Életveszélyes volt Gulyás Kis Zoltán Lánchíd feletti rekordkísérlete. Ő már túlélt felgyújtást, nyaki csigolyatörést, amiben lebénult. Exkluzív interjúnk vele, részletek a kísérletről
“Talppal kellett volna a vízbe érkeznem, 22 méter magasságból, de elvétettem az ugrást
és a víz ütésétől két nyaki csigolyám eltört, menteni kellett a folyóból. És mivel nyomta
az
A helyszín felé közelítve
idegpályákat a sérülés egy időre lebénultam” – emlékszik vissza Gulyás Kis Zoltán, kaszkadőr egyik évekkel ezelőtti munkájára, ahol egy hídról kellett a vízbe vetnie magát. De, hangsúlyozza: nem büszke a hibáira, mint amilyen ez a régebbi is volt.
Munkaártalom a sérülés
Zolit azonban soha nem riasztották vissza szakmájától a sérülések. Szerinte, a kaszkadőr szakmának, úgymond szakmai ártalmai. A nagyobb zúzódásokat, kisebb töréseket nem is számolja. “Nyaki csigolyáim törése volt a legvészesebb, amely után időszakosan le is bénultam” – utalt vissza a “szakmai ártalmakra” Zoli, aki szombaton is vészes helyzetben volt.
Életveszélyben az R-1-es zónában
A szombati (aug. 12-i) rekordkísérletről ugyanis elmondta, hogy sokkal veszélyesebb volt, mint sok filmbéli kaszkadőr munkája. Igaz, a trükköt (amely rekordkísérletnek indult) már négy éve precízen kidolgozták, mégsem a terveknek megfelelően sikerült.
A mutatvány kezdése előtt. Dobálta a szél a gépeket. Centikről volt szó |
“Négy év munkája volt benne. Az egyik legnehezebb a repülésre az engedélyek megszerzése volt, hogy a Parlament közelében hajthassuk végre. Ugyanis, ez R-1-es besorolású, kiemelt biztonsági légi zóna”- mondta az extrem.hu-nak a hétvégi Guinness-rekord kísérletről Gulyás.
A nézőknek produkció, a végrehajtóinak kockázat
Szombaton, a Lánchíd két oldalán, végig a Duna partján már órákkal a légi show megkezdése előtt nagy tömeg várta Gulyás Kis Zoltán és a műrepülő fenomén, Veres Zoltán produkcióját. Mert, a közönségnek ez látványosság, a végrehajtóinak pedig kockázatos kihívás.
A terv
És bőven az volt. Ugyanis, a terv az volt: 17.45-től a Lánchíd felett repülő Veres Zoltán vezette AN-2-es gép szárnyáról, – melyen egy rögzített széken ült – Gulyás Kis Zoltán
“Veres Zoli, és a helikopter pilótájának profizmusán múlt, hogy sikerült a kísérlet” |
Esős idő nagy kockázati tényezőt jelentett
Zoltán és csapata a rekordkísérlet előtti, vagyis mielőtt felszálltak a reptéren, hogy a mutatványra induljanak nagy dilemmában voltak. Ugyanis, az idő (erős borulás, eső, szél) nem engedte volna a légi show-t. Ha forgatásról lett volna szó elhalasszák, mert túl veszélyesnek ígérkezett. És Zolit is egy 7 hónapos, és egy 2 éves kisgyermeke várja otthon. “Bele kell menni a melóba, ha az ember valamit elvállal, még ha kockázatos is” – mondja erre Zoli.
Nem volt visszaút
Felszálltak tehát, és irány a Lánchíd. Ott azonban Zoli, a gép szárnyán ülve érezte, hogy a szél odébb és odébb löki a gépet, miközben a helikopter megpróbálja megközelíteni, hogy Zoli átkapaszkodjon rá. “A helikoptert is dobálta a szél, ahogy próbált centikkel
Gulyás már a helikopterben van, átmászás után |
Kirántotta a biztosítókötél
“Már közel volt a helikopter, próbáltam megfogni, de a szél megint odébb lökte, miközben megragadtam. A kezem lecsúszott a helikopter csúszótalpáról, de a biztosítókötél nagy erővel kitépett a székből, és már csak azon eszméltem, hogy a helikopter alatt lógok, a Duna felett” – mesélte izgatottan Zoli, aki végül sikeresen végrehajtotta a mutatványt, mert mindenki épségben földetért.
A közönség pedig nagy tapssal jutalmazta. Igaz, ez méterekre a levegőben, egy kötélen lógva az esőben nem valószínű, hogy eljutott Zolihoz.
Égés volt
“Ez a mutatvány olyan kockázatos volt, ha nem jobban, mint amikor lángolnom kellett egy filmben. Meggyújtottak, direkt széllel szemben álltam, de a hirtelen megfordult a szél iránya, és meggyulladt az arcom. De, szerencsére még időben oltottak. Így nem égtem le” – mondta Zoli, aki a Lánchíd felett sem égett be.