A zseniális brit tengerészlánynak 72 napnál és 22 óránál kevesebb idő alatt kell megkerülnie trimaránjával a Földet, ha el akarja venni a franci Joyon gyorsasági rekordját. Eddig előnyben van, csak aludni nincs ideje napok óta. Állandóan szerel.
Ellen trimaránja Fotó: Benoit Stichelbaut/DPPI |
A Földkerülés önmagában sem gyerekjáték, főleg magányosan nem. Viszont ha van nő, aki képes erre, akkor ez a brit Ellen MacArthur. Az utat már többször megtette, de ezúttal a gyorsasági rekord a célja, amit jelenleg a francia Joyon tart, 72 nap 22 óra teljesítménnyel. Ahhoz, hogy Ellen ennél gyorsabban érjen a francia partokhoz, nem csak jó szélre, de nagy szerencsére is szüksége van. Eddig igen jól haladt.
November 28-án indult Franciaország északi partjaitól (Ushant/Cape Lizard), és az Egyenlítőt 8 nap és 18 óra alatt érte el, 14 órával gyorsabban, mint Joyon. Szólóban ilyen fürgén még senki nem jutott el a hagyományos francia starthelyről a nulladik szélességi fokig.
Persze a sebességnek ára van. Ellennek állandóan figyelnie kell, készenlétben kell lennie, ráadásul az utóbbi napokban egyre-másra romlottak el különböző berendezések a hajót, és mivel a brit lány épp az Antarktisz közeli déli tengerek felé tart, nem halogathatta a javítást.
Elromlott például a „vízcsináló” berendezése, amivel a sós vízből főzésre és ivásra alkalmas édesvizet állított elő. Enélkül esélye sem lenne folytatni a rekordkísérletet, hisz külső segítséget nem vehet igénybe, még édesvíz hordók formájában sem.
Ellen a benti hőségben generátort szerel Fotó: OC/Ellen MacArthur |
Még ennél is komolyabb problémái voltak a főgenerátorral. Kiderült, hogy olyan mennyiségben fogyasztott olajat, amivel nem tartott volna ki az üzemanyag készlete az út végéig. A javítás idejére Ellen átváltott a tartalék generátorra, ami működött, de kisebb hatékonysággal, így hosszabb ideig tartott, mire a navigációs és kommunikációs eszközökhöz használt elemek feltöltődtek. Ez még nem is lett volna olyan nagy gond, de a generátor közben túl sok hőt termelt, és a kabinban egy idő után 48 C fokra emelkedett a hőmérséklet! A parti csapatával szatelit telefonon kommunikálva Ellenek kitalálták, hogy a hajón lévő olivaolajat is kipróbálják a főgenerátoron, mert abból van annyi, hogy az olajkészlet elfogyása után esetleg azzal táplálják a generátort.
Ilyen körülmények között érte el a Jóreménység-fokot, Afrika legdélebbi pontját, és kezdte meg útját a Déli-óceánon, Ausztrália felé. Igen, igen, Déli-óceánon, az Antarktisz körüli vizet (a 60 déli szélességi fokig) ugyanis 2000-ben a Nemzetközi Hydrográfiai Szervezet különálló ócánná nyilvánította. Vagyis hivatalosan a Földnek 5 óceánja van, a Csendes, az Atlanti, az Indiai, a Déli-, és az Arktikus (az Északi-sark környékén).
Joyon és MacArthur hajóinak helyzete a 17. napon (Ellen esetében ez dec. 14.) Grafika: Voyager 2020 |