet menni a Formulába, de visszafelé nem igazán. Abból, hogy most itt vagy a Formula világkupa futamon, ismerkedni, tanulni, azt a következtetést vontam le, hogy ha kell, átállsz. Min kell változtatnod, ha Formulás leszel?

– A Formula deszkája és vitorlája sokkal nagyobb, így nagyobb erő kell hozzá. Elsősorban fizikailag kell megerősödnöm, mostani 70 kilómhoz még vagy 15-öt fel kellene szedtem, főként izom formájában. Tulajdonképpen örülnék a váltásnak. Kihívás lenne egy új hajóosztályt kiismerni. Itt gyorsabbak a hajók, ezért más a szélstratégia. Gyorsabban kell reagálni, kevesebb fordulóval oldják meg a pályát. Erre még rá kell éreznem.

– Az F2 megszponzorált egy deszkával és egy vitorlával. Már most elkezdessz vele gyakorolgatni, vagy most ősszel inkább pihensz?


Áron tavaly, Ausztráliában

– Szörfözni idén már inkább csak szórakozásból fogok. Téli edzőtáborra idén Ausztrália helyett inkább Közép-Amerikába mennék, de persze ez nem igazán rajtam múlik.



Emellett lehet, hogy azért benevezek a Csúcskísérletbe, vagyis megpróbálok a magyar tenger leggyorsabb vitorlás versenyzője lenni. Ha kifogok egy szeles őszi napot és lesz kedvem hozzá, meg fogom próbálni. Az idei kiírás szerint öt órán át kell a lehető legnagyobb átlagsebességet elérni. Százezer forint a leggyorsabb jutalma, ennyiért rászánok öt órát.

Comments

comments