Egy ausztrál védelmi szakember egy olyan vitorlás szerkezeten dolgozik, amivel reményei szerint megdöntheti a gyorsasági vitorlás világrekordot. Egyelőre a hajó inkább egy szitakötőre hasonlít, de a matematikus fejlesztő bizakodik.
Az ausztrál szitakötő Forrás: dsto.defence.gov.au |
Stephen Bourn az ausztrál védelmi minisztérium egyik cégének dolgozik matematikusként, szabad idejében pedig a vitorlások szerelmese. Elmondása szerint a vitorlázás mechanikáján és a csúcsteljesítményeken morfondírozott éppen, amikor egy, a vitorlás szerkezetekre érvényes mozgási törvény világosodott meg az agyában. Persze sebtében nekiállt papírra vetni a gondolatait, és számításai szerint jól halad a felé, hogy az ő feljesztése legyen a leggyorsabb vitorlás jármű. Egy olyan vitorlát alkotott, ami kétszer olyan gyorsan is tud majd siklani, mint amekkora erővel a szél fújja.
Fejlesztését már rádió irányítású modellekkel is tesztelték. Erről itt nézhettek meg egy rövid videót. Egyelőre a hajó úgy néz ki, mint egy távirányítású gyerekjáték, formája leginkább egy szitakötőre emlékeztet.
A hajó makettje Forrás: dsto.defence.gov.au |
Egy szárny alakú vitorlából, két víz alatti talpból (hydrofoilból) és egy egy személy számára elegendő helyet biztosító pilótafülkéből áll majd a hajó. Elegendő szél esetén a hajótörzs elemelkedik a vízből, és csak a két talp (hydrofoil) szeli majd a vizet. A pilóta joystickok segítségével tudja majd a vitorla állását, magasságát és irányát kontrollálni. Az ausztrál matematikus számításai szerint, mivel a hajó teste a víz fölött suhan, így sokkal kisebb lesz a surlódása, mint a többi vitorlásnak, és így gyorsabban tud haladni. A szárny alakú vitorla, a hajótest és a talpak helyzete miatt pedig a hajó még nagy sebességnél is sokkal kevésbé lesz borulékony. Persze a kényelem terén nem lesz világelső, de nem is luxus yachtnak készül.
A Yellow Pages Endeavour |
Ha Bourn jól számolt, akkor a hajója az abszolut gyorsasági rekordra (amibe a yachtok, katamaránok, kitesurfök és windsurfök is beleszámítanak) is veszélyes lehet. A Sebességi Vitorlás Rekordok Világtanácsának (bizony, ilyen is van) statisztikái szerint a „vitorlával ellátott bármilyen járművel elért legnagyobb sebesség” kategóriában az ausztrál Yellow Pages Endeavour kétüléses aszimmetrikus trimarán a világelső 46,52 csomóval, azaz 86,16 km/h-val. Ezt még 1993-ban hozta össze Simon McKeon és Tim Daddo, két ausztrál vitorlázó, Melbourne-ben.
Bourn gépe (aminek egyelőre még nincs neve, de ez a gond a szponzorok megjelenésével hamar megoldódhat) jelenleg 30 csomó körül tud, de a matematikus deklarálta, hogy addig fejleszt majd, míg meg nem lesz a 46 csomó. Valószínűleg azért is, hogy a főnökei szemében is pozitív fényben tüntesse fel magát, gyorsan hozzátette, hogy a fejlesztéseinek a haditengerészet és a légierő számára is lesz haszna.