Fa Nándor visszatér a tengerre

Győzelmi esélyekkel indul idén egy magyar hajó a világ legnagyobb óceánt átszelő versenyén, az Atlantic Rally for Cruisers-en. Az Extra Dry nevű, 22,6 m hosszú hajó kormányosa a világhírű magyar vitorlázó, Fa Nándor lesz, aki ezzel a kihívással tér vissza az aktív versenyzéshez.


Fa Nándor

Az Atlanti-óceánt átszelő versenyek közül az Atlantic Rally for Cruisers a legnépszerűbb. A verseny minden év novemberében indul a Kanári-szigetekről, Las Palmas-ból és a Karib térségben ér véget. Ez a legnagyobb óceánt átszelő esemény a világon, a Föld minden részéről több mint 200 hajó vesz részt rajta.

A 2700 tengeri mérföldes út végcélja Saint Lucia, a Kis-Antillák talán legszebb szigete. A távot átlagosan 12-24 nap alatt teszik meg az indulók.

A versenyen a legalább 8,23 m hosszú egytestű és a legalább 7,6 m hosszú többtestű hajók vehetnek részt, minimum 2 fős legénységgel. A magyar legénység várhatóan 9 főből fog állni, köztük a tulajdonossal, Láng Róberttel, a kormányos Fa Nándorral és a 2005-ös Mini Transatra készülő Scholtz Imrével.

Az ARC november 23-án rajtol el, és hivatalosan december 20-án ér véget, azaz a versenyzők még egy-két plusz napot is kapnak a táv teljesítésére.


Fa Nándor
A Székesfehérváron 1953-ban született Fa Nándor 11-től 17 éves koráig birkózott, majd egy sérülés miatt a kajak-kenura váltott. 27 évesen lett vitorlázó. Saját építésű finn-dingi hajójával vált válogatott kerettaggá.

Barátjával, Gál Józseffel, a 31 láb hosszú Szt. Jupát túrahajón 1985. szeptember 26-án indultak Opatijából híres Föld-kerülő útjukra. 717 nappal később, 1987. szeptember 12-én érkeztek vissza Opatijába. Első alkalommal sikrült magyaroknak vitorlással megkerülni a Földet.

Fa Nándor már ekkor elhatározta, hogy részt vesz egy egyszemélyes Föld-kerülő versenyen. Hazaérkezésük után megtervezte és megépítette az első magyar óceáni versenyvitorlást, a 60 láb hosszú Alba Regiát. Az 1990-91-es BOC Challenge elnevezésű versenyen azonban kormánytörést szenvedett, de így is 11.-ként ért célba, és szakmai különdíjat kapott.

A tapasztalatokat átgondolva elhatározta, hogy indul a következő évi egyszemélyes non-stop Föld-kerülő versenyen, a Vendeé Globe-on. Átépítette az Alba Regiát, s 1992. november 22-én ő is ott volt a startnál. 1993. március 31-én, 128 nap és 20 óra után ötödikként ért révbe, ezzel ő lett az első magyar, aki vitorlásával egyedül megkerülte a Földet.

Az 1996-97-es Vendeé Globe-on is elindult, de számtalan technikai probléma miatt fel kellett adnia a versenyt. 1997-ben a Transat kétszemélyes Atlanti-óceáni versenyen a 4. helyen ért célba.

Ezt követően visszavonult az aktív versenyzéstől. Megalapította a Balaton-kerülő vitorlásversenyt, elnöke a Megszállottak Klubjának, vállalkozásaival foglalkozik, és a családjának él.

Láng Róbert, az Extra Dry tulajdonosának felkérésére a 2003-as ARC versenyen való részvétellel tér vissza a tengeri-óceáni versenyek világába.

Az idei versenyen rajthoz álló magyar hajó, a Láng Róbert tulajdonában lévő Maxi 74 típusú Extra Dry. A hajó kormányosa Fa Nándor lesz, aki ezen az eseményen tér vissza az aktív versenyzéshez. Az ő személye, és a legénység többi tagjának tapasztalata garancia arra, hogy az Extra Dry ne csupán résztvevője, de akár győztese is legyen a rangos versenynek. Azonban szép számmal lesznek olyanok, akik ebben megpróbálják megakadályozni a magyar tengerészeket, a legveszélyesebb ellenfélnek az a két hajó tűnik, melyek megjárták a Volvo Ocean Race Föld-kerülő versenyt, de nem szabad figyelmen kívül hagyni azt az egységet sem mely Sidney-Hobart versenyen vett részt.



A hajót jelenleg a horvátországi Zadar kikötőjében készítik fel a versenyre. Innen október közepén indul a verseny rajtjához, a Kanári-szigetekre. A rajtig tartó út hosszabb-rövidebb szakaszain térítés ellenében bárki utazhat a gyönyörű hajón. Az utasok által fizetett összeg, illetve a szponzorok támogatásai fedezik az Extra Dry transzatlanti versenyen való részvételét.



Az Extra Dry



A magyar csapat hajójának terveit Giles Vaton eredetileg a Whitbred versenyre (ma Volvo Ocean Race) készítette, de az akkor hozott, 60 lábban maximált méretkorlátozás miatt versenyhajónak már nem épülhetett meg.

Extra Dry – A yacht számokban
Méretek:

Teljes hossz (L.O.A.) 22,6 m

Vízvonal (L.W.L.) 20,5 m

Max. szélesség 5,5 m

Merülés 3,6 m

Árboc 24,0 m



Vitorlák

Nagyvitorla 117 m2

Génua 150 m2

Fok 170 m2

Viharfok 30 m2

Spinakker 300 m2

Genakker 240 m2

Súlya: 25 tonna

Motor: Yanmar TD 170 LE

Üzemanyag tartály: 600 liter

Generátor: Northern Light 24 V, 10 KW

Hidraulika: Navtec (alba, backstay, innerstay, 3 db csörlő, fürdőplatform), Reckman génua-betekerő

Deck Hardware: Frederiksen, Lewmar

Árboc: Mareshal, rod rig

A tervből végül 3 db hajót gyártottak magánembereknek, a valamennyi vitorlás belső berendezést az egyéni igényeknek megfelelően kialakítva, de megtartva a Vaton által szavatolt kitűnő menettulajdonságot és sebességet. Az Extry Dry eredetileg Speranza néven 1991-ben épült. Az alumínium testet Marokkóban, míg a teljes belső berendezést és deckhardware-t a neves francia Trehard Shipyard műhelyben készítették. 1998-ban a hajó teljes felújításon esett át, melynek során az összes technikai felszerelést, műszerezettséget és gépészetet kicserélték.

A navigációs felszerelések közül – a megszokott sebesség és szélműszereken túl – a hajón megtalálható a GPS, a chart plotter, a 150 m-re előre látó víz alatti sonar és a radar. E műszerek többsége nem csak a térképasztalnál, hanem a kormányállásban is látható. A hajón lévő kommunikációs eszközök lehetővé teszik, hogy a Föld bármely pontjáról – még a sarkkörökről is – legalább kétféle módon kommunikálni lehessen a szárazfölddel. Ehhez rendelkezésre áll a GMDSS rendszerű VHF rádió, SSB rádió, Immarsat C és műholdas telefon is. 2002-ben a hajó komoly esztétikai felújítást is kapott, így a külcsín egyenes arányban áll a belbeccsel. (Két további képpel erről Ti magatok is meggyőződhettek!)

(A képeket a Well PR és Sajtóiroda bocsátotta az extrem.hu rendelkezésére.)

Comments

comments