Exkluzív: tanker-szörf Texasból

Mit tennél, ha szörfösként Texasban élnél, ahol a Mexikói-öbölben nem elég jók a hullámok? Ha a közelben lenne egy 50-60 km hosszú hajócsatorna, ahol a tankhajók meglovagolható hullámokat generálnak? Persze, hogy megpróbálnál szörfözni rajtuk. A sportág egyik kitalálója adott interjút az extrem.hu-nak.


Az a bizonyos hajócsatorna

James Fulbright, egy 45 éves, lelkes, Mexikói-öböl partján élő szörfös felfedezett valamit. Rájött, hogy amikor óriási tankhajók haladnak a hajócsatornában Galvestonból Houstonba, hullámok képződnek. Mit csinál ilyenkor egy szörfös? Természetesen megnézi, mi is a valós helyzet. Fulbright pontosan ezt tette. Az extreme.hu-nak adott interjújában arról kérdeztük, hogyan kezdődött ez az egész, és hogyan kapcsolódott be a legújabb szörfös film, a Step into Liquid forgatásába.



-Hogyan indult a wake-szörf Texasban?

-Kétségbe voltunk esve. Texasban a hullámokat általában helyi szél generálja, amelyeknek nincsen sok erejük, és nem is nagyon gyakoriak. Sokévi hullámlovaglás után az ember más alternatíva után kutat, hogy formában maradhasson, és hogy folyamatosan szörfözhessen. Azzal kezdődött, hogy egymást húztuk szörfdeszkán a halászhajómmal, és a hajó hátsó felét mindenféle nehéz dologgal tömtük meg (kövér barátok, vízmatracok, stb.), hogy minél nagyobb nyomdokvizet kapjunk.

A véletlenen múlt:



-Hogyan jöttél rá, hogy tulajdonképpen a tankhajók által generált hullámokat is meg lehet lovagolni?

-Jó pár évvel ezelőtt, amikor egy szörfdeszka szkeggyárban dolgoztam, meghallottam, amint két ember beszélgetett. Vitorlázók voltak, nem szörfösök. Egyre csak azt ecsetelték, hogyan vesztették el majdnem 35’ vitorlásukat egy nap a Galvestoni-öbölben egy hatalmas hullám miatt, amelyet egy elhaladó olajtankhajó okozott. Megkérdeztem tőlük, hogy szerintük a hullám meglovagolható volt-e, mire ők azt mondták, valószínűleg igen, s megadták a helyet is, ahol az eset megtörtént velük. E végzetes nap után a küldetésemmé vált a dolgok felderítése. Azonnal vettem egy 17’ Boston Wailert. Az utóbbi 5-6 évet a tankhajók üldözésével, a szörfhelyek feltérképezésével, és a 6,5 kilométer (főként azon a bizonyos helyen lévő) hosszú hullámok meglovaglásával töltöttem.


A tankhajóval együtt suhanó Fulbright itt megnézheted nagyobban

-Hogyan tudod eldönteni, hol törnek meg a hullámok, és milyen hosszan tudod meglovagolni őket?

-Az első években a hullámok megtalálása nagyon nehéz volt. Sokszor megesett, hogy egész nap a vízen lógtam, és, még amikor a hajók lehagytak, sem történt semmi. Aztán elkezdtem tanulmányozni bizonyos változókat a víz mélységével kapcsolatban. Az olyan dolgok, mint a különböző hajóorr formák, például nagyon fontosak. Az idősebb hajók kevésbé hatékony hajóorral rendelkeznek és több vizet nyomnak ki. Természetesen a hajó sebessége is meghatározó. Ha például egy uszály vagy egy rákászhajó az útban van, és a tankhajónak bármilyen okból le kell lassítania, az drámaian befolyásolja a hullám kialakulását. A legkritikusabb elem mégis a vízjárás. A víznek kifelé kell haladnia, és apálynak kell lennie, mert egyébként a homokpadok, amelyeken a hullámok megtörnek, túl mélyen lennének. A hullám csak áthalad felettük anélkül, hogy azt bárki is látná. Hat év után öt helyet találtam különböző típusú hullámokkal és hosszúságokkal. A hosszak tulajdonképpen 800 métertől akár, ahogy említettem, 6,5 kilométerig is mehetnek. Igazi izomláz-keltő!

Őrült szörfösök a csatornában:



-Mi volt a texasi emberek reakciója, amikor megtudták, hogy néhány ember a hajócsatornában szörfözik?

-Hiszed vagy sem, még nem láttam más hajót szörfössel a fedélzeten, azokon a helyeken, amelyeket rendszeresen látogatok. Az egész dolog igazándiból még mindig titoknak minősül. Ez egy hatalmas öböl. A hajók több mint 50 kilométert tesznek meg a szárazföld felé, hogy végső úti céljukat elérjék. A szörfözéshez szükséges hajó, az idő, a türelem és a szervezés elengedhetetlen, s még így is nagyon nehéz sikerre vinni a dolgot. Ezért aztán kevesen próbálkoznak.



-Nincsenek kétkedők?

-Az emberek még mindig úgy gondolják, ez az egész nem is létezik. Tulajdonképpen ez tetszik nekünk. Biztos vagyok abban, hogy az új szörf film, a ’Step into Liquid’ után talán többen kipróbálják a wake- szörfözést, ami eddig egy csodálatos titok volt. Az a néhány ember, akik tudnak a létezéséről, vagy azt kérdezik tőlünk, hová menjenek (persze nem fedjük fel azt a bizonyos helyet), vagy rövid deszkákon nyomulnak, és mivel a tanker-szörfözés (supertanker wake surfing) csak hosszú deszkával gyakorolható, az egészet egy viccnek tartják. Amikor a szörf teljesen lapos a nyári hónapokon keresztül, és mi teljesen fáradtak vagyunk a hajócsatornában való szörfözéstől, gyakran gondolunk szegény párákra, akik lenézték a tank által generált hullámok lovaglását.


Mindenkinek jut hullám (itt megnézheted nagyobban)

-Mit szóltak a hajócsatornát munkájuk során használó emberek?

-Néha halászok vagy rákászok látnak minket szörfdeszkákkal megrakodva a Galvestoni-öbölben. Ilyenkor azt mondják: „hé fiúk, a part arra van”, miközben a part felé mutogatnak. Előfordul, hogy egy halász gyanútlanul a szörfterületen horgonyoz le, s egyszer csak azt veszi észre, hogy egy megtört hullám által okozott hatalmas mennyiségű víztömeg száguld felé. Miközben kiveri a víz, és megpróbálja felszedni a horgonyt, néhány szörfös ellovagol mellette integetve, széles vigyorral az arcukon. Klasszikus eset.



-Nem gyűlt még meg a bajotok a hatóságokkal?

-Szeptember 11. után nagyon szigorú tengeri törvények léptek hatályba, amelyek meghatározzák, milyen távolságra kell lenni a hajóktól. Próbáljuk betartani a távolságot, hogy ne hívjuk fel magunkra a figyelmet. A szörfterület eléggé messze van a hajócsatornától és a hajóktól, így nem válunk illegálissá vagy gyanússá. Valaki, aki nem tudja, mit csinál, és rossz területre keveredik, könnyen bajba kerülhet, ami igencsak fájdalmas lehet.


A titkos hely

-A többi helyi szörfössel együtt az öbölparton és a csatornában is hullámlovagolsz?

-Természetesen. Heten vagyunk, akik kijárunk bármilyen körülmények között. Nagyon eltökélt szörfösök vagyunk. Amikor meglovagolható hullámok vannak a parton, akkor tuti, hogy ott találsz minket ahelyett, hogy tankhajókat kergetnénk az öbölben. Ez csak egy őrült és egyedi alternatíva, amikor a szörf lapos, ami sajnos elég gyakori errefelé.





Egy filmbe illő történet:



-Hogyan csöppentél bele az új szörfös film, a ’Step into Liquid’ forgatásába?

-Kb. 4 évvel ezelőtt 2 ember beszélgetett egy nemzetközi repülőjáraton. A téma egyértelműen a hullámlovaglás volt, amikor a beszélgetés során feljöttek a tankhajók, illetve az, hogy én tankhajókat hajszolok csak azért, hogy az általuk létrehozott hullámokat meglovagoljam. A gépen beszélgetők egyike a profi szörfös és egyben filmes Chris Malloy volt. Chris egyszer megemlítette a tanker-szörfözést Dana Brownnak, aki viszont felvette velem a kapcsolatot, mert szeretett volna egy részt erről az akkor készülő filmjében. Megtiszteltek azzal, hogy része lehettem annak az epikus dokumentumfilmnek, amely arról a sportról szól, amit annyira szeretek.


Fulbright (balra) egy elhivatott tanker-szörfös baráttal a Step into Liquid bemutatóján

-Mit vársz a filmtől?

-Úgy gondolom, hogy a film hatására az emberek jobban megértik majd a szörfözést magát, a szélsőségeket, az elkötelezettséget, a sporthoz vonzódó emberek különböző csoportjait. A hullámlovaglás a királyok sportja. Ez tükröződik akkor, amikor például Laird Hamilton behúzatja magát jetskivel egy addig még érintetlen óriási hullámra. A hullámlovaglás a mindennapi emberekről is szól, mint például a mi csapatunkról Texasban, vagy a Nagy Tavak elkötelezett csapatáról, vagy éppen a most feltörő fiatalokról: lányokról, fiúkról. Itt vannak persze a profi szörfösök is, akik életüket a legjobbá válásnak szentelik. Ez a film a szörfös élet összes szemszögét érinti ellentétben sok más filmmel, amelyek hullámlovasoknak az egyik tökéletes pontról a másikra való utazását mutatják be. A ’Step into Liquid’ mindenkit meg fog érinteni. Talán kicsit felfedi titkunkat is, de nem aggódom. Évekbe telt, míg kiismertem magam. Ettől a ponttól bárki ugyanazt tenné, mint én. Azt mondom, keresd, és meg fogod találni, csak légy óvatos.



-Fel tudsz idézni egy emlékezetes pillanatot a forgatásból?

-Az egyik filmes hajó kormányánál lévő hajós rémálma vált valóra. Figyelmen kívül hagyta az áramlást. Leállította a motort, amíg mi a következő tankhajóra vártunk. Nem horgonyzott le a hajócsatornán kívül. Tíz perccel később a hajó a csatornába sodródott, és pontosan egy kifelé tartó tankhajó útjába került. Amikor felnéztünk, láttuk, mi történik. Megragadtuk a rádiót és ordítani kezdtük, hogy siessen, tűnjön el a tankhajó útjából. A hajós természetesen pánikba esett, és nem tudta beindítani a motort. Alig tudott kikerülni az útból, és felesleges mondani, hogy azonnal menesztették. Volt egy másik incidens is. Az egyik hajó fedélzetén volt a rendező Dana Brown és a producer-operatőr John-Paul Beeghley. Leállt a motorjuk, és a szörfterületen a hajó az oldalára fordult. Egy hullám beborította őket, ami majdnem elsüllyesztette a hajót a drága filmes felszereléssel és a film készítőivel a fedélzeten. Az eset után több tiszteletet mutattak mind a hullám iránt, mind pedig az iránt, amin keresztül megyünk, hogy jól érezzük magunkat. Tankhajó szerelem, baby!

(A képeket John-Paul Beeghly és a Step into Liquid csapat, illetve James Fulbright készítették.)

Comments

comments