A hajósok várják, hogy jégtömbbe szilárduljon a hajó. Már 3 km hosszú és 200 cm vastag a jégtábla. 2000 km-re sodródik majd a jeges fogságban
Megkezdte kétévesre tervezett expedícióját a Tara sarkvidéki kutatóhajó, nyolc fős francia-orosz személyzetével. A terv, hogy a jégbefagyva sodródnak majd, és a légkör felmelegedésének folyamatát vizsgálják majd.
A hajón töltik a telet. Mínusz 40 Celsius-fok lehet |
Hajóút jégbe vágva
A monumentális nagysággal bíró (36 méter hosszú, 10 méter széles) vízi jármű, vagyis Tara július 11-én indult a francia Lorient kikötőjéből Tyikszibe, az oroszországi Léna folyó Laptyev-tengeri torkolatához.
A hajó útja már extrémen kezdődött, ugyanis utat vágtak számára a jégbe, amiben a 230 méteres orosz jégtörő, a Dranyicin segédkezett.
8 tagú személyzete kutatókból, tengerészekből és műszakiakból áll |
Ugyanis, 800 kilométerre Tyikszitől a jég annyira vastaggá vált, hogy a Tara nem folytathatta volna útját.
Várták míg jégbefagy
Ekkor a kutatók az északi szélesség 79,53 fokán és a keleti hosszúság 143,17 fokán voltak, Új-Szibéria szigeteitől északra.
Itt leállították a motorokat, és bevonták a vitorlákat, és mint azt tervezték, várták, hogy a hajó belefagyjon a jégtáblába.
Két év fogság
A vitorlás körül tábor épül a jégre |
Jelenleg 3 kilométer hosszú, 1,5 kilométer széles, és 80-200 cm vastag a jég a hajó körül, de még a gyarapodó jégtáblának így is a szélén helyezkedik el.
A kutatás célja, hogy a jégtáblával sodródik majd a Tara, a jégtömbbe belefagyva, egészen 2 éven át.
A tervek szerint 2008 nyarán, bő kétezer kilométerre a kiindulóponttól, a Spitzbergák magasságában jut majd ki újra a nyílt tengerre.
Legjobb kutatók szálltak jégre
A hajót direkt kutatási céllal építették, így mindennemű extrém műszerrel felszerelt.
A kutatói csapatban pedig ott vannak a legnagyobb sarkkutató és oceanográfiai laboratóriumok tudósai.
A nem mindennapi expedíció költségvetése 6 millió euró, vagyis 1647 millió Ft.
Forrás: http://www.taraexpeditions.org