Everest: Klein Dávid és Várkonyi László fájdalmas döntést hozott

A magyar expedíciós mászók karnyújtásnyira voltak az Everest csúcsától, de nem akartak meggondolatlanságuk miatt a hegy áldozatává válni.

Klein Dávid és Várkonyi László – Dávid szavaival élve – nagyon komoly próbálkozáson van túl, 250 méterre a csúcstól voltak kénytelenek visszafordulni, úgy, hogy azt hitték biztosan elérik a Mount Everest legmagasabb csúcsát. “A lejövetel bizonytalansága miatt mi, mint kétfős kis csapat, minden háttértámogatás nélkül, oxigénhasználat nélkül úgy döntöttünk, hogy a biztonságtechnikai megfontolások újból a visszafordulás mellett szólnak. Karnyújtásnyira volt, de nem szerettünk volna meggondolatlanul kinyúlni érte” – írta Klein Dávid.

Holttest mellett is elhaladtak

Mint azt Klein Dávid beszámolójában leírja: a csúcstámadás napján hajnali 3-kor tudtak elindulni Lászlóval. Az első szakasz teljesítése után megpihentek a gerincen.”Láttam, hogy a közelben szintén heverészik egy másik hegymászó, sárga overallban. Köszöntem neki, nem köszönt vissza, majd alaposabb megfigyelés után kiderült, hogy egy holtestről van szó”. De, menniük kellett tovább, mert fogyott az idejük.

A felhős csúcs (Forrás: explorersweb.com)

Az első lépcső megmászása után Várkonyi László felvetette, úgy érzi, lassul, és talán vissza kellene fordulniuk. Mint Klein Dávid írja, őt először hidegzuhanyként érte a felvetés, mert abban a hitben volt, hogy elérik a csúcsot. “Utána megpróbáltam racionálisan megfontolni pro és kontra, hogy mit jelent, amit mond. Valóban, magunkhoz képes nem voltunk olyan gyorsak, mint amire számítottunk, és való igaz, hogy a megtett szakaszokból ítélve és előrevetítve a következő időinket, legalább még 4-5 órára szükségünk lett volna (lehet, hogy többre), hogy a csúcsot elérjük. Ami azt jelenti, hogy minimum a kora délutáni órákban értük volna el a csúcsot, délután 1 órára. Ami azt jelenti, hogy a visszavonulásunk során eléggé későn érjük el a 3-as Tábort. És egyébként is, a 3-as Táborban soha nem akartunk éjszakázni a visszavonulás során, hiszen fáradtan, 8300 méteren, oxigén nélkül a szervezet nagyon bizonytalan, hogy miként reagál” olvasható ki Klein Dávid beszámolójából.
Úgyhogy, beszélés után arra jutottak, hogy bármilyen fájdalmas is vissza kell fordulniuk, 8600 méteren, 250 méterre a csúcstól, a 10 órás mászás után.

Klein Dávid előre ment és a 6400 méteren levő Előretolt Alaptáborban várta, hogy Várkonyi László is leérkezzen oda. Az expedíció honlapján már az olvasható, hogy László már megérkezett az Alaptáborba, és hamarosan megkezdik a levonulást a hegyről – amint megérkeznek a hordárok, akik segíteni fognak nekik.