Freestyle Motocross: a nagy magyar valóság

December 6-án Air Strike néven, amerikai sztárokkal Freestyle Motocross show-t rendeznek az Arénában. A rendezvény előtt az extrem.hu a magyar Freestyle-osoknál, a DFT-nél járt látogatóban. Falusi környezet, magyar találékonyság, baráti hangulat. Welcome to Hungary.


Forrás: mofo.hu

Az extrémsportok olimpiáján, a X Games-en a legnagyobb érdeklődésre számot tartó esemény évek óta a Freestyle Motocross (FMX) döntő, ahol 40-50 ezer ember tolong a belépőkért. Azok az énekesnők és filmsztárok, akik kicsit vadabb imidzset akarnak kialakítani magukról (lásd Pink vagy Pamela Anderson), ki nem hagynának egy FMX show-t, no és persze a főszereplőket is behálózzák. Vagyis az amerikai FMX-esek krémjének igencsak jó élete van: Milliós pénzdíjak, híres barátnők. De mi a helyzet itthon?



A Budapest Arénában, ismertebb nevén a Kavicsban december 6-án Freestyle Motocross show-t tartanak, Air Strike néven. A rendezvény plakátjaival tele a város, és a belépők árából (3900, 4900 forint) az ember arra következtetne, hogy a sportág itthon legalább annyira népszerű, mint a tengerentúlon. Hogy ez mennyire nincs így, arról az extrem.hu testközelből bizonyosodhatott meg. Íme a nagy magyar valóság, motocross-os szemszögből.


A rezidencia

Pálya a város szélén



November vége, kicsit ködös, barátságtalan hétköznap délután. Az M5-ös kivezető szakaszán, a soroksári Tesconál lekanyarodva, a Szentlőrinci úton van egy komposztáló telep. Az avarhegyek mellett áll néhány földdomb, amire keréknyomok rajzoltak mintákat. Sajátos hangulatot áraszt a földkupacok mellett elhelyezett „tábortűz” az újrahasznosított fotellel, a kettétört gyerekkerékpárral, a cápaharapásból megmaradt ágybetétekkel és a félig égett autósmagazinokkal. Ez a DFT magyar freestyle csapat rezidenciája. A fiúk olvasták az FMX trükklexikonunkat és meghívtak bennünket egy vizitre.


Dilszki Gábor és Aurél

Travis Pastrana négy évesen kezdte



Megérkezésünkkor a motorosok még csak szállingóztak, egyetlen srác, Dilszki Gábor nyomta komolyabban. Ő jelenti az utánpótlást. Még csak 13 éves, fele annyi idős sincs, mint a „nagycsapat” tagjai, de már hét éve motocross-ozik, és az egyik legnagyobb tehetségnek tartják. Apja, Aurél tanácsára kezdett nemrég az ugrások gyakorlásába is.



Aki a tévében lát a levegőben repkedő, és közben trükköző freestyle-osokat, akár azt is gondolhatja, hogy ha valaki tud motorozni, és bátorságnak sincs híján, akkor kis gyakorlással és a járgány némi átalakításával könnyedén válhat ugrómesterré. Na, persze! A profik mozdulatait látva minden sport könnyűnek tűnik, a mindennapi gyakorlás, a törések után gipszben töltött hetek nem látszanak. Mint a fiúktól megtudtuk, az alapszabály az, hogy a legegyszerűbb trükköt is csak akkor szabad elkezdeni, ha a motorral ugratni már százból százszor jól tudsz.



Csináld magad


Az elugrató rámpa

A soroksári rezidencia a magyar találékonyság mintapéldája. Mivel itthon még normális motocross pálya sincs, nemhogy Freestyle gyakorlásra alkalmas, így a fiúk kénytelenek kreatívak lenni. A komposztáló telep melletti pályát sem erre a célra építették, de a fiúk kárt nem okoznak, rendben is tartják, így maradhatnak. Az ugrató rámpát is ők maguk gyártatták, mintegy százezer forintból, az internetről letöltött, a nemzetközi szabályoknak megfelelő minták alapján. A pontos elhelyezését, a leérkező dombtól való optimális távolságát főleg a tapasztalat alapján alakították ki.



Mint a csapat team managerétől, Harna Tamástól megtudtuk, jelenleg egy mobil érkezőn dolgoznak. Ha ez elkészül, akkor sokkal több helyen tudnak majd fellépni. Nem lesz szükség komoly százezrekért földmunkára, a mobil érkezőt csak utánfutóként egy transporter mögé akasztják, és a fellépésekre így a pályát is magukkal vihetik, ráadásul reklámfelületként sem lesz utolsó.


Haverok, buli, komposzt

Közben lassan megérkezett a csapat többi tagja is. Beöltözés, némi motorszerelés, hangolás (motorzaj nélkül a hangulat sem ugyanaz), és kezdődhetett az ugrálás. A DFT öt tagú, persze a sportág balesetveszélyességéből adódóan a legritkább esetben teljesen egészséges mindenki. Egész kollekciójuk van már törött testrészekről készült röntgenfelvételekkel, a kisebb sérüléseket már számon sem tartják.



A fiúk jelenleg az Air Strike-ra készülnek, ahol két motorosuk, Szabolcs Attila, alias „Totó” és Lamos Attila, alias „Lamson” is fellép. Többször velük edz a legismertebb magyar motocross versenyző, Németh Kornél, Kori azonban az utóbbi időben többet van külföldön mint itthon, bár az Air Strike-ra hazavárják.



A DFT rezidenciáján, az avardombokon ugrotta meg Perepatics Ricsi a magyarok első hátraszaltóját, vagyis bármennyije is kiesnek tűnik a terület, már az RTL-en is szerepelt. Az azonban egyelőre vágyálom, hogy egy komolyabb, a motocross-ban érdekelt cég úgy döntsön, hogy az mégsem állapot, hogy egy ilyen, külföldön rendkívül népszerű sport itthon pályáját tekintve is peremsport legyen. A Kawasaki egyszer tervbe vette, hogy építtet egy normális pályát, de aztán lemondott róla.

Önképzőkör



Természetesen a vizitre számos kérdéssel készültem. Az egyiket, ami arra vonatkozott, hogy itthon használnak-e abból a méregdrága, de nagyon hasznos habból, amin Amerikában a kidolgozás alatt lévő trükköket gyakorolják, mielőtt a kemény talajon is kipróbálnák, már ki is húzhattam. Persze így is maradt bőven. Például mindig érdekelt, hogy a freestyle motocross-osok miért adnak gázt repülés közben is. A laikus azt gondolná, hogy a motor irányításához az kell, hogy a kerekek a földön legyenek, és a földdel való érintkezés miatt tudnak előregurulni. Kiderült, hogy fékezéssel vagy gázadással a levegőben is lehet némiképp korrigálni a repülés ívét. Az nem lepett meg, hogy a legtöbb extrémsporthoz hasonlóan a freestyle csapat tagjai is főként videókról és a saját tapasztalataikból, autodidakta módon képzik magukat. Addig gyakorolnak, míg rá nem éreznek egy-egy mozdulatra. Ez persze azt jelenti, hogy hetente legalább 3-4-szer randevút adnak egymásnak a dombjukon, 3-4 ezer forintnyi benzint és olajat elfogyasztva edzésenként, az alkatrész-utánpótlásról nem is beszélve.



Csak ízelítőként néhány trükk a fiúktól
A fehér hátteret nem mi montíroztuk, ilyen volt az ég


A motor eleje és az ülés

Átalakítás



Persze az is fúrta az oldalam, hogy pontosan milyen átalakításokat is kell elvégezni ahhoz, hogy a szabadstílushoz való motort kapjunk. A fiúk készségesen segítettek. Kiderült, hogy ez attól is függ, hogy az embernek mennyi pénze van. Ahhoz, hogy a motoron, mint a tornában a lovon, körbe tudjanak pörögni, át tudják tenni a lábukat, stb., először a sárhányó egy részétől kell megszabadulni. Ez viszonylag könnyen megoldható. Mivel a trükkök jó részét kézzel az ülésbe kapaszkodva kell végrehajtani, az ülés nagy részét általában eltávolítják. A manapság nagyon népszerű az ülésfogás (seatgrab) és a Superman trükk, ahol a motoros a motor után repül, az ülésbe kapaszkodva. Ahhoz, hogy jól meg tudják ragadni a motort, a légszűrőt védő műanyag borításon vágnak egy-egy lyukat. Ezek viszonylag olcsón letudhatók.



A kormány és a felfüggesztés átalakítása már sokkal költségesebb. Az tuningolt telo egy millió forintba is belekerül. A kormányban nincs keresztmerevítés, a cső fala vastagabb, a kuplung hosszát megrövidítették, és néhol bevágták, hogy az esésnél ne az egész kuplung törjön le. Mivel földet éréskor sokkal nagyobb terhelés éri a kormány és a felfüggesztést, mint a „normál” motorozáskor, így vastagabb és több helyen, jobban rögzített az egész szerkezet.


Tamás megfontolja válaszait

Harna Tamástól, készséges idegenvezezőnktől azt is megtudtuk, hogy az amerikai profik nem is az egész motort viszik magukkal a különböző fellépésekre, hanem csak az átalakított ülést és a kapaszkodót, és a kormányt, no meg a két telót, egy bőröndben. A hozzávaló motort a helyszíneken a szervezők adják, a sztárok csak a rendelést adják le, hogy milyen évjáratú és típusú gépet kérnek. Persze a magyar fiúk még nem vitatkoznak azon, hogy milyen színű bőröndöt vegyenek a telókhoz. Nekik a legnagyobb gondjuk jelenleg az, hogy lassan venni kellene egy profi, a motoros térdének alakjára formázott térdvédőt. Ezek darabja 50 ezer forint.



Kiderült, hogy a fiúknak sokkal több fellépésük van vidéken, mint a fővárosban, és a közönség is sokszor lelkesebb. Egy fellépésért az Air Strike tavaszi verzióján 50 ezer forintot kaptak fejenként, vidéken egy showért 150-200 ezer forintot (két motoros, 20 perces show-ja benzinköltséggel), ehhez jött eddig a földmunka költsége. Ha kész lesz a mobil érkezőjük, akkor 450-500 ezer forintért teljeskörű szolgáltalást tudnak majd biztosítani, a szervezőknek csak a nézőket kell beszerezniük. Messze van még Amerika!



DFT: Harna Tamás, Lux Tamás, Mező Csaba, Szabolcs ‘Totó‘ Attila, Lamos ‘Lamson‘ Attila (balról jobbra) Email: dftfmx@freemail.hu

Comments

comments