December 6-án Air Strike néven, amerikai sztárokkal Freestyle Motocross show-t rendeznek az Arénában. A rendezvény előtt az extrem.hu a magyar Freestyle-osoknál, a DFT-nél járt látogatóban. Falusi környezet, magyar találékonyság, baráti hangulat. Welcome to Hungary.
Forrás: mofo.hu |
Az extrémsportok olimpiáján, a X Games-en a legnagyobb érdeklődésre számot tartó esemény évek óta a Freestyle Motocross (FMX) döntő, ahol 40-50 ezer ember tolong a belépőkért. Azok az énekesnők és filmsztárok, akik kicsit vadabb imidzset akarnak kialakítani magukról (lásd Pink vagy Pamela Anderson), ki nem hagynának egy FMX show-t, no és persze a főszereplőket is behálózzák. Vagyis az amerikai FMX-esek krémjének igencsak jó élete van: Milliós pénzdíjak, híres barátnők. De mi a helyzet itthon?
A Budapest Arénában, ismertebb nevén a Kavicsban december 6-án Freestyle Motocross show-t tartanak, Air Strike néven. A rendezvény plakátjaival tele a város, és a belépők árából (3900, 4900 forint) az ember arra következtetne, hogy a sportág itthon legalább annyira népszerű, mint a tengerentúlon. Hogy ez mennyire nincs így, arról az extrem.hu testközelből bizonyosodhatott meg. Íme a nagy magyar valóság, motocross-os szemszögből.
A rezidencia |
Pálya a város szélén
November vége, kicsit ködös, barátságtalan hétköznap délután. Az M5-ös kivezető szakaszán, a soroksári Tesconál lekanyarodva, a Szentlőrinci úton van egy komposztáló telep. Az avarhegyek mellett áll néhány földdomb, amire keréknyomok rajzoltak mintákat. Sajátos hangulatot áraszt a földkupacok mellett elhelyezett „tábortűz” az újrahasznosított fotellel, a kettétört gyerekkerékpárral, a cápaharapásból megmaradt ágybetétekkel és a félig égett autósmagazinokkal. Ez a DFT magyar freestyle csapat rezidenciája. A fiúk olvasták az FMX trükklexikonunkat és meghívtak bennünket egy vizitre.
Dilszki Gábor és Aurél |
Travis Pastrana négy évesen kezdte
Megérkezésünkkor a motorosok még csak szállingóztak, egyetlen srác, Dilszki Gábor nyomta komolyabban. Ő jelenti az utánpótlást. Még csak 13 éves, fele annyi idős sincs, mint a „nagycsapat” tagjai, de már hét éve motocross-ozik, és az egyik legnagyobb tehetségnek tartják. Apja, Aurél tanácsára kezdett nemrég az ugrások gyakorlásába is.
Aki a tévében lát a levegőben repkedő, és közben trükköző freestyle-osokat, akár azt is gondolhatja, hogy ha valaki tud motorozni, és bátorságnak sincs híján, akkor kis gyakorlással és a járgány némi átalakításával könnyedén válhat ugrómesterré. Na, persze! A profik mozdulatait látva minden sport könnyűnek tűnik, a mindennapi gyakorlás, a törések után gipszben töltött hetek nem látszanak. Mint a fiúktól megtudtuk, az alapszabály az, hogy a legegyszerűbb trükköt is csak akkor szabad elkezdeni, ha a motorral ugratni már százból százszor jól tudsz.
Csináld magad
Az elugrató rámpa |
A soroksári rezidencia a magyar találékonyság mintapéldája. Mivel itthon még normális motocross pálya sincs, nemhogy Freestyle gyakorlásra alkalmas, így a fiúk kénytelenek kreatívak lenni. A komposztáló telep melletti pályát sem erre a célra építették, de a fiúk kárt nem okoznak, rendben is tartják, így maradhatnak. Az ugrató rámpát is ők maguk gyártatták, mintegy százezer forintból, az internetről letöltött, a nemzetközi szabályoknak megfelelő minták alapján. A pontos elhelyezését, a leérkező dombtól való optimális távolságát főleg a tapasztalat alapján alakították ki.
Mint a csapat team managerétől, Harna Tamástól megtudtuk, jelenleg egy mobil érkezőn dolgoznak. Ha ez elkészül, akkor sokkal több helyen tudnak majd fellépni. Nem lesz szükség komoly százezrekért földmunkára, a mobil érkezőt csak utánfutóként egy transporter mögé akasztják, és a fellépésekre így a pályát is magukkal vihetik, ráadásul reklámfelületként sem lesz utolsó.
Haverok, buli, komposzt |
Közben lassan megérkezett a csapat többi tagja is. Beöltözés, némi motorszerelés, hangolás (motorzaj nélkül a hangulat sem ugyanaz), és kezdődhetett az ugrálás. A DFT öt tagú, persze a sportág balesetveszélyességéből adódóan a legritkább esetben teljesen egészséges mindenki. Egész kollekciójuk van már törött testrészekről készült röntgenfelvételekkel, a kisebb sérüléseket már számon sem tartják.
A fiúk jelenleg az Air Strike-ra készülnek, ahol két motorosuk, Szabolcs Attila, alias „Totó” és Lamos Attila, alias „Lamson” is fellép. Többször velük edz a legismertebb magyar motocross versenyző, Németh Kornél, Kori azonban az utóbbi időben többet van külföldön mint itthon, bár az Air Strike-ra hazavárják.
A DFT rezidenciáján, az avardombokon ugrotta meg Perepatics Ricsi a magyarok első hátraszaltóját, vagyis bármennyije is kiesnek tűnik a terület, már az RTL-en is szerepelt. Az azonban egyelőre vágyálom, hogy egy komolyabb, a motocross-ban érdekelt cég úgy döntsön, hogy az mégsem állapot, hogy egy ilyen, külföldön rendkívül népszerű sport itthon pályáját tekintve is peremsport legyen. A Kawasaki egyszer tervbe vette, hogy építtet egy normális pályát, de aztán lemondott róla.
Önképzőkör
Természetesen a vizitre számos kérdéssel készültem. Az egyiket, ami arra vonatkozott, hogy itthon használnak-e abból a méregdrága, de nagyon hasznos habból, amin Amerikában a kidolgozás alatt lévő trükköket gyakorolják, mielőtt a kemény talajon is kipróbálnák, már ki is húzhattam. Persze így is maradt bőven. Például mindig érdekelt, hogy a freestyle motocross-osok miért adnak gázt repülés közben is. A laikus azt gondolná, hogy a motor irányításához az kell, hogy a kerekek a földön legyenek, és a földdel való érintkezés miatt tudnak előregurulni. Kiderült, hogy fékezéssel vagy gázadással a levegőben is lehet némiképp korrigálni a repülés ívét. Az nem lepett meg, hogy a legtöbb extrémsporthoz hasonlóan a freestyle csapat tagjai is főként videókról és a saját tapasztalataikból, autodidakta módon képzik magukat. Addig gyakorolnak, míg rá nem éreznek egy-egy mozdulatra. Ez persze azt jelenti, hogy hetente legalább 3-4-szer randevút adnak egymásnak a dombjukon, 3-4 ezer forintnyi benzint és olajat elfogyasztva edzésenként, az alkatrész-utánpótlásról nem is beszélve.
Csak ízelítőként néhány trükk a fiúktól A fehér hátteret nem mi montíroztuk, ilyen volt az ég |
A motor eleje és az ülés |
Átalakítás
Persze az is fúrta az oldalam, hogy pontosan milyen átalakításokat is kell elvégezni ahhoz, hogy a szabadstílushoz való motort kapjunk. A fiúk készségesen segítettek. Kiderült, hogy ez attól is függ, hogy az embernek mennyi pénze van. Ahhoz, hogy a motoron, mint a tornában a lovon, körbe tudjanak pörögni, át tudják tenni a lábukat, stb., először a sárhányó egy részétől kell megszabadulni. Ez viszonylag könnyen megoldható. Mivel a trükkök jó részét kézzel az ülésbe kapaszkodva kell végrehajtani, az ülés nagy részét általában eltávolítják. A manapság nagyon népszerű az ülésfogás (seatgrab) és a Superman trükk, ahol a motoros a motor után repül, az ülésbe kapaszkodva. Ahhoz, hogy jól meg tudják ragadni a motort, a légszűrőt védő műanyag borításon vágnak egy-egy lyukat. Ezek viszonylag olcsón letudhatók.
A kormány és a felfüggesztés átalakítása már sokkal költségesebb. Az tuningolt telo egy millió forintba is belekerül. A kormányban nincs keresztmerevítés, a cső fala vastagabb, a kuplung hosszát megrövidítették, és néhol bevágták, hogy az esésnél ne az egész kuplung törjön le. Mivel földet éréskor sokkal nagyobb terhelés éri a kormány és a felfüggesztést, mint a „normál” motorozáskor, így vastagabb és több helyen, jobban rögzített az egész szerkezet.
Tamás megfontolja válaszait |
Harna Tamástól, készséges idegenvezezőnktől azt is megtudtuk, hogy az amerikai profik nem is az egész motort viszik magukkal a különböző fellépésekre, hanem csak az átalakított ülést és a kapaszkodót, és a kormányt, no meg a két telót, egy bőröndben. A hozzávaló motort a helyszíneken a szervezők adják, a sztárok csak a rendelést adják le, hogy milyen évjáratú és típusú gépet kérnek. Persze a magyar fiúk még nem vitatkoznak azon, hogy milyen színű bőröndöt vegyenek a telókhoz. Nekik a legnagyobb gondjuk jelenleg az, hogy lassan venni kellene egy profi, a motoros térdének alakjára formázott térdvédőt. Ezek darabja 50 ezer forint.
Kiderült, hogy a fiúknak sokkal több fellépésük van vidéken, mint a fővárosban, és a közönség is sokszor lelkesebb. Egy fellépésért az Air Strike tavaszi verzióján 50 ezer forintot kaptak fejenként, vidéken egy showért 150-200 ezer forintot (két motoros, 20 perces show-ja benzinköltséggel), ehhez jött eddig a földmunka költsége. Ha kész lesz a mobil érkezőjük, akkor 450-500 ezer forintért teljeskörű szolgáltalást tudnak majd biztosítani, a szervezőknek csak a nézőket kell beszerezniük. Messze van még Amerika!
DFT: Harna Tamás, Lux Tamás, Mező Csaba, Szabolcs ‘Totó‘ Attila, Lamos ‘Lamson‘ Attila (balról jobbra) Email: dftfmx@freemail.hu |