Győzelmi esélyekkel indul idén egy magyar hajó a világ legnagyobb óceánt átszelő versenyén, az Atlantic Rally for Cruisers-en. Az Extra Dry nevű, 22,6 m hosszú hajó kormányosa a világhírű magyar vitorlázó, Fa Nándor lesz, aki ezzel a kihívással tér vissza az aktív versenyzéshez.
Fa Nándor |
Az Atlanti-óceánt átszelő versenyek közül az Atlantic Rally for Cruisers a legnépszerűbb. A verseny minden év novemberében indul a Kanári-szigetekről, Las Palmas-ból és a Karib térségben ér véget. Ez a legnagyobb óceánt átszelő esemény a világon, a Föld minden részéről több mint 200 hajó vesz részt rajta.
A 2700 tengeri mérföldes út végcélja Saint Lucia, a Kis-Antillák talán legszebb szigete. A távot átlagosan 12-24 nap alatt teszik meg az indulók.
A versenyen a legalább 8,23 m hosszú egytestű és a legalább 7,6 m hosszú többtestű hajók vehetnek részt, minimum 2 fős legénységgel. A magyar legénység várhatóan 9 főből fog állni, köztük a tulajdonossal, Láng Róberttel, a kormányos Fa Nándorral és a 2005-ös Mini Transatra készülő Scholtz Imrével.
Az ARC november 23-án rajtol el, és hivatalosan december 20-án ér véget, azaz a versenyzők még egy-két plusz napot is kapnak a táv teljesítésére.
|
Az idei versenyen rajthoz álló magyar hajó, a Láng Róbert tulajdonában lévő Maxi 74 típusú Extra Dry. A hajó kormányosa Fa Nándor lesz, aki ezen az eseményen tér vissza az aktív versenyzéshez. Az ő személye, és a legénység többi tagjának tapasztalata garancia arra, hogy az Extra Dry ne csupán résztvevője, de akár győztese is legyen a rangos versenynek. Azonban szép számmal lesznek olyanok, akik ebben megpróbálják megakadályozni a magyar tengerészeket, a legveszélyesebb ellenfélnek az a két hajó tűnik, melyek megjárták a Volvo Ocean Race Föld-kerülő versenyt, de nem szabad figyelmen kívül hagyni azt az egységet sem mely Sidney-Hobart versenyen vett részt.
A hajót jelenleg a horvátországi Zadar kikötőjében készítik fel a versenyre. Innen október közepén indul a verseny rajtjához, a Kanári-szigetekre. A rajtig tartó út hosszabb-rövidebb szakaszain térítés ellenében bárki utazhat a gyönyörű hajón. Az utasok által fizetett összeg, illetve a szponzorok támogatásai fedezik az Extra Dry transzatlanti versenyen való részvételét.
Az Extra Dry
A magyar csapat hajójának terveit Giles Vaton eredetileg a Whitbred versenyre (ma Volvo Ocean Race) készítette, de az akkor hozott, 60 lábban maximált méretkorlátozás miatt versenyhajónak már nem épülhetett meg.
|
A tervből végül 3 db hajót gyártottak magánembereknek, a valamennyi vitorlás belső berendezést az egyéni igényeknek megfelelően kialakítva, de megtartva a Vaton által szavatolt kitűnő menettulajdonságot és sebességet. Az Extry Dry eredetileg Speranza néven 1991-ben épült. Az alumínium testet Marokkóban, míg a teljes belső berendezést és deckhardware-t a neves francia Trehard Shipyard műhelyben készítették. 1998-ban a hajó teljes felújításon esett át, melynek során az összes technikai felszerelést, műszerezettséget és gépészetet kicserélték.
A navigációs felszerelések közül – a megszokott sebesség és szélműszereken túl – a hajón megtalálható a GPS, a chart plotter, a 150 m-re előre látó víz alatti sonar és a radar. E műszerek többsége nem csak a térképasztalnál, hanem a kormányállásban is látható. A hajón lévő kommunikációs eszközök lehetővé teszik, hogy a Föld bármely pontjáról – még a sarkkörökről is – legalább kétféle módon kommunikálni lehessen a szárazfölddel. Ehhez rendelkezésre áll a GMDSS rendszerű VHF rádió, SSB rádió, Immarsat C és műholdas telefon is. 2002-ben a hajó komoly esztétikai felújítást is kapott, így a külcsín egyenes arányban áll a belbeccsel. (Két további képpel erről Ti magatok is meggyőződhettek!)
(A képeket a Well PR és Sajtóiroda bocsátotta az extrem.hu rendelkezésére.)