Elektromotor hátimotorozáshoz és biojet

Tankoljon fel bio-val! Hamarosan hazánkban a bioüzemanyag, de a kihegyezett teljesítménnyel bíró technikai sportok gépeibe tankolható-e?

A jövő az extrém sportokban is a környezetkímélő irányba mutat. Az más kérdés, hogy a sportágakban az ilyen irányú fejlesztések miként hozhatók be a mindennapi sportba.





Jeteknél kérdéses, hogy átállíthatóak-e bioüzemanyagra







De, tény, a törekvés megvan rá. Hiszen, sok éve kísérleteznek például a hátimotoros-siklóernyőzésben a robbanómotor kiváltásával, de akár az is kérdés lehet, hogy a sokat fogyasztó jet ski-k átállhatnak-e bioüzemanyagra?


























Hazánkban is bioüzemanyag

Ugyanis, már nem kell éveket várni és Magyarországon is bent lesz a benzint helyettesítő bioetanol-alapú E85, a kukoricából, búzából és cukorból vagy borból (azaz az élelmiszer túltermeléstől szenvedő agrártermékekből) előállított folyadék.
Hogy mikortól, még nem tudni, de tény: jövedéki adómentesen lesz kapható.


E85 kétszeres árban. Egyenlőre autókban, nem jetekben

Igaz előállítása kétszer annyi, mint a benziné, de talán versenyképes lehet. Az is igaz, elterjedését hátráltathatja, hogy még kevés autó kapható, ami futna az E85-ös üzemanyaggal is. Ráadásul azok is drágák.

A nagy autóipari multik közül a General Motors, azon belül a Saab, a Volvo és a DaimlerChrysler forgalmaz bioetanolos járművet. Jelenleg.






Toyota Prius: benzinmotoron kívül elektromos meghajtással is üzemel. Eredmény: nagyobb üzemanyag-hatékonyság

8-10 bioüzemanyagos autót vesznek havonta

És szó mi szó, nincs sorban állás értük. Legalábbis, sok európai országban! (8-10 példány fogy naponta az ilyen Saab-okból). Svédországban azonban hiánycikknek számít a bio-verziós járgány.
Egy példa az árkülönbségre: egy 9 milliós kocsi esetén, a bio verzió 250.000 Ft-tal drágább.


A magyar az olcsóbb benzint választja

“Magyarországon csak akkor tankolnának a vezetők bioüzemanyagot, ha olcsóbb lenne a benzinnél” – mondta az extrem.hu-nak Sümegi László, autókereskedő.
Hozzátette: a benzinfaló autókat így is nehéz eladniuk. Hosszú hónapokig állnak a kereskedésekben.


30-60 ezer Ft az átalakítási költsége, hogy biot egyen autója

Egy benzines autó motorjának az átalakítása kb. 30.000 – 60.000 Ft körül van, szemben a gázüzeműre való átszabás százezres költségeivel.


Bioüzemanyag az extrém sportokhoz?

A jövő azonban talán az, hogy az extrém technika sportok járművei is környezetkímélő benzinnel mennek majd. Vagy mégsem? Sümegi László szerint, aki sokszoros jet sky bajnok nem biztos, hogy ez megvalósítható. Ugyanis, amelyik sportokban kihegyezett motorral mennek a versenyzők ott magas oktánszámú benzint használnak, a biobenzin pedig nem ilyen. Legalábbis most még.


Versenygéphez nagy oktánszámú benzin kell

“A széria jet sky-k esetében, vagy nem a kimondott versenygépekhez talán jó lehet a bioüzemanyag, de a mi 300 Lóerő fölötti masináinkhoz 105-110 oktánszámú benzint használunk a nagyobb teljesítmény miatt” – mondta Sümegi.


Átalakítást igényel

Az szintén kérdéses lenne, hogy tegyük fel egy jet átalakítható lenne-e bio-jetre? Ugyanis, autóknál, pl. a Saab 95 BioPower-nél az átalakítás annyi: módosították a motorvezérlő elektronikát, kiépítettek az alkoholnak is ellenálló üzemanyagellátó-rendszert, és a szelepeket és szelepfészkeket nagyobb hűtőtűrésűre cserélték.
Ezt kellene egy jet-en is megtenni. De, ezek a extrém teljesítményűre felturbózott gépek így is rettentő érzékenyek versenyeken.






Hátimotoros siklóernyőzéshez használható lehetne a bioüzemanyag

A hátimotorozásban a jövő: az elektromotor

A motoros sárkányrepüléshez, illetve a hátimotoros siklóernyőzéshez jó lehet a bioüzemanyag. Talán. “Igaz, 95-98-as benzinnel megyünk, a 85-ös kercsú lenne, de talán mégis megoldható lenne átépíteni, nekünk ugyanis nem szükséges a magas oktánszám” – tudta meg az extrem.hu Lőrincz Mátyás, hátimotoros versenyzőtől.

“A hátimotoros siklóernyőzésben a jövő azonban az elektromotoroké, mert a robbanómotor hangos és nem környezetbarát. Míg az elektromotor élettartama sokkal hosszabb és halk” – tette hozzá Mátyás.

Azokban a sportágakban, ahol tehát nem szükséges a gépekbe, motorokba magas oktánszámú benzin – mint például a motoros sárkányrepülés, vagy hátimotoros-siklóernyőzés, vagy a vitorláshajók motorja esetében – talán környezetkímélő alternatívát jelenthet a biobenzin.


Egyelőre a magyarországi kúthálózatok sem túl lelkesek az E85 bevezetése iránt. Ezzel kapcsolatban ugyanis technikai nehézségek is vannak: míg a benzin nem oldható vízben, az etanol nagyon is, ami azt jelenti: a teljes kutat vízteleníteni kell ahhoz, hogy egy E85-ös oszlopot felállítsanak.

Comments

comments