A Földkerülő sebességi rekordra törő angol Ellen MacArthur trimaránjával továbbra is őrült iramot diktál. Nála gyorsabban még senki sem jutott Franciaországtól Afrika legdélebbi pontjára. Pont épp hullámhegyekről síel a hajójával a Déli-óceánon.
Ellen hajója az árbóc tetejéről Fotó: OC/Ellen MacArthur |
„Gyere pici lány, gyere, gyere” – ki ne emlékezne Vitray Tamás legendássá vált bíztató szavaira, amit Egerszegi Krisztinához intézett. A közeg most is ugyanaz, a bíztatás is hasonló, csak Ellen MacArthur nem úszik, hanem háromtestű hajójával süvít a tengereken. A 28 éves angol tengerészlány olyasmire készül, amire még senki nem volt képes korábban. Amikor februárban Francis Joyon felállította a 72 nap és 22 órás non-stop, egyszemélyes Földkerülő vitorlás világrekordot, nagyon sokan azt mondták, hogy évtizedekig nem akad majd senki, aki közelébe tud majd kerülni ennek az időnek. Ehhez képest Ellen a francia starhely óta Afrika legdélebbi pontjáig 10 óra előnyt gyűjtött össze. Minden idők leggyorsabb idejével ért az Egyenlítőhöz, és most már a Jóreménység-fokához is (december 17-én). Ehhez 19 napra, 9 órára és 46 percre volt szüksége.
Ellen éjszaka, a kormányrúdnál Fotó: Vincent Crutchet/DPPI |
Persze nem sétahajókázással és nézgelődéssel telt eddig az ideje. Ahogy azt legutóbbi Ellen útjáról szóló cikkünkben olvashattátok, igen komoly szerelési munkálatokat kellett már elvégeznie a hajón (generátor, édesvíz-készítő), és ha épp nem szerel, akkor a hatalmas hullámokon próbálja terelgetni a hajót. Beszámolója szerint „40-45 csomós szél fúj, és hegy magasságúak a hullámok. Majd összesz..om magan, de nem sokat tudok tenni. Néha úgy zuhan alá a hajó egy hullám oldalán, mintha sível jönnék le egy szikla peremén. A trimarán 35 fokos szögben bedől oldalra [ez a többtestű hajók esetében különösen szokatlan, és nem túl egészséges mozgás], és már jónéhány óriási hullámról „leestem”. Ellen arról is beszámolt, hogy többször 35 csomós sebességgel suhant a hajója az óriáshullámokon. A sebességnek persze örült, annak viszont kevésbé, hogy a hajót nem ő irányította, és csak annyit tehetett, hogy erősen kapaszkodik.
Most a Déli-óceán vizein vezet az útja, amely a Földkerülés talán legveszélyesebb szakasza a viharos tenger miatt. Ráadásul a november 28-a óta úton lévő tengerészlány még a híresen keveset alvó Földkerülőkhöz képest is óriási alváshiányt halmozott fel. Többször állt már a kimerültség határán, pedig a Déli-óceánon minden fizikai és szellemi erejére szüksége lesz, hogy meg tudjon küzdeni a hullámokkal. Ahhoz, hoy Joyon idejét felül tudja múlni, 2005 február 9-én reggel hét előtt kell franciaország partjaihoz, a kiindulási ponthoz elérnie.