Télutón nem árt, ha kétkerekűnk átesik egy kisebb, nagyobb generálon, a téli állást ugyanis nem nagyon kedvelik a bringák. Tanácsaink következnek: mit nézz meg a járgányodon, mielőtt nyeregbe szállsz…
A téli hideg hónapok után a napos idővel együtt előkerülnek a garázsból a kerékpárok is. Mielőtt azonban útnak indulnának, nem árt, ha kellőképpen átnézzük járgányunk minden porcikáját. Ugyanis a téli állás nem kedvez a bringaelemeknek.
A Berguson üzlet egyik munkatársa volt segítségünkre abban, hogy ha tavasszal járgányunkat átnézzük, mit is nézzünk pontosan.
Abroncsok, mintázat
Jobb, ha nem a versenyen kell javítani… |
Járgányunk átnézését érdemes az alapoknál kezdeni, vagyis a gumik felpumpálásánál, így hamar kiderülhet: nincs-e lyuk, esetleg szakadás.
Ha ez rendben, akkor azt sem árt végiggondolni, milyen terepre is készülünk a közeljövőben. Vagyis maradjon-e a régi abroncs, amit aszfaltra vettünk, vagy terepcélok okán nem kéne-e beszerezni egy jó kis terepgumit.
Hiszen, ha terepre megy az ember, akkor jó, ha a gumi agresszív mintázatú, mégis kicsi a gördülési ellenállása. Míg aszfaltguminál előny a kopás-, illetve defektállóság.
(A helyes gumiválasztási szempontokat azonban hagyjuk egy későbbi cikkre, és most térjünk vissza a bringa tavaszi generáljára.)
Az abroncsok átnézésénél vegyük szemügyre a barázdák, mélyedések milyenségét is, megnézve azt is: nem lógnak-e ki szálak? Persze, ahány mintázat, annyi kopásbírás.
Arra azonban nem árt emlékezni, milyen is volt fénykorában a gumi mintázata, hogy az abroncs jelen helyzetét tudjuk mihez viszonyítani…
Van sérülés, amit nem lehet megelőzni |
A bringa kerekein kívül fontos a fékpofák, a fékbowden ellenőrzése is, hiszen ezek a nagy használattól, illetve a hosszú állás miatt megnyúlhatnak, így a hatékonyság erősen csökkenhet.
A fékbowden ellenőrzése nem igényel túl nagy szakértelmet azok számára, akik értenek bringájukhoz, ők simán utánállíthatják a megnyúlt bowdent.
A laikus bringaszerelők azonban ezt a műveletet jobb, ha kerékpárszerelőre hagyják.
A kerékpár váltójának tavaszi próbáját szintén nem árt megejteni, és megnézni: pontosan vált-e, nehogy lejtőn felfelé erőlködve derüljön ki, mégiscsak állítást igényelt volna.
A járgány első és hátsó agya szintén kerüljön ellenőrzésre, hiszen a víztől és az állástól is beállhat, ezért talán nem árt újra kenni.
Tisztítás, szépítés
A sárral csak óvatosan! |
Ha már a bringa rendberakásánál tartunk, akkor az égetett zománcot moshatjuk például nedves szivaccsal vagy éppen spiritusszal is.
Azonban fontos, hogy a sarat ne súroljuk le, mert így a váz színe könnyen elvesztheti a fényét.
Amit ne tegyünk: a csak lakkfestékkel lakkozott vázakat nem szabad spiritusszal, benzinnel mosni.
A lepattogzott részeket nem árt, ha lakkfestékkel kijavítjuk, hogy ne rozsdásodjon tovább.
Ha pedig netán a csapágyak olajozásába fogunk, akkor figyeljünk rá, hogy a gumikra ne kerüljön olaj, mert az károsíthatja.
Biztonságos, ha a szervízben nézik át
A kerékpárok leginkább szervízigényes részeire – a váltó, a fékrendszer, a középcsapágyi rész – azonban érdemes nemcsak az év elején, a tavaszi hónapokban nagyobb figyelmet szentelni. Ha az év során rendszeresen ülünk bicajunkra, akkor több alkalommal is jó megnézni, minden rendben van-e.
A szakember is elmondta, hiába értünk mi magunk a járgányhoz, azért nem árt tavasszal egy kis-vagy nagy generálra begurulunk valamelyik kerékpárboltba vagy szervízbe.
“A nagy generálnál teljesen szétszedjük a bringát, megnézve azt is, hogy a küllők feszesek-e, de a kis generál után is biztonságosan lehet útra, terepre menni a járgányokkal” – tette hozzá.